۰ نفر

تحلیل «وبصادر»؛ از تجدید ارزیابی تا اصلاح ساختار بانکی!

۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۲۹
کد خبر: 829949
تحلیل «وبصادر»؛ از تجدید ارزیابی تا اصلاح ساختار بانکی!

بعد از مدت ها مجدد دو گروه بانک و خودرو چشم و چراغ بازار شدند. تجدید ارزیابیهای سنگین این دو، بار دیگر میتواند محرک بازار سرمایه باشد. در گروه بانکی نمادهای مستعد تجارت ، ملت و صادرات می توانند با دید سرمایه گذاری در این قیمت ها جذاب باشند. از طرفی اعلام نرخ تسعییر ارز برای گروه بانکی که سال گذشته 90 درصد نرخ نیمایی بود ، امسال هنوز مشخص نشده است که در صورت تحقق سود خوبی برای گروه بانکی با این دارایی های ارزی رقم خواهد خورد. بهبود نسبت کفایت سرمایه و واگذاری دارایی های غیر مولد از دیگر اقدامات مفید در گروه بانکی است که ادامه دارد. در این گزارش به بررسی وبصادر می پردازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وبصادریکی از  نمادهای مستعد گروه بانکی است که امروز مورد توجه بازار قرارگرفته است.  این بانک به دلیل دارایی های ارزی قابل توجه و سود آوری از فرایند تسعیر ارز ناشی از رشد قابل توجه  دلار در ماه های اخیر در کنار تصمیم جدی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، قرارگرفتن در محدوده کف قیمتی و صرف زمان مناسب می تواند مورد توجه سهامداران باشد.

ارزش ذاتی شرکت توسعه نیشکر بیش از 5 میلیارد دلار است که 40 درصد آن متعلق به وبصادر می باشد، سرمایه گذاری در صنایع پتروپالایشی ، زمین ها و ساختمان های بیش از 2 میلیارد دلاری ،  به  علاوه مالک نیروگاه برقی است و مطالباتی از فولاد اکسین دارد و همه این ها در حاالیست که مارکت بانک حدود 390 هزار میلیارد ریال است و در قیمت 1800 ریال معامله میشود. هفته گذشته نیز تمامی حق تقدم سلب شده در قیمت 185 تومان خریداری شد که اکثرا توسط شخص حقوقی رخ داده تا یک قدم به افزایش سرمایه اصلی نزدیک تر شود.

مروری بر وضعیت عملکرد این بانک:

بانک صادرات در ماه بهمن 5.4 همت درآمد تسهیلات گزارش کرده که نسبت به ماه گذشته، میانگین سال و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 3 درصد، 17درصد، و 43 درصد افزایش داشته است.

 در این ماه همچنین سود پرداختی به سپرده‌ها معادل 4.3 همت بوده که نسبت به دوره‌های مذکور در بالا به ترتیب 6درصد کاهش، 11درصد افزایش و 46درصد افزایش داشته است.

در ماه بهمن تراز عملیاتی وبصادر برابر با 1،176 میلیارد تومان گزارش شده که به دلیل رشد درآمد و کاهش هزینه سپرده‌ها، رشد 68 درصدی را نسبت به ماه‌ گذشته ثبت کرده است. خالص درآمد کارمزد این ماه معادل 590 میلیارد تومان بوده که نسبت به دی ماه و میانگین سال، به ترتیب افزایش حدود 138درصد و 33 درصدی داشته است.

در مجموع بانک صادرات در دوره 11 ماهه، 58 همت درآمد عملیاتی شناسایی کرده و با 42.8 همت هزینۀ سود سپرده ها که گزارش کرده است، به خالص درآمد 15.1 همتی در این دوره رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 72 درصدی همراه بوده است. تراز عملیات بانک صادرات در دوره 11 ماهه معادل 9 همت و خالص درآمد کارمزد بالغ بر 5 همت بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ترتیب 53 درصد و 26 درصد افزایش ثبت داده است

 شرکت های بانکی بهمن ماه 10374 میلیارد تومان  درآمد داشتند که کمی بیشتر از بهمن سال پیش بوده است.

وبصادر با 185 درصد رشد درآمد نسبت به بهمن سال 1401 ،  بیشترین رشد را بین گروه بانکی داشته است. لذا گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاران میان مدت می تواند باشد که از دید نموداری بررسی میشود.

تحلیل «وبصادر»؛ از تجدید ارزیابی تا اصلاح ساختار بانکی!

وبصادر پس از تکمیل یک الگوی ترکیبی به صورت WXY و رسیدن از قله 99 در 455 تومان به 109 تومان در آذر 1401 ، یک رشد عالی را شزوع کرد که A نامگذاری شده و به محدوده 286 رسیده است. سپس از اردیبهشت ماه تاکنون در قالب الگوی ترکیبی B را شکل میدهد که به نظر میرسد یکی دوماه زمان لازم دارد و در همین محدوده قیمتی 165 نهایتا پایان می یابد. در این بین یک رشد برای تکمیل لگ صعودی مثلث بخش دوم داریم که هدف های مقاومتی سهم 195-200 مهم است. در صورت شکست این عدد انتظار شروع قوی موج C می رود که تارگت های بالاتری دارد 268-285 مهم می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha