۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

یارانه سال آینده چقدر است؟

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۵۷
کد خبر: 599889
یارانه سال آینده چقدر است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با منابعی که از حذف ارز ترجیحی ایجاد می‌شود، می‌توان به هر نفر حدود ۵۵۰هزار تومان یارانه داد.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ مدتی است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده و احتمالا در سال جدید خبری از ارز ترجیحی نباشد؛ در این صورت تکلیف یارانه‌ها چه خواهد شد؟اقتصاد آنلاین در این رابطه به گفت‌وگو با احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پرداخته است.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف یارانه‎‌ای که آقای رضایی وعده داده بود چه شد، گفت: یارانه‌ای که آقای رضایی اعلام کردند، توسط وزیر اقتصاد تکذیب شد؛ یارانه‌ای که مد نظر بود به یارانه فعلی اضافه شود، یارانه‌ای است که دولت قرار است از حذف ارز ترجیحی به مردم پرداخت کند. 

ارکانی ادامه داد: پیش‌بینی دولت این بود که با حذف ارز ترجحیی به صورت پلکانی یارانه‌ای بین ۹۰ تا ۱۳۰هزار تومان به دهک‌های مختلف پرداخت شود که میانگین آن نفری ۱۱۰هزار تومان است. اما موضوع این است که ما براساس محاسباتی که داریم، با توجه به اینکه تا پایان سال فعلی ۲۰میلیارد دلار ارز ترجیحی برای اقلام اساسی داده می‌شود، با حذف ۲۰میلیارد دلار در سال آینده حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان منابع درآمدی برای دولت ایجاد می‌شود.

اگر همه این مبلغ یارانه شود، می‌توان به هر نفر ۵۵۰هزار تومان یارانه پرداخت کرد. ۱۱۰هزار تومان یک پنجم درآمد حاصل از حذف ارز ترجیحی است و اعلام نشده چهار پنجم دیگر در چه حوزه‌هایی است؛ البته احتمالا برای جبران کسری بودجه استفاده خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: ما این روند را قبول نداریم و معتقدیم بعد حذف ارز ترجیحی نمی‌توان با ۱۱۰هزار تومان آن را پوشش داد و حداقل بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان باید به مردم تعلق بگیرد. ۵۰درصد هم می‌تواند مورد استفاده دولت قرار گیرد.

ارکانی با تاکید بر اینکه اجرا پرداخت این یارانه منوط به تصویب قانون لایحه بودجه است، توضیح داد: پرداخت یارانه قاعدتا از ابتدای سال آینده خواهد بود و امسال یارانه جدید نداریم. ۱۱۰هزار تومان پیشنهاد دولت است که به علت ناچیز بودن به قدرت خرید و معیشت مردم لطمه زیادی وارد می‌شود و از نظر نمایندگان قابل پذیرش نیست. پینشهاد مجلس رقمی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان است.

وی در پایان توضیح داد: خط قرمز مجلس و نمایندگان مردم، معیشت است. اینکه ارز ترجیحی به علت مشکلات و مفاسد آن حذف شود، نباید مردم تاوان آن را بدهند.