۰ نفر

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

مجمع تشخیص مصلحت به دنبال مجلس سنا شدن نیست/ عملکرد ما در اقتصاد مورد قبول مردم نبوده است

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۷
کد خبر: 333560
مجمع تشخیص مصلحت به دنبال مجلس سنا شدن نیست/ عملکرد ما در اقتصاد مورد قبول مردم نبوده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری ضمن تاکید بر تعامل بیشتر قوای سه‌گانه، ناهماهنگی بین فعالیت این سه قوه را موجب افزایش تاخیر در رسیدن به منافع ملی دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، محسن رضایی یکی از دستاوردهای انقلاب را ایجاد نوآوری‌هایی در حکمرانی در سطح جهانی عنوان کرد و افزود: ۴۰سال پیش نظامی اسلامی در این کشور تشکیل شد که در فرهنگ کشور ما و  اسلام ریشه داشت.

او اضافه کرد: امروز در چهلمین سال پیروزی انقلاب برگزاری این همایش معنای خاصی دارد و آن این است که هر چند دستاوردهای  بزرگی داشتیم اما اهداف بزرگی هم در آینده داریم که این مهم نیازمند تعامل بیشتر نهاد حاکمیت و نخبگان است.

رضایی با بیان اینکه  مدل‌های سنتی دیگر جوابگوی اداره کشور نیست، ادامه داد: دیگر وقتی مردم مجلس، شورا و مجمع را انتخاب می‌کنند این نباید پایان کار باشد و اگر بعد از انتخابات نخبگان و مردم به کنار  بروند به معنای حداقل استفاده از سرمایه‌های ملی است‌.

او بزرگترین چالش در کشور را چالش حکمرانی و کارآمدی عنوان کرد و افزود: هیچ بخشی نبوده که کشور ما در چهل سال گذشته در آن که پیشرفتی نداشته باشد، عملکرد ما در برخی بخش‌ها خارق العاده بوده ولی در بخش هایی مثل اقتصاد آنگونه‌ که مورد انتظار مردم‌ بوده است پیش نرفتیم.

رضایی همچنین به چالش پیوستگی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه پیوستگی لازم بین مجلس و دولت‌هایی که روی کار می‌آیند وجود ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: متاسفانه اکثریتی که وارد حکمرانی می‌شوند اقلیت‌های انتخاباتی را فراموش می‌کنند و اینگونه ظرفیت عظیمی در کشور از کارامدی باز می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه سه قوه مستقل به معنای سه اقدام مستقل نیست، ادامه داد: ناهماهنگی و تاخیر بین قوای سه گانه موجب افزایش تاخیر در رسیدن به منافع ملی می‌شود.

رضایی ادامه داد:  تا کنون بیش از ۳۵ عنوان در کشور سیاست‌گذاری شده در حالی که موفقیت آن‌ها ۲۰ درصد بوده است به طوری که اگر آن ۸۰درصد محقق میشد وضع اقتصادی ما این نبود.

سیاست‌های اقتصادی مقاومتی که ۵سال پیش تدوین شده بود به خوبی مشخص می‌کرد اگر ما تحریم شدیم باید چه کنیم که بنا به دلایلی که نمیخواهم امروز درباره آن‌ها صحبت کنم آن سیاست‌ها اجرا نشد.

وی در خصوص انتقادهایی که به عملکرد مجمع وارد شده است، گفت:  امسال انتقادهای زیادی به مجمع وارد شد تحت عنوان اینکه مجمع دارد تبدیل به شورای نگهبان دوم میشود و وارد حوزه قانون‌گذاری می‌شود. ما به دنبال مجلس سنا شدن مجمع نیستیم زیرا وظیفه آن به طور کاملا شفاف در قانون اساسی مشخص شده است.

رضایی از تشکیل هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت خبر داد و در این باره گفت: این هیات ۱۵ نفره متشکل رییس مجمع، دبیر و ۱۳ نفر از اعضا است و وظیفه‌ آن نظار ت بر اجرای سیاست‌های کلی در کشور خواهد بود.