۰ نفر

کاغذ کمیاب شد؟

۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۸:۲۱
کد خبر: 832780
کاغذ کمیاب شد؟

قیمت کاغذ تغییراتی را در یک ماه اخیر تجربه کرده که شرایط را برای مطبوعات هم مقداری سخت کرده است. با این وجود مشخص نیست سال آینده چه وضعیتی در حوزه کاغذ پیش می‌آید و اقدامات دولت تا چه حد منجر به ساماندهی و تا چه حد منجر به عدم ثبات می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ، احمد شریفان، رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا تهران، درباره گرانی یک ماه اخیر کاغذ به «انتخاب» گفت: با توجه به پایان سال همیشه گران شدن کاغذ رخ می‌داد و بازار هم التهاب دارد. این اتفاق طبیعی است. اما اینکه در سال آینده با توجه به اینکه دولت نقش مستقیمی در تورم دارد، بازار به سمت تورم کشیده می‌شود. عامل تورم در سال آینده با اعلام دولتی هاست که درصد تورم را اعلام می‌کنند. گرانی فعلی کاغذ هم به علت عدم فروش است. برخی از کارخانه‌ها و تجار از یک تاریخ به بعد دیگر نمی‌فروشند تا سال جدید شروع شود. حقیقت امر دلار هم بازار را مقداری بهم ریخت که من علت آن را بی تدبیری دولت می‌دانم.

وی در ادامه درباره میزان تغییرات قیمتی کاغذ بیان کرد: کاغذ از نظر من تغییر آنچنانی نکرده است. ۵ درصد نسبت به شرایط بازار تورم بر آن اعمال شده است. تغییری که بخواهد بازار را بهم بریزد را شاهد نبودیم. اما سال دیگر احتمال گرانی وجود دارد. من با توجه به اینکه الان در بازار هستم، چیزی به عنوان تورم لحظه‌ای در یک هفته اخیر ندیدم.

وی در ادامه درباره میزان کاغذ وارداتی اظهار داشت: کاغذ ما تا حدود ۸۵ درصد وارداتی است. ما چند کارخانه اندک داریم که کاغذهای درجه سه می‌زنند و مصرف روزنامه‌ها می‌شود. اکثر کاغذهای وارداتی است و تولید داخل اصلاً توان مصرف داخل را ندارد. با توجه به اینکه مازندران کاغذاش را به سمت کتاب درسی برده است مقداری برای روزنامه‌ها مشکل ایجاد شده است.

شریفان گفت: بازار ما متأسفانه با توجه به شرایط کشور و مدیریت مسئولین هیچوقت ثبات نخواهد داشت. ما همیشه دغدغه ثبات بازار را داریم و کاسب‌ها مشکل دارند. غیرتخصصی‌ها در بازار ما زیاد هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha