۰ نفر

معاون امور رفاهی وزیر رفاه؛

پولدارها از دریافت یارانه انصراف دهند

۸ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۵
کد خبر: 810838
پولدارها از دریافت یارانه انصراف دهند

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح اقدامات دولت برای حمایت از مادران باردار و کودکان تا 5 سال، گفت: ماهانه 32 هزار میلیارد تومان در قالب یارانه و کالابرگ هزینه می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، علیرضا عسگریان در برنامه صف اول سیما امشب در مورد پایگاه رفاه ایرانیان گفت: این پایگاه مهم‌ترین داده‌های کشور را از بخش‌های مختلف دریافت می‌کند و تحلیل داده‌ها به صورت هوشمند انجام می‌شود و دهک‌بندی و سدک‌بندی افراد براساس این داده‌ها به عنوان مهم‌ترین زیرساخت انجام می‌شود.

وی در مورد داده‌های پایگاه رفاه ایرانیان افزود: تعداد وسلیه نقلیه، کیفیت خودرو، حقوق افراد خانواده، داده‌های بانکی براساس اطلاعات شاپرک، هزینه خانوار، درآمد افراد، سود بانکی، تراکنش‌های ساتنا، پایا، درآمد بورس، سفر خارجی افراد به صورت معدل در پایگاه رفاه ایرانیان بررسی و براساس آن وسع خانوار در دهک‌ها و سدک‌های جامعه قرار می‌گیرد.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پایگاه رفاه ایرانیان یکی از بهترین پنجره‌های واحد کشور محسوب می‌شود که براساس آن افراد تحت پوشش کمیته امداد بهزیستی و بنیاد شهید در مورد حمایت افراد از آن استفاده می‌کنند و تحلیل داده‌ها صورت می‌گیرد. همچنین طرح کالابرگ نیز براین اساس انجام می‌شود.

عسگریان گفت: در حال حاضر 61 میلیون نفر معادل 75 درصد جمعیت کشور از کالابرگ استفاده می‌کنند و ما امیدواریم تا پایان 1404 داده‌های قدرتمند و به‌روز در پایگاه رفاه ایرانیان داشته باشیم.

وی در مورد کالابرگ گفت: بعد از حذف ارز ترجیحی در سال 1401 یارانه نقدی از 45 هزار و 500 تومان به 400 هزار تومان در سه دهک پایین و 300 هزار تومان در شش دهک بالا افزایش یافت و تعداد یارانه بگیران از 85.8 میلیون نفر ایرانی تعداد 79.6 میلیون نفر معادل 95 درصد را شامل می‌شود و ماهانه 27 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اطلاعات مردم بر روی شبکه ملی اعتبار قرار دارد و کالابرگ براین اساس اختصاص می‌یابد در حال حاضر سدک‌بندی افراد انجام شده اما کسی از یارانه حذف نمی‌شود و هر شش ماه یکبار که داده‌های جدید اعمال می‌شود افراد بین سدک‌ها و یا دهک‌ها جابه‌جا می‌شوند و هرکس که در دهک 10 قرار می‌گیرد خود به خود از یارانه حذف می‌شود. البته در دهک 10 نیز ابتدا همه حذف شده بودند اما بعد از اعتراض یارانه‌ای تعدادی از آنها به یارانه‌بگیران اضافه شدند.

عسگریان گفت: کسی از یارانه‌بگیران حذف نمی‌شود مگر اینکه جزو 5 درصد درآمدی بالا باشند. در حال حاضر افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند که در دهک‌های یک تا سه کم درآمد هستند قبلاً میزان صحت آن 63 درصد بود که الان به 90 درصد رسیده است.

وی گفت: اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان باید به موقع و تمیز باشد یعنی اطلاعاتی که دستگاه‌ها می‌دهند باید قابل اتکا و محاسبه باشد.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: البته قانون به ما می‌گوید دهک‌های هشت، نه و 10 باید از یارانه حذف شوند اما در عمل فقط دهک 10 را حذف کردیم و اگر قرار بود کل افراد این دهک حذف شوند باید 8.5 میلیون نفر از یارانه حذف می‌شدند اما بعد از اعتراض آنها فقط 5.5 میلیون نفر از دهک پردرآمد 10 حذف شوند.

عسگریان گفت:‌ به نظر من باید گفت‌وگوی جدی بین دولت و مردم صورت بگیرد و تعدادی از افراد دهک‌های بالا به صورت داوطلبانه از یارانه انصراف دهند تا مقدار بیشتر یارانه به دهک‌های کم درآمد برسد و در واقع در یک کار خیر به نفع فقرا از یارانه کنار بروند.

وی در مورد کالابرگ هم گفت: اجرای این طرح با زیرساخت اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان ا نجام می شود. در حال حاضر 195 هزار فروشگاه به این طرح پیوسته‌اند و 11 قلم کالا در کالابرگ براساس سبد تغذیه انستیتوتغذیه تعریف شده است. ماهانه 27 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود که با 120 هزار تومان یارانه تشویقی کالابرگ در صورت خرید به میزان 200 هزار تومان مجموع یارانه ماهانه به 32 هزار میلیارد تومان معادل 8.5 میلیارد دلار می‌رسد.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیح بیشتر گفت: اگر کسی از دهک یک تا هفت هر ماه به میزان 200 هزار تومان از 11 قلم کالای سبد معیشت خریداری کند آنگاه 120 هزار تومان یارانه تشویقی مضاعف می‌گیرد. همچنین قیمت این کالاها براساس نرخ سال 1401 متوقف شده و از تورم در امان است.

عسگریان گفت: خانوارهایی که کودک تا 5 سال داشته باشند و نمودار رشد آنها کمتر از رشد طبیعی وزارت بهداشت باشد برای پنج دهک پایین ماهانه یک میلیون تومان به ازای یک نفر دریافت می‌کنن دکه این رقم هم باید صرف خرید اقلام تغذیه‌ای کودک شود.

وی گفت:‌ وزارت بهداشت 140 هزار کودک را به ما معرفی کرد اما از این تعداد 124 هزار کودک در دهک کم درآمد بود و برای دهک‌های یک تا پنج به ازای هر کودک یک میلیون تومان و دهک‌های شش و هفت به ازای هر نفر 600 هزار تومان می‌پردازیم که باید صرف خرید اقلام خوراکی برای تأمین رشد کودک شود.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر شش ماه یکبار نمودار رشد کودک بررسی می‌شود و اگر ناهنجاری رشد تغییر نکرده باشد یارانه تشویقی کودک حذف خواهد شد.

عسگریان همچنین در مورد یارانه مادران باردار و شیرده نیز گفت: در مرحله اول به صورت آزمایشی با همکاری آستان قدس 25 هزار مادر بادار شناسایی شده و در قالب طرح یسنا ماهانه 400 هزار تومان برای مادران باردار و شیرده می‌پردازیم و این طرح به تدریج در کشور گسترش می‌یابد. همچنین در مناطق محروم مانند لرستان، کهگیلویه، خراسان شمالی و جنوبی، فارس، هرمزگان و ایلام که نرخ موالید پایین است اجرا می‌شود تا در قالب قانون جوانی جمعیت به فرزندآوری تشویق شوند.

