۰ نفر

از کاهش بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا تا افزایش نرخ بیکاری و تعدیل دستمزدها! /  قیمت انس جهانی طلا به بالاترین سطح تاریخی رسید!

۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۱۶
کد خبر: 829837
از کاهش بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا تا افزایش نرخ بیکاری و تعدیل دستمزدها! /  قیمت انس جهانی طلا به بالاترین سطح تاریخی رسید!

قیمت طلا پس از گزارشی مبنی بر افزایش نرخ بیکاری آمریکا و تعدیل افزایش دستمزدها علیرغم شتاب رشد شغل در ماه فوریه، به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. شاخص اشتغال امریکا به ۴۸ سقوط کرد که بر کاهش حقوق و دستمزد بخش خدمات تأکید دارد. این می تواند نشانه‌ای از تضعیف بازار کار در بخش خدمات باشد. به علاوه شاخص PMI بخش خدمات ISM در ماه فوریه نسبت به ژانویه که عدد ۵۳.۴ بود به ۵۲.۶ کاهش یافته است. این کاهش نشان دهنده کندی ملایم در بخش خدمات است.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  طبق گزارش اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) در روز جمعه، تعداد مشاغل غیرکشاورزی در آمریکا در ماه فوریه ۲۷۵,۰۰۰ نفر افزایش یافته است. این رقم فراتر از انتظارات بازار (۲۰۰,۰۰۰ نفر) بود. با این حال، افزایش ۳۵۳,۰۰۰ نفری ماه ژانویه به ۲۲۹,۰۰۰ نفر تعدیل شد. جزئیات گزارش اشتغال نشان داد که نرخ بیکاری از ۳.۷ درصد به ۳.۹ درصد افزایش یافته است، در حالی که نرخ مشارکت نیروی کار در ۶۲.۵ درصد ثابت مانده است. با واکنش اولیه، دلار آمریکا تحت فشار فروش مجدد قرار گرفت و طلا به بالای ۲۱۸۰ دلار در هر اونس رسید.

همچنین در داده های اقتصادی امریکا، بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده به پایین‌ترین سطح بیش از یک ماهه رسیده است . لذا جهش صعودی انس را می توان ناشی از کاهش بازده اوراق خزانه‌داری ایالات متحده و فشار فروش گسترده دلار آمریکا دانست. زیرا با کاهش بازده اوراق و ضعیف‌تر شدن دلار، تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن افزایش یابد.

از طرف پاول چهارشنبه سخنرانی کرد و تایید که داده های اقتصادی آینده، زمان شروع کاهش نرخ بهره را تعیین می کند. پاول احتمال کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن را در میان فعالان بازار مطرح کرده است اگرچه پاول از ارائه سرنخ تازه در مورد زمان تغییر سیاست اجتناب کرد، اما در عین حال، درِ کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن را نبسته است. اظهارات پاول و احتمال کاهش نرخ بهره، باعث افزایش ریسک پذیری در بازارهای مالی در اواسط هفته شد. این امر منجر به ضعف گسترده دلار آمریکا و در نتیجه، تقویت روند صعودی طلا شد.

از دلایل دیگر رشد طلا می توان به تقاضای قوی چین اشاره داشت که از طلا به عنوان یک دارایی امن حمایت کرد.

در اوایل روز پنجشنبه، چین، بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان، گزارش داد که مازاد تجارت این کشور در دوره ژانویه-فوریه نسبت به دسامبر که ۷۵.۴۳ میلیارد دلار بود، به ۱۲۵.۱۶ میلیارد دلار افزایش یافته است. این رقم فراتر از انتظارات بازار (۱۰۳.۷ میلیارد دلار) بود و به انس طلای جهانی اجازه داد تا در ساعات معاملاتی آسیا بالاتر رود.

پیش بینی ها چه می گوید؟

گزارش تورم ماه فوریه (CPI) که قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود، اداره آمار کار (BLS) در روز سه‌شنبه داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) را برای ماه فوریه منتشر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که CPI و CPI هسته، که قیمت‌های نوسان‌دار مواد غذایی و انرژی را از بین می‌برد، به ترتیب ۰.۴ و ۰.۳ درصد در ماه افزایش یابند.این ارقام در مقایسه با افزایش ۰.۶ درصدی CPI و ۰.۵ درصدی CPI هسته در ماه ژانویه، نشان‌دهنده کندی ملایم در رشد تورم است. سرمایه‌گذاران تا نشست ماه ژوئن فدرال رزرو، سه گزارش CPI دیگر (به غیر از فوریه) را برای ارزیابی تورم در اختیار خواهند داشت.

افزایش هسته CPI یکی از فاکتورهای بااهمیت است. اگر شاخص قیمت مصرف‌کننده بدون در نظر گرفتن مواد غذایی و انرژی(Core CPI) در ماه فوریه به شدت افزایش یابد، ممکن است باعث شود قیمت دلار آمریکا در ابتدا افزایش یابد و بر طلای جهانی فشار وارد کند. با این حال، به دلیل احتمال بالای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده، بعید است این افزایش قیمت دلار پایدار باشد.

می‌توان عنوان کرد تنها در صورتی که هسته CPI در ماه فوریه به عددی نزدیک به صفر برسد، می‌تواند دوباره انتظارات برای کاهش نرخ بهره در ماه مه را تقویت کند و در نتیجه باعث تضعیف دلار آمریکا شود.

معامله‌گران شرط‌هایی را افزایش دادند که فدرال رزرو می‌تواند در ماه می شروع به کاهش نرخ بهره به حدود ۳۰ درصد پس از گزارش تورم ماه فوریه (CPI) که قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود،گزارش مشاغل کند، اگرچه ماه ژوئن سناریوی محتمل ۷۳ درصد باقی ماند. نرخ‌های بهره پایین از قیمت طلا حمایت می‌کند زیرا هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد. روز پنجشنبه شامل آمار خرده فروشی ماه فوریه و در روز جمعه داده های تولید صنعتی ماه فوریه خواهد بود که توسط فدرال رزرو منتشر خواهد شد.

تای وونگ، تاجر مستقل فلزات مستقر در نیویورک اظهار کرد که قیمت طلا در مجموع به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، اگرچه ممکن است یک تثبیت کوتاه مدت لازم باشد. در همین حال، انجمن بازار شمش لندن اعلام کرد، معیار قیمت طلای لندن در حراج بعد از ظهر روز جمعه به بالاترین حد خود یعنی ۲۱۷۱ دلار و ۳۰ سنت در هر اونس تروا رسید.

نمودار انس جهانی و روند پیش رو از دید تکنیکالی

از کاهش بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا تا افزایش نرخ بیکاری و تعدیل دستمزدها! /  قیمت انس جهانی طلا به بالاترین سطح تاریخی رسید!

با اتمام مثلث و شکست محدوده سقف آن در ۲۰۷۰ دلار یک موج صعودی قوی در انس شکل گرفت که می تواند تا محدود ۲۲۵-۲۲۲۷ ادامه دار باشد. در میانه یک الگوی صعودی هستیم که انتظار اصلاح موقت در این بین هم میرود. حمایت نزدیک ۲۱۴۳-۲۰۹۵ دلار است.

سکه و طلا در بازار داخل

در روزهای گذشته شاهد رکورد شکنی قیمت طلا و سکه در بازار طلای تهران با توجه به رشد قیمت اُنس طلا در بازارهای جهانی بودیم. اما نرخ های امروز با توجه به کاهش نسبی دلار در بازار آزاد تا محدوده ۵۹۴۰۰ تومان، کمی کاهش یافته به طوری که  امروز سکه امامی به ۳۷،۲۰۰،۰۰۰ (سی و هفت میلیون و دویست هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است ولی نرخ طلا گرمی با کمی کاهش به ۳،۱۵۷،۹۰۰ (سه میلیون و یکصد و پنجاه و هفت هزار و نهصد) تومان رسیده است.

در ماه اخیر رشد قابل توجه نرخ دلار تا ۶۱۰۰۰ تومان و انتظارات تورمی در کنار افزایش قیمت قابل توجه طلای جهانی  روی قیمت های طلای داخل اثرگذار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    اگر معیار ایران بود یک میلیون درصد رشد میکرد دنیا شانس اورد