۰ نفر

دبیرکل اتاق ایران و‌ عراق در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

بازار دو‌میلیاردی اقلیم در انتظار حل مساله کردستان/ نیاز به همراهی ترکیه و دولت مرکزی با ایران در بستن مرزهای اقلیم

۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۹
کد خبر: 225246
بازار دو‌میلیاردی اقلیم در انتظار حل مساله کردستان/ نیاز به همراهی ترکیه و دولت مرکزی با ایران در بستن مرزهای اقلیم

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت:امیدواریم که بستن مرزهای ایران و اقلیم کردستان با همراهی و هماهنگی دولت مرکزی عراق و کشورترکیه باشد،وگرنه این اقدام تنها سبب از بین رفتن بازار دو میلیاردی صادرات ایران خواهد شد.

سید حمید حسینی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: سرانجام امروز اعلام شد که مقامات سیاسی و امنیتی کشورتصمیم گرفته اند تا در راستای همکاری با دولت مرکزی عراق و هماهنگی صورت گرفته با دولت ترکیه، مرزهای ایران با اقلیم کردستان را ببندند.

وی با اشاره به طولانی شدن مساله پیش آمده در اقلیم کردستان گفت: علیرغم پیشنهادات زیادی که برای انجام مذاکره شده است، عملا هیچ مذاکره ای شروع نشده است.طولانی شدن این مساله برای منطقه خوب نیست.از طرفی این انتظار و بلاتکلیفی هم برای فعالین اقتصادی و هم برای عناصرسیاسی منطقه رضایت بخش نیست.بنابراین شاید بتوان مساله عراق را از این طریق زودتر حل کرد.

حسینی ضمن تاکید کرد: امیدوارم که این اقدام با هماهنگی دولت ترکیه و عراق باشد،نه این که قبل از این که دولت مرکزی عراق مرزهای خود را به روی اقلیم کردستان بسته باشد یا دولت ترکیه جلوی صادرات نفت این اقلیم را گرفته باشد ما پیشقدم شده باشیم.

وی خاطر نشان کرد:چنان چه ایران در بستن مرزهای خود به روی اقلیم کردستان پیشقدم هم شده باشد، باید تلاش کنیم تا آن ها نیز با هم همراهی کنند،چون در صورتی این سیاست جواب می دهد که هماهنگی وجود داشته باشد.وگرنه اگر ما به تنهایی مرزها را ببندیم و ترکیه دست به افزایش صادرات بزند و کالا و نیازمندیهای اقلیم را برطرف کند،عملا اقدام ما بی خاصیت است.

دبیر کل اتاق ایران و عراق با مهم خواندن بازار صادراتی اقلیم کردستان تصریح کرد:قبلا عمده صادرات ما به عراق از طریق اقلیم کردستان صورت می گرفت و بازرگانان نیز صادرات از طریق اقلیم به کل کشورعراق را ترجیح می دادند،اما در 6 ماه اخیر که دولت مرکزی عراق بین اقلیم و خود گمرک گذاشت و از این طریق دوبار حق گمرکی گرفته می شود، صرفه خود را برای بازرگانان از دست داد.از این رو کالاهایی که به اقلیم کردستان صادر می شود تنها برای مصرف خود اقلیم است.

وی ادامه داد: روزانه حدود 2000 کامیون کالابه عراق صادر می کنیم که نزدیک به 500 تا 600 کامیون تنها به اقلیم صادر می شود و این حدود 30 درصد از کل صادرات ما به عراق است.امیدوارم با تصمیم اخیربه این شکل نباشد که کشور ما یک صادرات دو میلیاردی را در سال از دست بدهد و به دلیل عدم همراهی دولت مرکزی عراق و ترکیه این موقعیت نصیب دیگران شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون برای رفع این مشکل با ترکیه و دولت مرکزی عراق مذاکره ای صورت گرفته یا خیر نیز پاسخ داد:تلاش هایی برای مذاکره در جهت حل این مشکل شده است،البته با توجه به اعلام موضع آیت الله سیستانی و پذیرش پیشنهاد وی از جانب دولت مرکزی و اعضای گارد عراق ،ایران نیز به دلیل جلوگیری از دوگانگی در حل این مشکل تصمیم گرفته است تا پیشنهاد دیگری را مطرح نکند و پیشنهاد محورآیت الله سیستانی برای حل مساله اقلیم محور قرار گیرد.