۰ نفر

اتوبوس‌های هیبریدی کی وارد خیابان می‌شوند؟

۲۷ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰
کد خبر: 819946
اتوبوس‌های هیبریدی کی وارد خیابان می‌شوند؟

ده سال از خبر ورود اتوبوس های هیبردی به تهران میگذرد ولی همچنان این اتوبوس ها را در سطح شهر نمی بینیم. بالاخره کی قرار است وعده ها عملی شوند؟

اقتصادآنلاین-محمدرضا جعفری؛ اتوبوس هیبریدی یا متروباس هیبریدی، اتوبوسی با آلایندگی پایین است که ظرفیت جابجایی ۳۰۰ نفر را دارد. اتوبوس های هیبریدی با استفاده از موتور مکانیکی، انرژی الکتریکی تولید می‌کنند. فقط استارت زدن این اتوبوس ها با سوخت گازوئیل است، به همین دلیل میزان آلایندگی این اتوبوس‌ها در حد صفر است و حتی از یک موتورسیکلت هم کمتر آلایندگی دارند.

مدتها است که خبر ورود اتوبوس های هیبریدی به تهران، به گوش میرسد ولی در عمل اتفاقی نمی افتد. اولین بار سال ۹۲ بود که ورود این اتوبوس ها به شهر تهران خبرساز شد.

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک، شهریورماه سال ۹۲ از عقد قرارداد ۲۰ دستگاه اتوبوس هیبریدی برای شهر تهران خبر داد: «قرارداد ورود ۲۰ دستگاه از این اتوبوس ها منعقد شده که در حال حاضر دو دستگاه از آنها  مراحل مونتاژ و تولید را سپری می کنند و یک دستگاه نیز امروز عملا وارد ناوگان خدمات رسانی به شهروندان می شود. اتوبوس های هیبریدی تقریبا سه برابر سایر اتوبوس ها عمر مفید دارند و مصرف انرژی شان نیز ۴۰ درصد کمتر از سایر انواع اتوبوس ها است. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری این نوع اتوبوس ها بسیار ناچیز است. این اتوبوس ها بدنه صد در صد آلومینیوم دارند و کاملا مطابق آخرین استاندارد های روز جهانی هستند.همچنین از سیستم های مناسب تهویه و صندلی ها و امکانات رفاهی کامل برخوردارند.»

اما از این ۲۰ دستگاه اتوبوس هیبریدی خبری نشد. دو سال بعد یعنی در شهریور سال ۹۴، مدیرعامل اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که اتوبوس های هیبریدی تا مهرماه همان سال وارد ناوگان حمل و نقل عمومی میشوند: «در این ارتباط دو دستگاه اتوبوس جدید مترو باس هیبریدی که دارای سه کابین است در خط هفت شهر تهران شروع به کار خواهد کرد.»

به شکل عجیبی، خبر ورود اولین اتوبوس هیبریدی هر چند سال یکبار تکرار میشود. تیر ماه سال ۱۴۰۱ معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، از ورود نخستین اتوبوس هیبریدی به ناوگان اتوبوسرانی تهران خبر داد: «علاوه بر ۸۰ دستگاه اتوبوس با آخرین فن‌آوری روز اروپا، به زودی ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۱۰ دستگاه اتوبوس هیبریدی به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه می‌شود.»

آذر ماه سال ۱۴۰۱ هم، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از ورود ۱۰ دستگاه اتوبوس هیبریدی به ناوگان اتوبوسرانی خبر داد: «نوسازی اتوبوس‌های برقی نیازمند کمک‌های اساسی از سوی دولت است اما هنوز این کمک‌ها به ما نرسیده و مدیریت شهری، از محل اعتبارات خود ۱۰ اتوبوس هیبریدی در سال ۹۱ سفارش داده شده است. این اتوبوس‌ها که دارای کمترین میزان آلایندگی هستند جایگزین اتوبوس‌های فرسوده برقی می‌شوند که بیش از ۱۷ سال از عمر آنها گذشته است.»

امسال هم خبر ورود اولین اتوبوس هیبریدی به پایتخت، روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت. مهرماه امسال مدیر عامل اتوبوسرانی تهران گفت: «نخستین اتوبوس متروباس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در اولین روز سال تحصیلی جدید وارد شد.»

حالا سوال این است که چرا این اتفاق انقدر دیر شکل گرفت؟ و ۱۹ دستگاه اتوبوس هیبریدی دیگری که ۱۰ سال پیش قراردادشان بسته شده است، کجا هستند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha