۰ نفر

نماینده مجلس: احتمال بازگشت لایحه بودجه از سوی شورای نگهبان وجود دارد

۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۴۱
کد خبر: 822891
نماینده مجلس: احتمال بازگشت لایحه بودجه از سوی شورای نگهبان وجود دارد

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، ناترازی در بودجه ۱۴۰۳ را موجب تشدید تورم دانست و گفت: اگر میان منابع و مصارف همخوانی نباشد یقینا شورای نگهبان براساس قانون اساسی می‌تواند لایحه را به مجلس بازگرداند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدصالح جوکار با بیان اینکه کسری بودجه ۱۴۰۳ موجب فعال شدن و تشدید تورم شود، گفت: اگر همخوانی یا ترازی بین منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۳ نباشد یقینا شورای نگهبان براساس قانون اساسی می‌تواند لایحه را به مجلس بازگرداند تا همخوانی ایجاد شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدواریم این بودجه بتواند در معیشت مردم جهش ایجاد کند و در بخش تامین اجتماعی هم امیدواریم یک حقوق مکفی برای کارگران و بازنشستگان هم شورای عالی کار پیش بینی کند.

وی با اشاره به تدوین افزایش حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه گفت: همچنین در لایحه همسازی حقوق بازنشستگان که طبق برنامه باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را بازنشستگان داشته باشند؛ در بودجه ۱۴۰۳، ۴۰ درصد آن باید محقق شود در این زمینه هم دولت اعلام کرد که بودجه ندارد و قادر به تامین مالی آن نیست که مقرر شد از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده منابع آن تامین شود.

به گزارش ایرنا، با وجود تلاش دولت در تدوین بودجه تراز، مجلس شورای اسلامی در ۲۰ مصوبه خود بیش از پنج میلیون میلیارد ریال بار مالی بر دوش دولت گذاشت.

این مصوبات علاوه بر نقض اصل تقدیم منابع بر مصارف در بودجه‌ریزی، بر خلاف اصل ۵۲ قانون اساسی شاکله لایحه دولت را تغییر داده است؛ همچنین لایحه بودجه سال آینده که در مجلس مصوب شد برخلاف اصل ۷۵ قانون اساسی فاقد منابع لازم برای اجراست.

بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند بار مالیِ سنگینِ الحاقی به لایحه دولت (بدون پیش‌بینی درآمد) که توسط نمایندگان مجلس مصوب شد، شرایط اداره کشور را برای دولت پیچیده‌تر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    سلام وقتی تورم واقعی بالای 60درصد شده، چرا باید حقوق کارمندان 20 درصد افزایش پیدا کند، خواهشان بازنگری کنید در افزایش حقوق کارمندان. ممنون.
  • علی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    0 0
    دولتها همیشه میگن پول نداریم و افزایش حقوق رو اندک مصوب میکنند، پس حقوق بگیران بااین تورم وحشتناک چه خاکی برسر خودشان بریزند؟ افزایش حقوق امسال توسط مجلس محترم، چقدر بارمالی افزایش داده که دولت وامسیبتا میگه؟ چرا دولت دوست داره که کارمندان کاسه گدائی بدست بگیرند، دولت برای همه جا و همه چیز پول داره، الا کارمندان!!!