۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پاسخ یک عضو انجمن بلاکچین به گزارش وزارت نیرو / جریمه های چندصد میلیاردی مزارع غیرقانونی چه شد؟

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۵۱
کد خبر: 557120
پاسخ یک عضو انجمن بلاکچین به گزارش وزارت نیرو / جریمه های چندصد میلیاردی مزارع غیرقانونی چه شد؟

وزارت نیرو با انتشار گزارشی، افزایش مصرف برق را متوجه صنعت استخراج ارز دیجیتال دانست در حالی که یک عضو انجمن بلاکچین در گفت و گو با خبرآنلاین معتقد است: مصرف قانونی و غیرقانونی صنعت ماینینگ در مجموع به 900 مگاوات می رسد که عدد قابل توجهی نیست.

اقتصاد آنلاینفرزانه طهرانی؛ به اعتقاد امید علوی، وزارت نیرو از فعالیت غیرقانونی مزارع استخراج ارز دیجیتال استقبال می کند چرا که درآمد مستقیم چند صد میلیاردی برای این وزارتخانه داشته است.

عضو انجمن بلاکچین در واکنش به گزارش وزارت نیرو که مقصر خاموشی ها را استخراج ارز دیجیتال می داند اظهار کرد: کافی است در گوگل عبارت cambridge bitcoin electricity را جستجو کنید؛ تا گزارشی در خصوص مصرف برق شبکه بیت کوین که به طور سالانه در کمبریج تهیه می شود را ببینید. در این گزارش نشان داده می شود که بیت کوین در دنیا چه میزان برق مصرف می کند و سهم هر کشور چقدر است.

علوی اضافه کرد: کمبریج برای تهیه این گزارش متدلوژی های خاصی را استفاده می کند. یک روش بحث ترافیک هایی است که روی استخرهای استخراج می رود. این روش در شناسایی مصرف برق مزارع بیت کوین در ایران موثر است چون ما در کشور سولوماینیک نداریم یعنی هیچ کسی انفرادی ارز دیجیتال استخراج نمی کند و حتما به یک استخر متصل می شود.

دو روش برای شناسایی مصرف کنندگان

او عنوان کرد: استخرها اطلاعات خود را در اختیار این موسسه تحقیقاتی قرار می دهند و به جز اطلاعاتی که خود استخرها در اختیار موسسه قرار می دهد، از طریق بات نت ها که ترافیک روی استخرها را چک می کند نیز میران مصرف مشخص می شود. در بات نت ها از طریق آی پی متوجه می شوند که ترافیک روی استخرها از کدام کشورها می آید. شاید برخی از مراکز استخراج از وی پی ان استفاده کنند اما خود استخر متوجه می شود که این ترافیک ها از کدام کشورهاست. بر این اساس گزارش این موسسه تا 90 درصد قابل اعتماد است.

مصرف برق صنعت ماینینگ در ایران 900 مگاوات است

علوی تاکید کرد: در آخرین گزارشی که این موسسه منتشر کرده که مربوط به تیرماه سال جاری است سهم ایران 4.6 درصد اعلام شده است. این عدد زمانی اعلام شد که چین ماینرهای خود را خاموش کرده بود و شبکه بیت کوین حدود 30 درصد از قدرت پردازش خود را از دست داده بود. بنابراین با یک محاسبه ساده می توان دریافت که میزان مصرف برق بیت کوین در ایران 600 تا 700 مگاوات است.

او افزود: این گزارش در تیرماه 1400 منتشر شد یعنی زمانی که یک ماه از خاموشی مزارع قانونی ارز دیجیتال در ایران گذشته بود.

عضو انجمن بلاکچین خاطرنشان کرد: ما در کشور 220 مگاوات مصرف برق در مزارع قانونی داریم که با 700 مگاوات ماینینگ غیرقانونی، جمع مصرف برق ماینینگ قانونی و غیرقانونی ما به کمتر از 1000 مگاوات می رسد یعنی حدود 900 مگاوات در این صنعت برق مصرف می شود.

ماینینگ زیرزمینی چرا فعال شد؟

علوی با تاکید بر اینکه ماینینگ زیرزمینی صد درصد به شبکه برق فشار وارد می کند متذکر شد: اما باید به این پرسش مهم پاسخ داد که چه زمانی یک فعالیت زیرزمینی می شود؟ این اتفاق نه به فرهنگ و نه به سبک زندگی مردم باز می گردد. بلکه اقتصاد هر صنعت، نحوه فعالیت آن را مشخص می کند. اگر دولت بستر فعالیت قانونی یک صنعت را به گونه ای فراهم کند که افراد علاقمند بتوانند به راحتی مجوز بگیرند و به راحتی انشعاب دریافت کرده  و در شرایط برابر و مطلوب فعالیت کنند؛ هیچ گاه فعالیت زیرزمینی در آن صنعت ایجاد نخواهد شد.

او اذعان کرد: دولت باید در عین حال هزینه فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی را نیز بالا ببرد. اما در کشور ما درست برعکس این رویه عمل شده است. دولت با نرخ گذاری متوسط صادراتی کاری کرد که برق ایران برای صنعت استخراج به گران ترین برق ها تبدیل شود. همین امروز در آمریکا با 2.8 سنت، در روسیه با 3 سنت و کانادا 4 سنت می توانید ارز دیجیتال استخراج کنید. اما در ایران در فصول سرد 5 سنت و در فصول گرم حدود 14 سنت هزینه برق صنایع خواهد بود.

قیمت گاز برای صنایع، ناعادلانه تعریف شده است

عضو انجمن بلاکچین توضیح داد: متاسفانه با دخالت های وزارت نیرو قیمت گاز نیز ناعادلانه شده است. اگر قیمت گاز را برای فعالان این صنعت عادلانه در نظر می گرفتند؛ علاقمندان به حوزه رمزارز خودشان با ایجاد نیروگاه های کوچک مقیاس، برق تولید می کردند.

وزارت نیرو به دنبال جریمه های مصارف غیرقانونی است

او تاکید کرد: به نظر می رسد وزارت نیرو از فعالیت زیرزمینی استقبال می کند تا از محل جریمه هایی که از فعالان این حوزه دریافت می کند؛ کسب درآمد کند. چیزی که مشهود است اینکه جلوی فعالیت مجاز و شفاف را بسته اند در مقابل راه برای فعالیت غیرمجاز باز است.

علوی یادآور شد: از یک دهه پیش تاکنون دیگر درآمد وزارت نیرو به حساب های خود وزارتخانه واریز نمی شود. این درآمد به خزانه می رود و از آنجا برای وزارتخانه بودجه تخصیص می یابد. جریمه ها تنها درآمدی است که مستقیم به حساب وزارت نیرو می رود. بنابراین وزارت نیرو از هرچه بیشتر شدن جریمه ها استقبال خواهد کرد.

او افزود: تاکنون وزارت نیرو حدود 300 هزار دستگاه غیرقانونی کشف کرده و بنا بر گفته خود مسئولان نزدیک 500 مگاوات فارم غیرقانونی کشف شده است. این فارم ها به اندازه یک تا 2 سال جریمه شده اند. من در جریان هستم عددی حدود چند صد میلیارد تومان از فارم های غیرقانونی جریمه دریافت شده است. این جریمه ها امروز کجاست؟ صرف چه مواردی شده است؟ چرا یک گزارش از هزینه کرد جریمه ها داده نشده است؟

به گفته علوی اگر بستر مناسب برای فعالیت قانونی یک صنعت ایجاد نشود؛ زمینه زیرزمینی شدن آن صنعت فراهم خواهد شد.امروز ظرفیت ماینینگ زیرزمینی سه برابر ماینینگ مجاز در کشور است. این اتفاق به دلیل سیاست های اشتباه و عدم وجود رگولاتوری مناسب ایجاد شده است.

در آینده نزدیک با فراگیری ماینینگ خانگی روبرو خواهیم بود

این عضو انجمن بلاکچین معتقد است: اگر نرخ گذاری اصلاح نشود، با توجه به رشد قیمت بیت کوین، در آینده نزدیک با فراگیری ماینینگ های خانگی روبرو خواهیم بود. هر خانه با یک یا دو دستگاه ماینر نسبت به استخراج رمزارز اقدام می کند و برای وزارت نیرو مقابله با این حجم مانینگ قانونی امکان پذیر نخواهد بود.

علوی توضیح داد: در حال حاضر نرخ پایه برق ماینینگ 1700تومان است که در 8 ماه سال ضرب در نیم می شود و در چهار ماه از سال در 2 ضرب می شود. در آن 8 ماهی که در نیم ضرب می شود باز در ساعاتی از ماه در 2 ضرب می شود. بنابراین در هشت ماه سرد سال قیمت حدود 5 سنت برای صنایع تمام می شود.

نمایش اعطای تخفیف

او بیان کرد: صحبت از تخفیف نیز فقط یک نمایش است. در آئین نامه یک تخفیف 15 درصد برای اتصال به استخرهای بومی پیش بینی شده است. اما هنوز آئین نامه استخرهای بومی را ننوشته اند و مشخص نکرده اند استخر بومی چیست. یعنی عملا شرایط استفاده از تخفیف فراهم نیست. اما وزارت نیرو این مسائل را بازگو نمی کند و فقط نمایش دادن تخفیف را در رسانه ها اجرا می کنند.

چرا برق یک درصدی معابر قطع شد؟

علوی گفت: اگر در گوگل جستجو کنید؛ نمودار مصرف برق ایران را به تفکیک نمایش می دهد. در کشور 40 درصد برق توسط صنایع مصرف می شود. حدود 30 درصد مصرف خانگی داریم و برق معابر در ایران عدد نزدیک یک درصد است.

او تصریح کرد: زمستان سال گذشته وزارت نیرو به جای قطع کردن برق پرمصرف ها چرا برق معابر را قطع کرد؟ چون قصد داشت اذهان را تحریک کند. علاوه بر بلد کردن مصرف ماینینگ ها، دولت را تحت فشار قرار دهد تا بودجه وزارت نیرو را افزایش دهند. یعنی کشور را به بحران کشاندند تا دولت برای رفع آن هزینه کند. اما آیا مقابل تصادفات در اثر خاموشی معابر و جرایمی که به دنبال این خاموشی ها اتفاق افتاد هیچ پاسخگویی دیده شد؟