۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه؛

ایران پیگیر پرونده لاهه است/ آمریکا باید تحریم‌های حوزه دارو و مواد غذایی را بردارد

۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۴
کد خبر: 316825
ایران پیگیر پرونده لاهه است/  آمریکا باید تحریم‌های حوزه دارو و مواد غذایی را بردارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: بر اساس رأی دیوان لاهه، آمریکا باید تحریم های خود را علیه ایران در سه مورد که با جان انسان ها سر و کار دارد، مثل دارو و مواد غذایی را بردارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه صدور قرار موقت دادگاه لاهه به نفع جمهوری اسلامی ایران را برگ برنده ای در برابر آمریکا توصیف کرد و اظهار داشت: این برد بزرگ را به همت سیاستمداران و بخش حقوقی وزارت امورخارجه و دفتر خدمات حقوقی ریاست جمهوری و حقوقدان های مجرب کشورمان به دست آوردیم.

وی با تأکید بر اینکه باید از نقش و جایگاه دیوان بین المللی دادگستری لاهه استفاده لازم را ببریم گفت:‌ این دیوان شاید نتواند در کوتاه مدت ابزارهای لازم را برای فشار حداکثری به ایالات متحده فراهم کند اما با توجه به جایگاه و نقش معنوی آن در سطح جهان می تواند فضایی تنفسی برای شرکت های دارویی، غذایی و تأمین کننده قطعات و نگهداری ناوگان هواپیمایی ایران ایجاد کند تا همکاری بیشتری با کشورمان انجام دهند.

قاسمی تصریح کرد: بر اساس رأی دیوان بین المللی دادگستری لاهه، آمریکا باید تحریم های خود را علیه ایران در سه مورد که با جان انسان ها سر و کار دارد مثل دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و قطعات هواپیما بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ‌البته آمریکا با سیاست های قلدرمابانه ای که در سطح جهان دنبال می کند، می خواهد همه نهادهای بین المللی را نادیده بگیرد و برای آن ها ارزشی قائل نیست.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در سیاست یکجانبه گرایی مطلق سیر می کند افزود: ‌ایالات متحده همانطور که از برجام، معاهده آب و هوایی پاریس و دیگری پیمان هایی که عضو آن بود خارج شد سعی دارد از پیمان مودت میان آمریکا و ایران (منعقد شده درسال ۱۹۵۵) هم خارج شود اما دیوان بین المللی دادگستری لاهه این اقدام آمریکا را نقض پیمان اعلام کرد.

قاسمی گفت:‌ این پیمان مودت به گونه ای تنظیم شده است که بعد از خروج آمریکا هم تا یک سال اعتبار آن باقی خواهد ماند و می تواند ادامه داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه رأی دیوان بین المللی دادگستری لاهه به نفع ایران را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: ‌این دیوان عالی ترین نهاد حقوقی سازمان ملل است که در سطح جهان در جایگاه نخست در حوزه قضایی و حقوقی قرار دارد.

قاسمی گفت: به رغم مخالفت های آمریکا و صرف هزینه های سنگین، دیوان بین المللی دادگستری صلاحیت خود را برای بررسی این پرونده تأیید کرد و کار خود را به درستی انجام داد.