۰ نفر

سوناک: حمایت خود را از اوکراین ادامه خواهیم داد

۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۴۵
کد خبر: 824005
سوناک: حمایت خود را از اوکراین ادامه خواهیم داد

نخست وزیر انگلیس در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری روسیه درباره نقش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و غرب در شکل‌گیری جنگ اوکراین، اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را غیرقانونی دانست و گفت: ما به همراه متحدان خود تا هر زمان ممکن به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، ریشی سوناک روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد: صحبت‌های (ولادیمیر) پوتین مضحک است. روسیه یک جنگ غیر قانونی در اوکراین به راه انداخت و من مفتخرم که انگلیس از ابتدا، به طور قوی کنار اوکراین ایستاد.

وی با اشاره به سفر اخیرش به کی‌یف و افزایش کمک‌های تسلیحاتی این کشور از جبهه اوکراین افزود: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این نوع رفتارها که امنیت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بدون پاسخ بماند.

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: به همین خاطر ما نه فقط با آمریکا بلکه با متحدان‌مان در سراسر جهان از اوکراین برای دفاع برابر تجاوز روسیه، تا هر زمان ممکن حمایت کنیم.

ولادیمیر پوتین در مصاحبه با «تاکر کارلسون» خبرنگار آمریکایی که پنجشنبه شب منتشر شد، گفت که مسکو برای حمایت از روس‌زبان‌های ساکن اوکراین و جلوگیری از تهدید ناشی از ناتو در پی ملحق شدن کی‌یف به این ائتلاف نظامی، ناگزیر به واکنش شد.

وی اوکراین را یک کشور مصنوعی خواند که به خواست جوزف استالین ایجاد شد. پوتین درباره احتمال عضویت اوکراین در ناتو نیز اظهار کرد: پس از فروپاشی اتحاد شوروی هرگز موافق گسترش ناتو نبودیم. درخواست ما در طول چند دهه این بود که این کار (گسترش ناتو) انجام نشود.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با صدور فرمانی مذاکره با مسکو را ممنوع کرده است، تاکید کرد که روسیه آماده مذاکره است.

وی تصریح کرد: ما هرگز مذاکره را رد نکردیم. آنها بودند که به طور علنی مذاکره را رد کردند. ما همیشه آماده شنیدن هستیم.

پوتین به زلنسکی توصیه کرد که فرمانش را لغو کند و وارد مذاکره شود.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

انگلیس همچنین از آغاز جنگ در اوکراین، صدها مقام و شرکت روسی را به بهانه حمایت از سیاست‌های پوتین تحریم کرده است.

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد: دیر یا زود یک توافق ایجاد خواهد شد. شاید با توجه به اوضاع جاری، این گفته عجیب به نظر برسد. اما روابط بین دو مردم سرانجام بازسازی خواهد شد. این مساله زمان می‌برد اما در نهایت، این روابط التیام خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha