۲ نفر

از سربازی فرار کنیم چه می‌شود؟

۴ دی ۱۴۰۲، ۲:۴۱
کد خبر: 815711
از سربازی فرار کنیم چه می‌شود؟

در این گزارش با مجازات فرار از سربازی آشنا خواهید شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  فرار از خدمت سربازی موضوعی شایع از سال های بسیار دور تا همین امروز است که معمولا در هر یگانی چند نفری سرباز فراری هستند . در گذشته های خیلی دور یعنی در زمان رضا شاه مجازات فرار از خدمت بسیار سنگین بود و در هر برهه زمانی با توجه به حساسیت ها قوانین تا حدی تغییر کرد.

آیا سربازان فراری میتوانند خدمت را بخرند؟

تا این لحظه ۲ بار قانون خرید خدمت سربازی با شرایط مختلف در کشور اجرایی شده است . آخرین بار قرار شد مشمولینی که دارای ۸ سال غیبت سربازی هستند با مبالغی که بر اساس مدرک تحصیلی مشخص شده بود خدمت سربازی را بخرند که عده زیادی هم اینکار را کردند.

در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ دوباره قانون فروش خدمت سربازی به رای گذاشته شد و اینبار مشمولین با ۵ سال غیبت میتوانستند خدمت سربازی را بخرند که البته مبالغ فروش با توجه به مدرک تحصیلی مشخص شده بود و جالب اینجا بود که فروش خدمت به مشمولین خارج از کشور بر اساس یورو قیمت گذاری شده بود.

این قانون در مجلس تصویب شد اما زمانی که به شورای نگهبان رفت در کمتر از ۴۸ ساعت با وتو ستاد کل نیروهای مسلح به سرعت حذف گردید . البته ممکن است در آینده در صورت ثبات شرایط فروش خدمت سربازی دوباره اجرایی شود.

در هر حال اگر حتی شخصی سرباز فراری باشد و از مدت فرارش به اندازه ای که قانون اعلام میکند گذشته باشد میتواند خدمت سربازی را با مبلغ مصوب آن بخرد همانطور که بسیاری از سربازان فراری بین سال های ۹۵ تا ۹۸ توانستند خدمت را بخرند و معاف موارد خاص شوند.

مجازات فرار از خدمت ۱۴۰۲

سربازی بیش از ۱۰۰ سال است که به شکل امروزی با اسم های مختلفی از اجباری گرفته تا دوره احتیاط و ضرورت و سرباز وظیفه در ایرا وجود دارد . طبیعی است از این جمعیت کثیر جوان کشور عده ای باشند که به دلایل مختلف از خدمت سربازی فرار کنند.

سرباز فراری نام بدی است که روی این افراد گذاشته میشود و همیشه با آن ها همراه خواهد بود . حتی اگر شخصی از فرار به یگان برگردد بازهم بعنوان سرباز فراری در میان سربازان دیگر شناخته میشود . در کل میخوام بگم که فرار نکن!

مجازات های سرباز فراری ۱۴۰۲

۲ روز اضافه خدمت به ازای هر روز غیبت + روزهایی که جز خدمت بوده است.
در صورت تکرار فرار یا فرار به دلیل مشکلات انضباطی حکم زندان صادر میشود.
جریمه نقدی که بر اساس تعداد فرار و مدت فرار محاسبه میشود.
عدم امکان دریافت معافیت کفالت در صورت طولانی شدن فرار
اقدام برای دستگیری سرباز فراری توسط دژبان
مسدود سازی کد ملی

در صورت رای قاضی به زندان باید توجه باشید که مدت زمان مشخص شده برای زندان جز خدمت سربازی محاسبه نمیگردد و این رای تنها نوعی مجازات محسوب میشود.در صورتی که سرباز فراری در دسترس نباشد و پس از مراجعه های مکرر و صدور ابلاغیه توجهی برای بازگشت به یگان خدمتی نشود کد ملی سرباز فراری مسدود خواهد شد و اصطلاحا محروم از خدمات میشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    اکر‌از‌سربازی‌فرار کنی‌باید‌هر‌چه‌داری‌بنام‌خانمت‌بزنی‌و‌او‌هم‌هر‌وقت‌ظرفیتش‌پرشد‌از‌تو‌طلاق‌می‌گیرد‌و‌با‌دیگری‌لذتش‌را‌می‌برد
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    سرباز فراری مجرم بالفطره نیست که باهاش برخورد قهری کرد. همه جوانان فرزندان و سرمایه های ارزشمند کشور هستند و نباید مجرم انگاری کرد. بپذیریم که سربازی با روح و روان همه سازگار نیست و باید رویکردهای جدید و منعطفی بنانهاد که سربازی از اجباری درآمده و بصورت اختیاری و داوطلبانه و بعنوان یک شغل بسیار مهم و با ارزش با حقوق بسیار قابل توجه درآید.