۰ نفر

بلافاصله بعد از غذا، مرکبات نخورید!

۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۴۳
کد خبر: 831515
بلافاصله بعد از غذا، مرکبات نخورید!

میوه‌های مرکباتی مثل پرتقال ذاتا اسیدی هستند و مصرف شان بلافاصله بعد از غذا می‌تواند فرایندهای طبیعی هضم را مختل کند. بافت اسیدی میوه‌های مرکباتی هم می‌تواند باعث ناراحتی معده، سوءهاضمه یا سوزش سر دل شود، مخصوصا در میان کسانی که سابقه ریفلاکس هم دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سلامت، انواع مرکبات مثل پرتقال، نارنگی، لیموترش، لیموی سبز، گریپ‌فروت، نارنج و… جزو محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر جهان هستند که ویتامین C زیادی دارند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. فواید میوه‌های مرکباتی بسیار زیاد است و متخصصان هم بارها تاکید کرده‌اند که استفاده روزانه از آنها به ارتقای سلامت عمومی ما کمک می‌کند.

با این‌حال، بعضی افراد این میوه‌ها را بلافاصله بعد از غذا یا حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از غذا مصرف می‌کنند، درحالی که این الگوی غذایی نادرست به سلامت­شان آسیب می‌رساند. اما پیامدهای مصرف مرکبات بلافاصله بعد از غذا چیست؟

۱. تاثیر منفی ترکیبات اسیدی بر گوارش

میوه‌های مرکباتی مثل پرتقال ذاتا اسیدی هستند و مصرف شان بلافاصله بعد از غذا می‌تواند فرایندهای طبیعی هضم را مختل کند. بافت اسیدی میوه‌های مرکباتی هم می‌تواند باعث ناراحتی معده، سوءهاضمه یا سوزش سر دل شود، مخصوصا در میان کسانی که سابقه ریفلاکس هم دارند.

۲. تاخیر در جذب مواد مغذی

اگر میوه‌های مرکباتی را بلافاصله بعد از غذا مصرف کنید، بعضی از ترکیبات این میوه‌ها می‌توانند از جذب صحیح برخی از مواد مغذی جلوگیری کنند. ترکیباتی مثل پلی‌فنول‌ها، تانن‌ها و اگزالات‌ها معمولا تماس سریع با میوه‌های مرکباتی را نمی‌پذیرند و درنتیجه به‌درستی هضم و جذب نمی‌شوند. از طرف دیگر، اختلال در جذب همین ترکیبات می‌تواند جذب بعضی از مواد معدنی مثل کلسیم و آهن را هم دچار اختلال کند.

۳. نوسان در قند خون

درحالی که میوه‌های مرکباتی دارای قندهای طبیعی هستند اما مصرف آنها بلافاصله بعد از غذا می‌تواند باعث افزایش سریع قند خون و همچنین کاهش شدید و ناگهانی قند خون شود. همین اتفاق هم می‌تواند احساس خستگی شدیدی را به‌وجود بیاورد و ولع غذایی به مصرف خوراکی‌ها را در طول روز بیشتر کند.

۴. افزایش وزن

میوه‌های مرکباتی قطعا سرشار از مواد مغذی مهمی هستند اما کالری هم دارند. پس زیاده‌روی در مصرف آنها، مخصوصا بعد از وعده‌های غذایی اصلی، می‌تواند کالری دریافتی روزانه را بیشتر کند. اگر این روند به یک الگوی غذایی ثابت تبدیل شود، پس عجیب نخواهد بود که شما به‌مرور زمان دچار افزایش وزن شوید.

۵. ناراحتی‌های گوارشی

مصرف میوه‌های مرکباتی مثل پرتقال بلافاصله بعد از غذا می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی مختلفی را مانند نفخ شدید به‌وجود بیاورد. افرادی که دستگاه گوارشی آنها ذاتا حساس است، با این الگوی غذایی نادرست بیشتر هم دچار مشکل می‌شوند.

۶. تداخل‌های دارویی

میوه‌های مرکباتی می‌توانند با بعضی از داروها تداخل داشته باشند و به جذب یا اثربخشی داروها آسیب برسانند. پس کسانی که بعد از غذا باید سریعا داروی خاصی را مصرف کنند، با مصرف این میوه‌ها بعد از غذا باعث تداخل دارویی در برنامه درمانی خودشان خواهند شد. گریپ‌فروت معمولا بیشتر از دیگر انواع مرکبات با داروهای مختلف تداخل دارد. پس اگر واقعا به مصرف میوه‌های مرکباتی علاقه دارید، بعد از پایان وعده‌های غذایی باید حدود یک ساعت صبر کنید تا بدن برای خوردن این میوه‌ها به وضعیت پایدار و مناسب برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha