۰ نفر

خوب نه، عالی بود؛

بورس در هفته سوم آبان ۱۴۰۱ / بورس به رنگ سبز طلایی

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۵۴
کد خبر: 680327
بورس در هفته سوم آبان ۱۴۰۱ / بورس به رنگ سبز طلایی

بورس رویایی ترین هفته سال ۱۴۰۱ را به پایان برد؛ هر چند روز چهارشنبه نشانه‌هایی از استراحت شاخص کل نمایان شد اما در نهایت آخرین روز را هم با صعود به کار خود پایان داد تا در تمام روزهای دو هفته گذشته شاهد صعود شاخص کل بوده باشیم.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ هفته سوم آبان ماه برای بورس طلایی به پایان رسید؛ شاخص کل حدود ۱۳۱ هزار واحد معادل ۱۰.۲ درصد بالا آمد تا بالاترین بازدهی هفتگی سال را تجربه کند. شاخص هم وزن نیز با رشد حدود ۳۲ هزار واحدی بازدهی ۸.۷ درصدی را ثبت کرد تا همانند شاخص کل با اختلاف بهترین عملکرد هفتگی امسال را به جا بگذارد. نکته مهم و امیدوارکننده بورس در هفته سوم، میانگین روزانه ارزش معاملات خرد بود که به حدود ۵ هزار میلیارد تومان رسید که از یکسو نسبت به هفته گذشته افزایش حدود ۲برابری را نشان می‌دهد و از سوی دیگر،‌ بالاترین میزان از هفته دوم خرداد ماه به شمار می‌رود. همچنین در این هفته به طور خالص شاهد ورود پول حقیقی بودیم؛ موضوعی که از هفته دوم اردیبهشت بی سابقه بوده است.

شنبه یک روز رویای برای بورس بود، شاخص کل با افزایش حدود ۴۵هزار واحدی و معادل ۳.۵ درصد بالاترین رکورد جهش روزانه را از بهمن سال ۱۳۹۹ ثبت کرد. شاخص هم وزن نیز بیش‌ترین رشد را از دی ماه سال گذشته تجربه کرد. ارزش معاملات خرد نیز نسبت به هفته گذشته بهبود چشم گیری داشت و در جریان معاملات روز شنبه، ارزش معاملات خرد به بیش از ۳هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان رسید که از یکسو نسبت به میانگین ارزش معاملات خرد هفته دوم آبان افزایش بیش از ۵۷ درصدی را نشان می‌داد و از سوی دیگر، عملا به میانگین سال ۱۴۰۱ رسید. نکته دیگر بورس روز شنبه به ورود پول حقیقی بر می‌گشت؛ حقیقی‌ها در معاملات روز شنبه بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان وارد بورس کردند تا پس از بیش از یک ماه شاهد ورود پول حقیقی به بورس باشیم.

در جریان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل برای هفتمین روز معاملاتی پی در پی مثبت بود؛ اتفاقی که عملا از خرداد ماه سال گذشته بی سابقه بوده‌است. شاخص کل با افزایش بیش از ۱۶ هزار و ۳۵۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۴۴ هزار واحد بازگشت و شاخص هم وزن نیز با رشد حدود ۵هزار واحدی توانست خود را به مرز ۳۸۰ هزار واحدی نزدیک کند. در جریان معاملات روز یکشنبه ارزش معاملات خرد حدود ۳هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که هر چند نسبت به روز شنبه کاهش حدود ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد اما همچنان ارقام امیدوارکننده ای را ثبت کرد. بر خلاف روز شنبه، حقیقی‌ها در جریان معاملات روز یکشنبه بیش از ۱۲۱ میلیارد تومان از بورس پول خارج کردند.

بورس معاملات روز دوشنبه را هم رویایی به پایان برد و شاخص کل توانست با افزایش بیش از ۴۵هزار واحدی تا مرز یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی افزایش پیدا کند. شاخص هم وزن از شاخص کل هم درخشان تر بود و توانست بازدهی ۳.۴۹ درصدی را ثبت کند. این بالاترین بازدهی روزانه شاخص هم وزن از دهم تیر ماه سال ۱۳۹۹ محسوب می شد. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت معاملات روز دوشنبه، ارزش معالات خرد و جریان پول حقیقی بود. جایی که ارزش معاملات خرد با رسیدن به بیش از ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان توانست بیشترین مقدار از خرداد امسال را به ثبت برساند.علاوه بر آن حقیقی‌ها ۵۹۱ میلیارد تومان به بازار وارد کردند که بیشترین مقدار از شهریور سال گذشته محسوب می‌شد.

روز سه شنبه شاخص کل در ادامه روند صعودی خود که از ابتدای هفته گذشته آغاز کرده بود، توانست افزایش حدود ۱۸ هزار واحدی را ثبت کند با این وجود روز سه شنبه شاهد عقب نشینی شاخص کل در جریان معاملات بودیم. در ابتدای روز سه شنبه شاخص کل پر قدرت ظاهر شد و در همان نیم ساعت ابتدایی توانست بیش از ۲۳هزار و ۵۰۰ واحد افزایش یابد و تا سطح یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحد بالا بیاید. اما در نهایت شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد که به معنای کاهش بیش از ۵هزار واحدی نسبت به ابتدای معاملات بود. شاخص هم وزن در جریان معاملات روز سه شنبه نیز روند مشابه شاخص کل را در پیش گرفته بود و در حالی در همان نیم ساعت ابتدایی بیش از ۴هزار و ۶۰۰ واحد افزایش یافت که در ادامه کاهش بیش از یک هزار و ۵۰۰ واحدی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد به مرز ۶هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه بیش از ۲۱ درصدی و نسبت به میانگین هفته گذشته بیش از ۱۵۵ درصد افزایش یافت. با این وجود خروج پول حقیقی در جریان معاملات روز سه شنبه کمی شدت گرفت و حقیقی‌ها حدود ۴۱۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

بورس گرچه معاملات روز چهارشنبه را با فشار فروش و برتری عرضه شروع کرد و حتی شاخص کل افت بیش از ۴هزار واحدی را نیز تجربه کرد. اما در نیمه دوم معاملات با پیشتازی پالایشی ها و به طور مشخص معاملات شتران دوباره شاخص کل روند صعودی به خود گرفت و توانست برای دهمین روز متوالی کار خود را مثبت به پایان ببرد. شاخص کل در نهایت افزایش  ۶هزار و ۶۰۵ واحد رشد را ثبت کرد و سطح یک میلیون و۴۱۴هزار واحدی را پس گرفت. شاخص هم وزن نیز هزار و ۳۶۵ واحد رشد را به ثبت رساند. ارزش معاملات خرد حدود ۴هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان بود که هر چند نسبت به روز سه شنبه کاهش بیش از ۲۲ درصدی را نشان می دهد اما همچنان در مقایسه با هفته های گذشته ارقام امیدوارکننده ای محسوب می شود. حقیقی ها هم در جریان معاملات حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.