۰ نفر

منتظر یارانه ۵۵۰هزار تومانی باشیم؟

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۳۱
کد خبر: 599904
منتظر یارانه ۵۵۰هزار تومانی باشیم؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: معتقدیم بعد حذف ارز ترجیحی نمی‌توان با ۱۱۰هزار تومان آن را پوشش داد و حداقل بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان باید به مردم تعلق بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیش‌بینی دولت این بود که با حذف ارز ترجیحی به صورت پلکانی یارانه‌ای بین ۹۰ تا ۱۳۰هزار تومان به دهک‌های مختلف پرداخت شود که میانگین آن نفری ۱۱۰هزار تومان است، ما معتقدیم بعد حذف ارز ترجیحی نمی‌توان با ۱۱۰هزار تومان آن را پوشش داد.۱۱۰هزار تومان یک پنجم درآمد حاصل از حذف ارز ترجیحی است و اعلام نشده چهار پنجم دیگر در چه حوزه‌هایی است؛ البته احتمالا برای جبران کسری بودجه استفاده خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه تا پایان سال فعلی ۲۰میلیارد دلار ارز ترجیحی برای اقلام اساسی داده می‌شود، با حذف ۲۰میلیارد دلار در سال آینده حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان منابع درآمدی برای دولت ایجاد می‌شود. اگر همه این مبلغ یارانه شود، می‌توان به هر نفر ۵۵۰هزار تومان یارانه پرداخت کرد. 

ارکانی با تاکید بر اینکه اجرا پرداخت این یارانه منوط به تصویب قانون لایحه بودجه است، تصریح کرد: پرداخت یارانه قاعدتا از ابتدای سال آینده خواهد بود و امسال یارانه جدید نداریم. ۱۱۰هزار تومان پیشنهاد دولت است که به علت ناچیز بودن به قدرت خرید و معیشت مردم لطمه زیادی وارد می‌شود و از نظر نمایندگان قابل پذیرش نیست. پیشنهاد مجلس رقمی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان است. ۵۰درصد هم می‌تواند مورد استفاده دولت قرار گیرد.

برای مطالعه مشروح خبر اینجا کلیک کنید