۰ نفر

۳۰ دقیقه امیدوارکننده؛

پیش بینی بورس ۲۵ آبان ۱۴۰۱ / مشکل اینترنت بازگشت بورس را به تاخیر انداخت؟

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۳۷
کد خبر: 681531
پیش بینی بورس ۲۵ آبان ۱۴۰۱ / مشکل اینترنت بازگشت بورس را به تاخیر انداخت؟

آمار کلی معاملات روز سه شنبه بورس چنگی به دل نمی زند؛ شاخص کل هر چند افزایش بیش از ۲هزار و ۲۵۰ واحدی را ثبت کرد اما عملاً از میانه‌های بازار روند نزولی به خود گرفت. موضوعی که برای شاخص هم وزن نیز صادق است. ارزش معاملات خرد هم پس از ۸ روز دوباره به زیر سطح ۳هزار میلیارد تومان کاهش یافت. با این وجود نگاهی به ریز معاملات روز سه شنبه نشان می‌دهد که شاید این ارقام تحت تاثیر مشکلات اینترنت باشد؛ فرضیه‌ای که آمارهای ۳۰ دقیقه پایانی بازار آن را تقویت می‌کند.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ شاخص کل پس از دو روز منفی، امروز توانست افزایش بیش از ۲هزار و ۲۵۰ واحدی را ثبت کند و شاخص هم وزن نیز افزایش حدود یک هزار واحدی را تجربه کرد. همانگونه که در گزارش پیش بینی بورس روز سه شنبه اشاره شد، این احتمال وجود داشت که در جریان معاملات این روز، شاهد افزایش تقاضا باشیم. در حقیقت بورس این روزها بیش از گذشته برای حفظ روند دو هفته گذشته نیاز به افزایش تقاضا دارد. با این وجود روند معاملات روز سه شنبه چندان امیدوارکننده نبود. به بیان دیگر آن افزایش تقاضایی که لازمه بازگشت شاخص کل به روند صعودی بود، در بازار وجود نداشت.

شاخص کل در حالی در یک ساعت ابتدایی معاملات روز سه شنبه حدود ۲هزار و ۸۰۰ واحد افزایش یافته بود که از این ساعت تا پایان معاملات، کاهش بیش از ۵۰۰ واحدی را تجربه کرد. شاخص هم وزن نیز  در حالی تا ساعت ۱۰:۳۰ رشد بیش از یک هزار و ۲۵۰ واحدی را تجربه کرده بود که در ادامه معاملات،‌حدود ۲۵۰ واحد کاهش یافت.

 ارزش معاملات خرد روز سه شنبه هم چندان چنگی به دل نمی‌زد. ارزش معاملات خرد به  رقم ۲هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان رسید که از یکسو دوباره به زیر سطح ۳هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر،‌ به کم‌ترین میزان ۹ روز معاملاتی اخیر رسید.

۳۰ دقیقه امیدوارکننده

هر چند آمار کلی بورس روز سه شنبه چندان امیدوارکننده نیست اما اگر نگاهی به ریز معاملات روز سه شنبه بیندازیم،‌کمی امیدوار می شویم. ارزش معاملات خرد روزانه تا ساعت ۱۲ حدود ۲هزار میلیارد تومان بود؛‌ به بیان دیگر به طور میانگین ارزش معاملات خرد در هر نیم ساعت معاملات بورس تا ساعت ۱۲ حدود ۳۳۵ میلیارد تومان بود. این رقم در نیم ساعت پایانی بازار به حدود ۶۵۰ میلیارد تومان رسید که حاکی از افزایش دو برابری آن است. همچنین در نیم ساعت پایانی معاملات بورس روز سه شنبه،‌ شاخص کل افزایش حدود ۷۲۰ واحدی را ثبت کرد. این در حالی است که از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ شاهد روند نزولی شاخص کل بودیم.

با توجه به اینکه روز سه شنبه شاخص اختلال اینترنت بودیم شاید بخشی روند نه چندان امیدوارکننده بورس در میانه های بازار به این موضوع ارتباط داشته باشد.

پیش بینی بورس فردا

اگر فرضیه تاثیرگذاری اختلال اینترنت بر روی معاملات را درست در نظر بگیریم،‌ به نظر می رسد که احتمالا بازار فردا تقاضا بهبود پیدا کند. هر چند درستی این موضوع به ارزش معاملات خرد بستگی دارد. بنابراین برای امیدوار بودن به بازگشت شاخص کل به روند صعودی، باید چشم به معاملات فردا دوخت که فعلاً می توان احتمال بالاتر را به افزایش تقاضا داد.