۴ نفر

همه چیز درباره فروش سربازی

۲۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵
کد خبر: 824293
همه چیز درباره فروش سربازی

خرید خدمت سربازی برای اولین بار در دهه ۷۰ مطرح شد که براساس آن مشمولان امکان خرید خدمت پیدا می‌کردند و مبلغ خرید سربازی در این دوره بین یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شد و ۳۵۰ هزار نفر سربازی‌شان را خریدند. اما آیا خرید سربازی در سال ۱۴۰۲ ممکن است؟

به گزارش اقتصادآنلاین، خرید خدمت در دهه ۸۰ متوقف شد تا اینکه در دهه ۹۰ به منظور بررسی مجدد در صحن علنی مجلس مطرح شد.  سرانجام "قانون خرید خدمت سربازی" در سال ۹۵ به تصویب رسید و از آن پس افراد واجد شرایط با پرداخت مبالغ تعیین شده اقدام به خرید خدمت سربازی نمودند. سر انجام در اسفندماه سال ۱۳۹۷ با تصویب بندی از لایحه بودجه ۹۸ درباره لزوم تسویه حساب خریداران خدمت سربازی مشمول در سال جاری، عملا خرید خدمت سربازی از سال ۹۸ منتفی شد. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، قانون خرید خدمت سربازی را در سال ۱۴۰۰ دوباره مطرح کرد و خواستار سازماندهی و تعیین تکلیف مشمولان غایب شدند که این طرح در مذاکرات رأی نیاورد.
در اواخر سال ۱۴۰۱ برای بررسی مجدد در سال ۱۴۰۲ پیشنهاداتی از سوی نمایندگان شده است.

قیمت خرید خدمت سربازی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ ضمن تشریح مذاکرات کمیسیون متبوع خود گفت که پیشنهادی در خصوص خرید خدمت سربازی برای مشمولین داخل کشور مطرح شد که در مذاکرات رای نیاورد. از دلایل لغو این قانون و رأی نیاوردن آن می‌توان به بالا بودن مبالغ خرید اشاره کرد. به عنوان مثال؛ در این پیشنهاد برای دیپلم ۲۰۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ۲۵۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ارشد ۳۰۰ میلیون تومان، برای دکترای عمومی ۴۰۰ میلیون تومان و برای دکترای تخصصی ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بود.

شرایط خرید سربازی ۱۴۰۲

اما با این حال برای خرید سربازی ۱۴۰۲ ضوابط در نظر گرفته شده برای افراد مشمول دوره خدمت بوده که تنها افراد به واسطه برخوردای از این شرایط قابیلت خرید دوره خدمت را خواهند داشت. شرایط خرید هنوز به صورت رسمی اطلاع رسانی نداشته، اما با اکتفا به اطلاعیه های موجود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

داشتن غیبت سربازی به مدت ۵ سال به بالا

اقامت در خارج از کشور - رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی

شروع غیبت برای افراد مقیم کشور از سن ۱۸ سالگی                

پس تنها افراد مقیم خارج از کشور که دارای بیش از ۵ سال غیب بوده، قابلیت خرید سربازی ۱۴۰۲ را خواهند داشت. خرید سربازی نسبت به سال های گذشته لغو شده و تنها مشمولان نظام وظیفه دارای شرایط بالا امکان خرید دوره خدمت خود را خواهند داشت. اطلاع از قیمت خرید خدمت و شرایط فروش قسطی سربازی از مواردی بوده که در ادامه به هر یک پرداخته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • حمید IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    15 2
    چرا حقوق سربازان را بالا نمی برند که بشود یک شغل و بتوانند بعنوان یک شغل وبدون اجباری خیلی ها داخل نظام بعنوان شغل سرباز انجام وظیفه کنند
  • فرهاد IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    باز هم دست های بالا
  • مادر IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 0
    چرا خرید خدمت سربازی واسه کسانیکه خارج از کشور هستن میذارین اونا دلار نقد میدن؟ اصلا اوناکه نیازی ندارن نه به ایران برگردن نه شغلی دراینجا داشته باشن نه اینجا ازدواج کنندبفکر جوونایی باشین که توایران هستن 5سال به بالا غیبت دارن به سختی کار میکنند چون کارت پایان خدمت ندارن کار مناسبی بهشون نمیدن وقتی شغل مناسبی ندارن ازدواج نمیکنند انصاف داشته باشین از داخل شروع بفروش سربازی کنید تا به کسانیکه خارج از کشور هستن برسه.
  • حسن ویلا IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    10 1
    آقایان مسئول سلام علیکم : شما را به یگانگی خداوند سوگندتان میدهم که بفکر غایبین داخل کشور هم باشید ، سن و سالی ازشون گذشته و بعضیهاشون تحصیلات دانشگاهی دارند. خدارا خوش نمیآد آنهاییکه در خارج کشور هستند بتوانند خدمتشان را بخرند و جوان داخل کشور از زندگی و آینده ناامید باشد . ایکاش انصاف بخرج میدادین و دعای والدین پیر اینگونه جوانان را برای خود توشه میکردین .// والسلام - پدر بیمار یک مشمول غایب .
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 0
    با سلام و عرض ادب . تو را بقرآن تو را به هر کی پرستشش دارین . خرید خدمت رو راه بندازین تا بخریم . نه اینکه وضع مالی خوبی داریم آ نه ولی وام هم که باشه میگیریم و تمام کنیم بره . خانواده هایمان نابود شدن ۱۰ ساله . هر جا میریم کار بهمون نمیدن . با دو تا بچه چطور برگردیم سر خدمت دوباره با این اوضاع سرسام آور .
  • خشایار IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    باز کدوم اینا پسرش و میخواد معاف کنه که پسرش ۵ سال خارج از کشور بوده دارن قانون میزارن این چه وضعیه همه باید بتونن بخرن مملکت آزاد باید باشه نه اینجوری به زور و اجبار مجبورت کنن بری
  • حسن IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    چطور اونی که تو کشور خارجی دنبال کیف وخوش گذرانی بوده میدانه بخره ولی جوانی که مانده میان کشور خودش کارکرده وبه مردم خدمت کرده باید با سی سال سن بره خدمت اون وقت میگن جوان ها دارن از کشور خودشان فرار میکن
  • علیرضا جنادله GB ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    1۵سن
  • احمد IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    لطفا با قیمتی بفروشید ک بشه خرید ن قیمت نجومی