۰ نفر

علت عمده پوکی استخوان چیست؟

۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۱۰
کد خبر: 828209
علت عمده پوکی استخوان چیست؟

توده استخوانی به تدریج از دهه چهارم زندگی شروع به تحلیل رفتن می کند و در بانوان این روند بعد از سنین یائسگی شدت می یابد بطوری که کاهش توده استخوان و از دست رفتن کیفیت استخوان در این بیماری ، منجر به افزایش خاصیت شکنندگی و در نتیجه افزایش خطر شکستگی می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس ارزیابی های انجام شده در مراکز خدمات جامع سلامت در رابطه با پوکی استخوان تعداد ۱۱ هزار و ۳۴۸ از بانوان مراقبت شده ، شیوه زندگی نامطلوب داشتند و علت عمده ایجاد پوکی استخوان تغذیه ناسالم و مصرف ناکافی لبنیات بوده است.

دکتر شیما دین‌پرور با بیان اینکه استئوپروز در میانسالی و سالمندی افزایش پیدامی کند، افزود: توصیه ما مصرف روزانه ۲_۳ سهم از لبنیات در برنامه غذایی روزانه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی ساده بدون وانیل است و این موضوع برای بانوان به ویژه در زمان یائسگی اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد در مراحل اولیه استئوپروز هیچ علامتی ندارند، اظهارکرد: در مراکز خدمات جامع سلامت ارزیابی عوامل خطر پوکی استخوان در زنان بالای ۴۰ سال به منظور تشخیص زودهنگام واقدامات به موقع برای پیشگیری از ابتلا فرد به پوکی استخوان انجام می شود و افراد بعد از غربالگری، در صورت نیاز به سطوح بالاتر جهت بررسی دقیق‌تر ارجاع می‌شوند.

دکتر دین پرور خاطرنشان کرد: توده استخوانی به تدریج از دهه چهارم زندگی شروع به تحلیل رفتن می کند و در بانوان این روند بعد از سنین یائسگی شدت می یابد بطوری که کاهش توده استخوان و از دست رفتن کیفیت استخوان در این بیماری ، منجر به افزایش خاصیت شکنندگی و در نتیجه افزایش خطر شکستگی می شود.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف کلسیم ، تامین نور آفتاب و پرهیز از مصرف الکل و سیگار را از عوامل موثر در کاهش خطر بیماری دانست و افزود: عوامل محیطی نظیر فعالیت بدنی ، تغذیه ، بیماری ها و داروها نیز می توانند سرعت از دست رفتن توده استخوانی را بیشتر نموده و در طولانی مدت باعث پوکی استخوان شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha