۰ نفر

افزایش حقوق گمرکی به ۲۳هزار میلیارد تومان

رشد ٦.٧درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه٩٧/ روش جدید برای تامین بودجه عمرانی/ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم

۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۴
کد خبر: 236984
رشد ٦.٧درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه٩٧/ روش جدید برای تامین بودجه عمرانی/ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم

رییس سازمان برنامه و بودجه از افزایش ٦.٧درصدی درآمدهای مالیاتی خبر داد و گفت حقوق گمرکی از ١٧ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان به ٢٣ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ شاد؛ محمدباقر نوبخت امروز در یک نشست خبری با اشاره به اینکه بودجه سال ٩٧ بر اساس عملکرد تهیه شده است، گفت: برای اینکه بتوانیم با منابع محدودی که داریم بودجه عمرانی را اختصاص دهیم از روش جدیدی که با عنوان 3P در دنیا مشهور است، استفاده کرده و از حضور بخش خصوصی برای اجرای پروژه ها بهره خواهیم گرفت.

وی در ادامه پروژه‌های عمرانی استانی را ۶۶ هزار و تعداد پروژه های ملی را ۶ هزار پروژه اعلام کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به افزایش ۱۱.۱ درصدی درآمدها در بودجه سال ٩٧ ، اضافه کرد: در این بخش درآمدهایی که صرفا از محل مالیات تامین می شود ۶.۷ درصد رشد دارد.

به گفته او حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد شناسایی شده که از پرداخت مالیات معاف هستند و به دنبال آن هستیم که برای برخی از این گروه‌ها معافیت را لغو کنیم.

معاون رییس جمهور به افزایش حقوق گمرکی در بودجه ٩٧ اشاره و اظهار کرد: حقوق گمرکی از ١٧ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان به ٢٣ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در قالب بودجه ٩٧، ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی واگذار خواهیم کرد، تصریح کرد: در مجموع منابع عمومی بودجه معادل ۳۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

به گفته نوبخت درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده ۱۰۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه ما در سال آینده با احتساب تورم ۹ درصدی، در مقایسه با بودجه سال ۹۶ ، ۱۰ درصد تقلیل یافته است.

رویکرد جدید دولت در هدفمندی یارانه‌ها

او گفت:با روش فعلی حذف یارانه‌ها، بیش از سه الی چهار میلیون نفر حذف نشدند، بنابراین روش جدیدی را در پیش خواهیم گرفت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها به صندوق رفاه اجتماعی تبدیل خواهد شد.

نوبخت اظهار کرد:هنوز مشخص نیست چه تعداد از افراد از دریافت یارانه حذف خواهند شد البته پیش بینی‌هایی داریم که چه تعداد باید حذف شوند.

آثار کلان اقتصادی لایحه بودجه ٩٧

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تاکید کرد: با احتساب نفت ۵۵ دلار، رشد تولید ناخالص داخلی ۵.۵ درصد، رشد  تولید ناخالص داخلی بدون نفت ۵.۸ ، نرخ تورم ۹.۱ درصد ونرخ بیکاری ۱۱.۳ درصد پیش بینی شده است.

نوبخت افزود:با در نظر گرفتن قیمت ۶۰ دلار برای نفت،  رشد تولید ناخالص داخلی ۵.۷ درصد، رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت ٦ درصد، نرخ تورم ۹ درصد  و نرخ بیکاری ۱۱.۲ درصد پیش بینی شده است.

فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی گفت: دولت فعلا برنامه‌ای  برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد البته بر اساس قانون بودجه سال ۹۶ این اختیار به دولت داده شده است.

وی افزود: مسائل مطرح شده در این باره در شبکه‌های مجازی شایعه است و در صورتی که دولت تصمیم به افزایش قیمت بنزین داشته باشد اعلام خواهیم کرد.

یکسان سازی ارز به شرایط مساعد نیاز دارد

 او در پاسخ به سوالی درباره نرخ ارز در بودجه و سیاست یکسان سازی ارز، خاطر نشان کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز سیاست دولت است و زمانی اجرا خواهد شد که زمینه‌های لازم موجود و شرایط مساعد باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نرخ دلار در بودجه ۹۷ ، ۳۵۰۰ تومان تعیین شده در حالی که نرخ دلار بانک مرکزی ۳۵۴۰ و نرخ بازار آزاد بیش از ۴ هزار تومان است، گفت: ما که خود را با بازار و صرافی‌ها تطبیق نمی‌دهیم و فکر می‌کنیم ما نباید به بازار علامت دهیم که می‌خواهیم برابری ریال و دلار را به نفع دلار تغییر بدهیم.

معاون رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه  آنچه که برای ما مهم است، مصالح کشور است، اظهار کرد: مصلحت کشور در تضعیف پول ملی نیست،  ما دلار را به قیمت مبادله‌ای ارائه می‌کنیم و پول صرافی به جیب ما نمی‌رود.

او افزود: به دنبال ثبات اقتصادی و مهار تورم هستیم، از تضعیف ریال ضرر می‌کنیم.

محدودیت واردات از مطالبات مقامات عالی نظام است

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره محدودیت واردات و افزایش تعرفه ها اظهار کرد: مطالبه محدود کردن واردات از سیاست‌هایی است که مقامات عالی نظام از دولت طلب می‌کنند.

نوبخت به محدودیت ایجاد شده در واردات خودرو اشاره کرد و گفت: یک راه ممنوعیت واردات است و راهکار دیگر  راهکار تعرفه‌ای است.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: به زودی لایحه ای در زمینه محدودیت واردات به مجلس ارایه می‌شود.

ماجرای سهم صدا و سیما از صندوق توسعه ملی  

نوبخت درباره سهم صدا و سیما از صندوق توسعه ملی که در  تبصره (٤) لایحه بودجه به آن اشاره شده، گفت: این مورد در  بودجه امسال هم  قرار دارد که مجلس آن را اضافه کرده  اما  برخی از بخش ها از جمله توسعه بخش حمل و نقل و یا آموزش و پرورش را دولت قرار داد.

  پشت پرده افزایش عوارض خروج از کشور

 نوبخت در پاسخ به سوال اقتصاد آنلاین درباره افزایش عوارض خروج از کشور و اینکه برخی آن را به جریمه سفر تشبیه کرده‌اند؛ گفت: برخی عنوان می‌کنند که این به معنای جریمه سفرهای خارجی است در حالی که اصلا اینگونه برداشتی دولت ندارد، عمده سفرهایی که انجام می‌شود سیاحتی و  در مواردی هم زیارتی است و اگر  افزایشی وجود دارد افراد قدرت پرداخت آن را خواهند داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اگر عوارض خروج کشور سه برابر شده مهم این است که در سویی دیگر برای توسعه بخش گردشگری مبلغی از این بخش اختصاص پیدا می‌کند که سهم آن را تا چهار برابر افزایش داده است، بنابراین افزایش عوارض خروج کشور موجب افزایش میزان مشارکت مسافران خارجی در توسعه کشور خواهد بود.