۰ نفر

فشار فروش افزایش می‌یابد؟؛

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / استراحت در راه فتح قله

۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۰۲
کد خبر: 680725
پیش بینی بورس یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / استراحت در راه فتح قله

بورس همچنان بی وقفه به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. روز شنبه یازدهمین روز معاملاتی متوالی بود که شاخص کل در حال صعود است. با این وجود باید توجه داشت که در این صعود بی وقفه، شاخص کل نیاز به استراحت دارد. برخی از علایم هم نشان می‌دهد که کم کم برخی از فروشندگان وارد عمل شدند و به نظر می رسد که بورس در معاملات روز یکشنبه با فشار فروش بیش تری همراه باشد.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در جریان معاملات روز شنبه هم صعودی بود تا به رکورد یازده روز متوالی صعود دست پیدا کند. شاخص کل با افزایش حدود ۱۲ هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و ۴۲۶هزار واحدی شد. با این وجود به نظر می رسد همانگونه که در گزارش پیش بینی بورس هفتگی اشاره شد، فشار فروش نسبت به دو هفته گذشته افزایش یافته است. نمود این موضوع را می توان در روند تغییرات شاخص کل در طول معاملات روز شنبه مشاهده کرد؛ شاخص کل در نیمه دوم بازار عقب نشینی حدود ۷۵۰ واحدی را تجربه کرد. از سوی دیگر روند معاملات گروهی از نمادهای اثرگذار به گونه ای بود که قیمت آخرین معامله آن‌ها به کم تر از قیمت پایانی کاهش پیدا کرد.

با این وجود شاخص هم وزن روند با ثبات تری را نسبت به شاخص کل تجربه کرد؛ موضوعی که می توان آن را فشار فروش بیش تر شاخص سازها تفسیر کرد.

ارزش معاملات خرد هر چند نسبت به میانگین هفته گذشته کاهش پیدا کرد اما همچنان امیدوار کننده است. ارزش معاملات خرد در جریان معاملات روز شنبه حدود ۴هزار میلیارد تومان بود.

بورس باید استراحت کند؟‍

صعود شاخص کل برای یازده روز متوالی باعث شده بازار سهام تقریبا در مرحله اشباع خرید قرار بگیرد و در این شرایط با شناسایی سود برخی از معامله گران، ‌سهام باید دست به دست شود. در حقیقت صعودبی وقفه شاخص کل نه تنها خوب نیست بلکه می تواند به عنوان یک تهدید محسوب شود.

بنابراین در شرایط که اوضاع بازارهای جهانی مطلوب است و از سوی دیگر،‌ دلار نیمایی روند افزایشی را در پیش گرفته است،‌می توان امیدوار بود که روند خوب دو هفته گذشته بازار سهام فعلا ادامه داشته باشد.

بنابراین به نظر می رسد که شاید در بازار فردا شاهد افزایش فشار فروش در نیمه اول بازار به ویژه در گروه خودرویی،‌ پالایشی و بانکی‌ها باشیم.