۰ نفر

اردوغان گاز مردم ترکیه را رایگان کرد

۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۲
کد خبر: 811931
اردوغان گاز مردم ترکیه را رایگان کرد

تعهد اردوغان قبل از انتخابات برای اعطای رایگان مقدار محدودی گاز طبیعی به خانواده‌ها تورم را در کوتاه‌مدت کنترل کرده اما باعث اولین افزایش شدید تورم ماهیانه طی ۶ ماه گذشته خواهد شد.

به گزارش  بلومبرگ، تعهد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قبل از انتخابات برای اعطای رایگان مقدار محدودی گاز طبیعی به خانواده‌ها به مدت یک سال، می‌تواند تورم را در ماه‌های سرد سال و در بحبوحه افزایش مصرف انرژی کنترل می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، این طرح که از ماه مه اجرایی شده تنها برای ماهانه ۲۵ متر مکعب گاز طبیعی اعمال می‌شود که ۶۰ درصد کمتر از متوسط مصرف گاز توسط خانواده‌ها در اکثر مناطق ترکیه در این زمان از سال است. با سردتر شدن هوا بسیاری از خانواده‌ها از این سقف فراتر رفته و مجبورند هزینه سوخت اضافی را بپردازند.

بدین ترتیب ترکیه شاهد اولین افزایش شدید تورم ماهیانه طی ۶ ماه گذشته خواهد بود. اطلاعات اقتصادی ترکیه نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف کننده در این کشور ۳.۷ درصد در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته است. اما تاثیر دقیق افزایش مصرف گاز بر تورم هنوز مشخص نیست.

این قول سخاوتمندانه اردوغان قبل از انتخابات ریاست جمهوری نشانه‌ای از سیاست‌های غیر متعارف او در آن زمان بود که از ماه مه و انتخاب دوباره او کنار گذاشته شده است.

با وجود اینکه طرح اعطای رایگان گاز به خانواده‌ها رشد ماهانه قیمت را تقریباً به صفر رسانده، اما می‌تواند روند کاهش تورم در ترکیه را متوقف کند. دورنمای تورم سالیانه بسیار بدتر است. افزایش قیمت‌ها در ماه نوامبر نسبت به سال قبل برابر با ۶۳ درصد بوده است. این رقم در ماه اکتبر ۶۱ درصد اعلام شده بود.

بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی می‌کند تورم در ماه مه سال آینده میلادی به اوج ۷۵ درصد برسد و در پایان سال تا ۳۶ درصد پایین بیاید. تورم در پایان ۲۰۲۳ برابر با ۶۵ درصد خواهد بود.

تغییر اولویت‌ها طی ۶ ماه گذشته به بانک مرکزی ترکیه اجازه داده نرخ بهره را افزایش دهد و سایر اقدامات غیر متعارفی را که باعث خارج شدن سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد بحران‌های ارزی شده بود متوقف کند.

رئیس بانک مرکزی ترکیه که در ماه ژوئن منصوب شد اعلام کرده عوامل موقتی مانند مصرف گاز در ماه نوامبر می‌تواند دوباره نرخ تورم را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha