۰ نفر

خبر خوش از بازار کار و وضعیت اشتغال ایران

۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۳۳
کد خبر: 817224
خبر خوش از بازار کار و وضعیت اشتغال ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد: جمعیت شاغل کشور در پاییز امسال ۷۰۵ هزار نفر افزایش یافت و به ۲۴ میلیون و ۷۵۵ هزار نفر رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس گزاش جدید مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در پاییز امسال برای بار سوم در دولت سیزدهم کاهش یافت.

نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۰ حدود ۸.۸درصد بودکه بعد از۵ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم نرخ بیکاری مطابق آمار مرکز آمار ایران به ۸.۹درصد رسید. بعد از در تابستان ۱۴۰۲ این نرخ با روند کاهشی به ۷.۹درصد رسید و اکنون مطابق آخرین گزارش های مرکز آمار ایران از نیروی کار در پاییز ۱۴۰۲نرخ بیکاری با ۰.۳درصد کاهش به ۷.۶درصد رسیده است.

مطابق آمارهای مرکز آمار ایران  نرخ اشتغال در بازه زمانی پاییز ۱۴۰۲به ۹۲.۴درصد و نرخ بیکاری به ۷.۶درصد رسیده است. اشتغال ۴۴ساعت و بیشتر در هفته ۷۱.۹ درصد از جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهد و ۲۸.۱ درصد نیز کمتر از ۴۴ساعت در هفته کار می‌کنند.

در پاییز ۱۴۰۲، به جمعیت شاغل کشور تعداد ۷۶۰هزار و ۸۶۱نفر افزوده شده است. نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر ۰.۵ درصد افزایش داشته که سهم بیشتری از این تغییرات مربوط به مشارکت اقتصادی زنان است.

داود منظور, رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۴۰۲گزارشی ارائه کرد و گفت‌: نتایج آمارگیری مرکز آمار نشان دهنده کاهش نرخ بیکاری و بهبود بازار کار است، جمعیت ۱۵ساله و بیشتر ۷۶۰ هزار نفر از پاییز پارسال تا امسال افزایش پیدا کرده و به ۶۴.۶ میلیون نفر رسیده است، شاغلین در این مدت ۷۰۵هزار نفر افزایش دارد و به ۲۴.۷۵ میلیون نفر رسیده است. این افزایش ۶۳۰ هزار نفر در بخش خدمات است.

داود منظور در ادامه به کاهش نرخ بیکاری در کل کشور از ۸.۲ درصد سال گذشته به ۷.۶ درصد در سال جاری خبر داد و گفت: این کاهش نرخ بیکاری در برخی از استان‌ها حائز اهمیت است، به عنوان مثال در کرمانشاه و لرستان ۱.۷ و درصد در کردستان ۳.۹ درصد کاهش نرخ بیکاری داشته‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بیشترین کاهش در نرخ بیکاری در استان‌های مازندران، سمنان، خراسان رضوی و جنوبی صورت گرفته است تصریح کرد: نرخ بیکاری در مازندران به ۵.۱ درصد، در سمنان و خراسان رضوی به ۵.۳ درصد و خراسان جنوبی به ۵.۵ درصد رسیده که به لحاظ ثبات بازار کار و ایجاد اشتغال در برخی استان‌ها به نرخ بیکاری متداول در دنیا که ۵ درصد است رسیده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha