۰ نفر

سد «تاج‌امیر» در لرستان آبگیری شد

۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۲۱:۴۹
کد خبر: 822187
سد «تاج‌امیر» در لرستان آبگیری شد

سد تاج‌امیر دلفان پس از چندین سال بلاتکلیفی با حضور معاون رئیس‌جمهور آبگیری شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، تاج‌امیر تنها سد در دست ساخت شهرستان دلفان است که عملیات اجرایی آن مرداد ماه سال ۱۳۹۵ طی قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز شد.

ارتفاع این سد خاکی با هسته رسی از بستر رودخانه ۵۰ متر، طول تاج ۲۲۵ متر، عرض تاج هشت متر و حجم مخزن ۸/۵ میلیون متر مکعب خواهد بود و هدف از اجرای این طرح، تأمین آب شرب و صنعت بخشی از جمعیت شهر نورآباد و تنظیم بهینه آب زراعی برای اراضی پایین‌دست سد عنوان شده‌است.

فرصت شغلی برای حدود ۶۵۰ نفر در صورت تکمیل پروژه و بهره‌برداری از سد تاج‌امیر برای به‌صورت مستقیم ایجاد می‌شود. این سد در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ کلنگ‌زنی و بنا شد ظرف مدت دو سال تکمیل شود تا ۶۰۰ هکتار از اراضی تشنه بخش خاوه این شهرستان را سیراب کند.

اجرای پروژه سد تاج‌امیر پس‌از کلنگ‌زنی تا سه سال متوقف شد تا اینکه سال ۱۳۹۵ به‌دلیل نبود ردیف اعتباری با ۵ درصد پیشرفت فیزیکی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) تحویل داده شد و روند اجرای پروژه در اوایل خرداد ماه ۹۵ نیز دوباره از سر گرفته شد.

در سفر اخیر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت‌دولت به لرستان این طرح به‌عنوان یکی از پروژه‌های مصوب سفر مطرح گردید که با تأمین اعتبار مورد نیاز، پرونده این سد حیاتی شهرستان دلفان در دولت سیزدهم به جریان افتاد.

به گفته داریوش حسن‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تاکنون برای ساخت سد تاج‌امیر سه هزار و ۱۳۰میلیارد ریال هزینه شده‌است.

او اظهار داشت: این سد توان ذخیره‌سازی هشت میلیون متر مکعب آب مفید را دارد و با سه کیلومتر طول دریاچه، قابلیت آبی‌کردن یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم را دارد.

حسن‌نژاد گفت: کنترل سیلاب و رواناب‌ها، رونق گردشگری، مصارف شرب و صنعت از دیگر اهداف ساخت سد تاج‌امیر اعلام شده‌است و با بهره‌برداری کامل شبکه‌های آبیاری و زهکشی آن برای ۶۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha