۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

گلایه صادرکنندگان از تعدد بخشنامه‌های ارزی

۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴
کد خبر: 319487
گلایه صادرکنندگان از تعدد بخشنامه‌های ارزی

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران ضمن گلایه از تعدد صدور بخشنامه ارزی توسط بانک مرکزی گفت: تا کنون به حدی بخشنامه صادر شده که حتی اگر به نفع صادرکنندگان باشد جو خوشایندی را ایجاد نمی‌کند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ دهم آذرماه یعنی 4روز پیش بانک مرکزی بخشنامه دیگری در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات به شبکه ارزی کشور ابلاغ کرد، بخشنامه‌ای که جزئیات بیشتری از نحوه فروش ارز حاصل از صادرات به شبکه صرافی‌های کشور را روشن کرده است.

بر اساس این بخشنامه، صرافی‌های مجاز و معتبر می‌توانند ارز حاصل از صادرات را تا سقف یک میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها، با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا)، به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار از صادرکنندگان خریداری کنند.

همچنین در بخشنامه مذکور به این نکته اشاره شده که نرخ فروش ارز از سوی صرافی‌های مجاز معتبر، متناسب با شرایط به نرخ بازار اعلام شده است، یعنی صرافی‌ها می‌توانند متناسب با شرایط بازار آزاد ارز که این روزها رو به کاهش است، قیمت را برای صادرکنندگان تعیین کرده و ارز آنها را خریداری کنند.

موضوع جدید دیگری که در این بخشنامه قید شده، دریافت یک درصد کارمزد خرید ارز صادراتی از سوی صرافی‌ها است؛ موضوعی که صرافان را خشنود کرده و بار دیگر موجب نارضایتی صادرکنندگان شده است چرا که قبل از این صرافان مقدار ثابتی را به عنوان کارمزد تعیین و از صادرکنندگان دریافت می‌کردند اما الان علاوه بر دریافت  یک درصد کارمزد بابت حواله، به ازای خرید هر اسکناس دلار نیز صرافی مجاز است که ۱۰۰ تومان کارمزد از صادرکننده دریافت کند.

در این راستا عدنان موسی‌پور در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره این بخشنامه اظهار کرد: اگر شرایط فروش ارز صادراتی در سامانه سنا با قیمت روز هماهنگ شود و ما در عمل این موضوع را ببینیم، بخشنامه بدی به نظر نمی‌رسد.

این فعال بخش خصوصی به تعدد صدور بخشنامه توسط بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: صدور بیش از حد بخشنامه ارزی و صادراتی در سال جاری منجر به مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان شده و حتی اگر بخشنامه خوبی هم باشد حس بدی به صادرکنندگان می‌دهد.

او همچنین درمورد خرید ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها با نرخ بازار آزاد بیان کرد: صرافی‌ها همیشه به دنبال نرخ‌های پایین هستند و صادرکننده در این شرایط یا مجبور است ارز خود را با حدود دو هزار تومان ارزان‌تر از نرخ بازار وارد سامانه نیما کند یا به صراف بفروشد که آن‌هم مسلما با نرخی کم‌تر از بازار آزاد می‌خرد.

موسی‌پور ادامه داد: در این بند به تمایل صرافان برای خرید انواع ارز از صادرکنندگان دقت نکرده‌اند چرا که همیشه صادرکنندگان دلار و یورو برای فروش ندارند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با اشاره به دریافت یک درصد کارمزد از صادرکنندگان توسط صرافان، تصریح کرد: دریافت یک درصد کارمزد از میزان عرف آن بیشتر است و بهتر بود بانک مرکزی مکانیزم توافقی برای تعیین این کارمزد در نظر می‌گرفت.