وی در مورد سن بازنشستگی گفت: در حال حاضر 18 صندوق بازنشستگی در کشور داریم که برخی دولتی و تعدادی غیر دولتی هستند. بزرگترین بحران صندوق‌ها این است که از نقطه سر به سر عبور کرده‌اند که علت‌های مختلفی دارد و دو علت اصلی یکی اینکه امید به زندگی از 54 به 74 سال افزایش یافته و متوسط سن بازنشستگی 51 سال شده و صندوق‌ها نمی‌توانند از مستمری‌ها را بپردازند.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مسئله دوم باید درآمد صندوق‌ها پایدار باشد و بازنشستگان هم به این اعتقاد دارند که درآمد صندوق پایدار باشد و دو سنجه برقراری مستمری بازنشستگی و افزایش سن بازنشستگی وجود دارد که مجلس روی آن توافق کرده است و کسانی که بین 28 تا 30 سال سابقه دارند تغییری نمی‌کنند. بین 25 تا 28 سال سابقه برای هر سال 2 ماه اضافه، بین 20 تا 25 سال سه ماه و بین 10 تا 20 سال چهارماه و کمتر از 10 سال سابقه 5 سال به دوران بیمه‌پردازی اضافه می‌شود. اما از طرف دیگر مجلس سقف بازنشستگی را برای آقایان از 65 سال به 62 سال و برای بانوان 55 سال قرار داده حداکثر سن بیمه‌پردازی برای آقایان 35 سال و بانوان 30 سال در نظر گرفته است.

عسگریان گفت: قوانین سختی کار و سایر قوانین هم به قوت خود باقی است و باید برای ایجاد تعادل درآمد و هزینه صندوق‌ها چاره‌ای جز افزایش سن بازنشستگی نیست از طرفی امتیاز بازنشستگی هم به ازای هر سال 2.5 درصد اضافه می‌شود و سایر قوانین سر جای خودش باقی است.

وی گفت: صندوق تأمین اجتماعی بازنشستگی کشوری و لشکری که 80 درصد بازنشستگان را شامل می‌شود ملاک مستمری را متوسط حقوق 2 سال آخر خدمت در نظر می‌گیرند. در برخی کشورها میانگین سه سال و برخی نیز پنج سال را در نظر می‌گیرند.

به گفته معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزایش سن بازنشستگی مهم‌ترین سنجه برای مستمری است. البته تا سه سال آینده چیزی به صندوق‌ها اضافه نمی‌شود و بعد از آن کمی نفس می‌کشند و مشکل آنها به تدریج حل می‌شود.

عسگریان مهم‌ترین دلیل ناترازی صندوق‌ها را ناشی از قوانینی دانست که منابع مالی آن دیده نشده است اما از چند سال قبل مجلس اصل 75 قانون اساسی را مطرح کرد که هر طرحی باید دارای منابع مالی باشد و مجلس نمی‌تواند طرحی مصوب کند که منابع آن را پیش‌بینی نکرده باشد.

وی گفت: در لوایح شش گانه اقتصادی قرار است نظام بیمه‌ای کشور را تغییر دهیم و تاکنون 50 جلسه بررسی شده است.

معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد دلایلی سومدیریت صندوق‌ها و همچنین قرارداد کارگر و تأمین اجتماعی و جنبه شرعی بودن این قراردادها گفت:‌ صندوق‌ها هم حرف دارند و با ذی‌نفعان مذاکره می‌کنند البته قبول دارم سومدیریت در صندوق‌ها بوده است. برخی از صندوق‌ها وضع سیاسی نارکارآمدی داشته و افراد غیر مرتبط در آن قرار گرفته‌اند. اما به هر حال یک ارثی اکنون رسیده است و ما می‌گویم باید این مشکل به صورت مشاعی بین بازنشستگان و صندوق حل شود.

عسگریان گفت: مهم‌ترین مسئله شفافیت و استفاده از پنجره واحد اطلاعات است. درست است که پیمان بسته‌ایم که بعد از 30 سال مستمری بدهیم اما وقتی می‌گوییم در توان من نیست باید این مشکل را بین صندوق و بازنشسته حل کنیم.

وی گفت: در شش صندوق بزرگ بازنشستگی که 75 درصد بازنشستگان را شامل می‌شود شامل صندوق بازنشستگی کشوری، تأمین اجتماعی، روستاییان، عشایر، فولاد، وکلا و آینده‌ساز در هیأت‌ امنای این صندوق‌ها یک ترکیب 9 نفره است که دو نفر نماینده کارگران، یک نماینده بازنشسته، یک نماینده کارفرما حضور دارند که باید این افراد در تصمیمات هیأت امنا دخالت داشته باشند و سه جانبه‌ گرایی در آن حتماً باید رعایت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha