۰ نفر

بنزین از تورم عقب ماند

۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۲۱:۵۵
کد خبر: 833696
بنزین از تورم عقب ماند

عضو هیات مدیره انجمن سی ان جی گفت: قطعا برنامه‌هایی وجود دارد که نهایتا منتج به این شود که سهم بنزین از سبد سوخت به نفع سی ان جی کم‌ شود و این علاوه بر حل ناترازی بنزین به کاهش واردات آن نیز کمک می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، حمیدرضا سهرابی درباره دلیل عدم استقبال از سی ان جی و تاثیر عدم تغییر نرخ بنزین بر مصرف این سوخت اظهار داشت: اکنون مسئله اصلی این نیست که فاصله قیمت بنزین و سی ان جی کم و یا قیمت سی ان جی زیاد است، مسئله این است که برآوردها نشان می‌دهد قیمت بنزین در جریان تورم چند سال اخیر به حدی ناچیز شده و آنقدر از تورم عقب افتاده که قیمت آن بسیار کم تلقی می‌شود. بنابراین استفاده از سوخت های دیگر برای مردم توجیهی ندارد.

وی تاکید کرد: اکنون مسئله این نیست قیمت بنزین و سی ان جی و فاصله نرخ آنها مناسب است و یا خیر؛ مسئله نرخ تقریبا رایگان برای هر دو سوخت است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی گفت: برآوردها این است حجم استفاده از حمل و نقل عمومی مشتمل بر تاکسی های اینترنتی و تاکسی های در حال تردد در خیابان ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و به موازات آن آمار فروش بنزین در جایگاه ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و آمار مصرف سی ان جی هم به طرز قابل توجه و چشمگیری به میزان بالغ بر ۲۰ درصد کاهش یافته؛ وقتی این سه موضوع را کنار هم قرار دهیم و با حجم بسیار زیاد ترافیک مخصوصا در سال جاری مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مردم خودروی شخصی را به هر وسیله نقلیه عمومی ترجیح می‌دهند و عمده سوخت مصرفی‌شان نیز بنزین است.

وی خاطرنشان کرد: در وهله اول باید فکری به حال بنزین کرد تا زمانی که قیمت بنزین پایین باشد هیچکدام از برآوردهای دیگر شامل اینکه چقدر می‌توانیم سبد سوخت را به نفع سی ان جی بزرگ کنیم جواب نمی‌دهد. به عبارت دیگر راهکارهای توسعه ای سی ان جی تا حل نشدن نرخ سوخت بی‌معناست.

سهرابی بیان داشت: قطعا برنامه‌هایی وجود دارد که نهایتا منتج به این شود که سهم بنزین از سبد سوخت به نفع سی ان جی کم‌ شود و این علاوه بر حل ناترازی بنزین به کاهش واردات ان نیز کمک می کند.

وی گفت: توسعه سی ان جی باید پایدار باشد و هم اینکه باید رسالت‌هایی که برعهده داشته از جمله تحقق هوای پاک را جامه عمل بپوشاند اما تا زمانی که قیمت بنزین نسبت به دیگر کالاهای مصرفی خانوار شبیه رایگان باشد، هیچکدام از برنامه‌های توسعه ای سی ان جی به اهداف مورد نظر نخواهد رسید.

عضو هیات مدیره انجمن سی ان جی گفت: خیلی موضوعات وجود دارد که در حوزه توسعه پایدار سی ان جی باید مدنظر قرار گیرد تا سهم آن در سبد سوخت افزایش یابد و برای امسال و سال‌های آتی هم برنامه ریزی شده اما تا زمانی که قیمت بنزین واقعی نشود؛ به ثمر نخواهد رسید و یا بازدهی مورد انتظار را نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha