۰ نفر

در نشست خبری بیست و ششمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران مطرح شد؛

نقش پررنگ دانش‌بنیان‌ها در رتبه‌بندی IMI۱۰۰ / افزایش ۱۱درصدی نرخ رشد فروش واقعی شرکت‌ها

۳۰ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۰۸
کد خبر: 820428
نقش پررنگ دانش‌بنیان‌ها در رتبه‌بندی IMI۱۰۰ / افزایش ۱۱درصدی نرخ رشد فروش واقعی شرکت‌ها

در آستانه برگزاری بیست و ششمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰)، نشست خبری این رویداد برگزار شد.

اقتصادآنلاین-فرزانه شهریاری؛ قرار است بیست و ششمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران روز دوشنبه ۲بهمن ماه برگزار شود و به همین بهانه نشست خبری بیست و ششمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰) ۳۰دی ماه با حضور مصطفی مومنی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره سازمان مدیریت صنعتی، مجید درویش دبیر این دوره و معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی و مدیر مرکز رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران و همچنین اصحاب رسانه برگزار شد.
رتبه‌بندی IMI۱۰۰ در سال ۱۳۷۷ با رتبه‌بندی ۱۰۰شرکت برتر ایران از نظر شاخص میزان فروش(درآمد) آغاز شد و در سال‌های بعد با توجه به اتقبال شرکت‌ها، تعداد شرکت‌ها به ۵۰۰شرکت افزایش یافت. همچنین تعداد شاخص‌های مورد بررسی نیز به ۳۳شاخص افزایش یافت.
مصطفی مومنی مدیرعامل و عضو هیات مدیره سازمان مدیریت صنعتی در این نشست گفت:
ما در سازمان مدیریت صنعتی به دنبال این هستیم تا اطلاعات موثقی را در حوزه تولید ایجاد کنیم و به پیشرفت کسب و کارها و توسعه صنعت کمک کنیم. اساس ماهیت وجودی سازمان مدیریت صنعتی از سال‌های دور همین بوده با این هدف و رویکرد تاسیس شده است.
در IMI۱۰۰ با توجه به ۳۳شاخص کمی و با تکیه بر صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ رتبه‌بندی صورت می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در این رتبه بندی مورد بررسی قرار می‌گیرد شاخص فروش و درآمد است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی مهم‌ترین اهداف رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران را به شرح زیر عنوان کرد؛

•    تولید اطلاعات درمورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف‌سازی فضای کسب و کار
•    رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثر گذاری در اقتصاد ملی
•    گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی و تولید با ارزش افزوده بیشتر
•    استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور
وی ادامه داد؛ وقتی نگاهی به نتایج رتبه بندی امسال میاندازیم، میبینیم که نرخ رشد فروش اسمی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ کاهشی بوده است به این معنی که متناسب نرخ فروش با توجه به شرایط تورمی یا کنترل قیمت ها شرایط خوبی را حاصل کرده است. درحالی که نرخ رشد فروش واقعی شرکت ها در  سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ ۱۱درصد افزایش داشته است و این به معنی افزایش تولید، بهره وری و ارزش افزوده است و این نشان دهنده این است که وضعیت تولید و صنعت در کشور بهتر شده است.
یک اتفاق دیگر که در گزارش های کلی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۴۰۱ مشاهده می‌کنیم حضور شرکت های دانش بنیان است. در پانصد شرکت برتر سال ۱۴۰۱ ما شاهد ۶۱ شرکت دانش بنیان هستیم و در ۱۰۰ شرکت برتر کشور ۵شرکت برتر دانش بنیان داریم، که این در سال ۱۴۰۰ ، ۱ شرکت بوده است، به این معنی که شرکت‌های دانش بنیان از سال پیش تاکنون توانسته اند رشد بیشتری داشته باشند.
مومنی همچنین بیا کرد؛۸۷درصد از فروش کل ۵۰۰ شرکت مربوط به این ۱۰۰شرکت اول است و ۹۱درصد صادرات نیز مربوط به ۱۰۰شرکت اول رتبه بندی است. به نظر میرسد که این ۱۰۰ شرکت شبیه به لوکوموتیو و کشنده اقتصاد ایران را  به سمت جلو و پیشرفت میکشاند و به همین دلیل قابل توجه و اهمیت است.
در حوزه صادرات همچنان مثل دوره های قبل پتروشیمی ها بیشترین ارز صادراتی را ایجاد کردند،  گرچه نسبت به سال ۱۴۰۰ با قدری کاهش همراه بوده است. اما خب مطلع هستیم که دلیلش کاهش قیمت جهانی و اتفاقاتی است که در سال ۴۰۱ رخ داد.
و بعد از پتروشیمی فرآورده های نفتی و پس از آن فلزات اساسی(فلزات آهنی و غیر آهنی) بیشترین ارز صادراتی را حاصل کردند و این سه گروه صنعتی بیشترین صادرات را در کشور داشتند.
در حوزه فروش که بخشی از آن صادرات و بخشی هم فروش داخلی است گروه فرآورده های نفتی بیشترین فروش را داشتند که نسبت به سال گذشته افزایشی نیز بوده است و پس از این گروه، گروه پتروشیمی ها بیشترین فروش را داشتند.
در حوزه اشتغال بانک ها بیشترین اشتغال زایی را داشتند و بعد از آن صنعت خودرو و قطعات وابسته و شرکت های چند رشته ای بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص دادند.
مجید درویش دبیر بیست و ششمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در این نشست عنوان کرد؛ از روش های مختلفی در رتبه بندی شرکت های برتر دنیا استفاده میشود و یکی از بهترین روش ها ارزیابی شاخص های کمی است.ارزیابی ما در رتبه بندی IMI۱۰۰ در همه شاخص‌ها کمی است و  با تکیه بر مستندترین اطلاعات شرکت ها اطلاعات لازم اقتباس می شود و قضاوتی توسط مجریان اعمال نمیشود و پردازش اطلاعات نیز توسط نرم افزار انجام میشود.
او در ادامه گفت؛ خداروشکر طی ۲۵سال و دوره گذشته هیچ شکایتی درخصوص رتبه بندی شرکت‌ها نداشته ایم. زیرا یکی از مهمترین ویژگی های این رتبه بندی که ایده اش از رتبه بندی Furtun۵۰۰گرفته شده شفافیت بسیار بالا است.بیست و ششمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران با حضور مقامات کشوری، مدیران شرکت‌های برتر و بزرگ ایران، صاحب نظران اقتصادی و  خبرگان اقتصادی روز دوشنبه ۲بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد و از شرکت‌های برتری که رتبه‌های ویژه کسب می‌کنند تقدیر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha