۰ نفر

چرا باید نمک یددار مصرف کنیم؟

۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۵
کد خبر: 810395
چرا باید نمک یددار مصرف کنیم؟

یک کارشناس تغذیه مرکز بهداشت دلفان گفت: کمبود ید در بدن سبب کم‌کاری تیروئید، بیماری گواتر در بالغین و تأخیر در رشد ذهنی و فیزیکی کودکان می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نسرین عباسی امروز ششم آذرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: غده تیروئید یک غده کوچک در قسمت جلوی گردن بوده که هورمون‌های تولیدشده توسط آن، بر تمام اعضا و سلول‌های بدن اثرگذار است.

وی تصریح کرد: نقش هورمون‌های تیروئیدی در بدن شامل متابولیسم کربوهیدارت و چربی، تنظیم دمای بدن، تنظیم ضربان قلب و تنظیم کلسیم خون است. ساخت این هورمون‌ها در تیروئید به عنصر کمیاب ید نیاز دارد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: کمبود ید در بدن سبب کم‌کاری تیروئید، بیماری گواتر در بالغین و تأخیر در رشد ذهنی و فیزیکی کودکان می‌شود.

عباسی اضافه کرد: کمبود ید در بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس، سقط‌جنین، ناهنجاری مادرزادی و مرگ نوزاد گردد. کمبود ید همچنین با بهره هوشی ارتباط مستقیم دارد.

وی بیان کرد: غذاهای دریایی مانند ماهی ساردین و سایر ماهی‌های آب‌های شور غنی‌ترین منابع ید می‌باشند. با توجه به شرایط جغرافیایی و اقتصادی اغلب مردم استان‌های غرب کشور، همچنین عدم دسترسی کافی به غذاهای دریایی در این مناطق، بهترین راه دریافت ید کافی، استفاده از نمک یددار در تهیه غذا است.

چرا باید نمک یددار مصرف کنیم؟

کارشناس تغذیه ادامه داد: اگرچه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و پرفشاری خون توصیه به مصرف کم نمک می‌شود ولی همین مقدار کم نیز باید از نوع یددار باشد.

عباسی با اشاره به طرز نگهداری و مصرف نمک یددار، افزود: ید بر اثر حرارت و مواجهه طولانی با نور خورشید و رطوبت از بین می‌رود، پس نمک را در ظروف پلاستیکی بدون منفذ، چوبی، سفالی یا شیشه‌ایِ رنگی با درپوش محکم نگهداری کنید.

وی با بیان اینکه ۵ دقیقه آخرِ پخت غذا، نمک را به آن اضافه کنید، افزود: هنگام خرید به تاریخ انقضا و پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده توجه کنید.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت دلفان ادامه داد: نمک را به‌اندازه مصرف و در بسته‌های کوچک خریداری کنید و محل نگهداری نمک در منزل، دور از حرارت، رطوبت و در ظروف تیره‌رنگ دور از نور مداوم خورشید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha