۰ نفر

با تصویب نمایندگان مجلس:

دولت مجاز به برداشت ۴میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی شد

۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱
کد خبر: 249623
دولت مجاز به برداشت ۴میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی شد

دولت اجازه یافت که حدود چهار میلیارد دلار (۱۴ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان) برای تحقق اهداف مندرج در قانون برنامه ششم از صندوق توسعه ملی از ورودی سال ۹۷ برداشت کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 در بخش درآمدی، 230 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، با 149 رای موافق، 31 رای مخالف و 8 رای ممتنع، بند «و» تبصره 4 این لایحه را تصویب کردند.

دولت و مجلس نمی توانند خلاف سیاست های کلی عمل کنند 

بر اساس این گزارش، در جریان بررسی این بند از تبصره 4 لایحه بودجه، تعدادی از نمایندگان برداشت از صندوق توسعه ملی را هدف سیاست‌های کلی دانسته و خواستار حذف این بند شدند.

رییس مجلس در پاسخ به این نمایندگان گفت: دستگاه‌های اجرایی و دولت و مجلس نمی‌توانند خلاف سیاست‌های کلی عمل و تصمیم‌گیری کنند.

علی لاریجانی در ادامه افزود: ما از مقام معظم رهبری خواستیم که سیاست‌های کلی برای سال 97 متفاوت باشد، ایشان هم این موضوع را بررسی کردند و این اجازه را دادند که در مواردی سیاست‌های کلی نسبت به قبل تفاوت پیدا کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه هم در توضیح این بند از لایحه بودجه تاکید کرد که با توجه به محدود بودن منابع بودجه، دولت پیشنهاد برداشت حدود پنج میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را داشت که مجلس با میزان حدود چهار میلیارد دلار موافقت کرد و کمیسیون تلفیق آن را به تصویب رساند.

محمد باقر نوبخت اظهار داشت: از آنجا که این اقدام مغایر با سیاست‌های کلی است مقام معظم رهبری موافقت کردند که در سیاست‌ها اصلاحاتی انجام شود تا بتوان از صندوق توسعه ملی برای مواردی مانند طرح‌های آبیاری استفاده کرد.

دولت مجاز به برداشت ۳۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی شد

با تصویب نمایندگان مجلس، دولت مجاز به برداشت 350 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی با نرخ سود متعارف نظام نامه این صندوق شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 در بخش درآمدی، نمایندگان مردم در مجلس با 152 رأی موافق، 32 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع بند «ز» تبصره 4 این لایحه را تصویب کردند.  

بر اساس این گزارش در بند «ز» تبصره 4 آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود به‌ منظور تکمیل طرح انتقال آب کشاورزی با لوله به 46 هزار هکتار اراضی سیستان و بلوچستان، مبلغ 350 میلیون دلار را از منابع صندوق توسعه ملی به‌ صورت تسهیلات با نرخ سود متعارف نظام نامه آن صندوق برداشت کند.