۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

بررسی «شستا» / از تجدید ارزیابی زیرمجموعه‌ها تا تحلیل نموداری سهم

۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۳۲
کد خبر: 805675
مینا یوسفی
بررسی «شستا» / از تجدید ارزیابی زیرمجموعه‌ها تا تحلیل نموداری سهم

طبق صحبت های آقای بازیان در مجمع، مدیر عامل شستا در مجمع هفته گذشته، تمامی زیر مجموعه های شستا که بیش از ۱۰۰ شرکت را شامل میشوند باید تجدید ارزیابی را در دستور کار قرار داده و مراحل ورود به بورس ۳ هلدینگ دیگر شامل صنایع عمومی تامین، مدیریت توسعه انرژی تامین و خدمات ارتباطی رایتل در حال انجام است. شستا در مجمع ۱۸۸ ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرده که ۳۰ آبان ماه پرداخت میشود.

اقتصاد آنلاین - مینا یوسفی؛ این گزارش تحلیلی از معرفی شرکت و اشاره ای بر جذابیت های شرکت شروع و پس از مرور اخبار مجمع اخیر ،  تحلیل نموداری این سهم بزرگ بازار سرمایه را شامل میشود.

معرفی هلدینگ بزرگ شستا:

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در تاریخ ۱۳۹۹/۱/۲۰ در بخش هلدینگ چند رشته‌ای صنعتی در بازار دوم بورس درج و ۱۰ درصد از سهام آن در تاریخ ۱۳۹۹/۱/۲۷ در بازار بورس اوراق تهران پذیرفته شد. موضوع فعالیت اصلی شرکت مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص یافته با رویکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی است.

زیرمجموعه های شستا:

بیش از ۱۰۰ شرکت زیر مجموعه و ۹ هلدینک را  در صنایع مختلف شامل میشود.

شستا هم اکنون در قالب ۹ هلدینگ در حوزه‌های مختلف مشغول به کار است: از میان ۹ هلدینگ تابعه شستا، ۶ هلدینگ تاپیکو، تاصیکو، صباتامین، سیمان تامین و حکشتی بورسی بوده و مراحل ورود به بورس ۳ هلدینگ دیگر شامل صنایع عمومی تامین، مدیریت توسعه انرژی تامین و خدمات ارتباطی رایتل در حال انجام است.

سهم هلدینگ‌ها از پرتفوی شستا: با توجه به بهای تمام شده سهم هلدینگ‌ها از پرتفوی شستا به قرار زیر است: ۴۶ درصد تاپیکو، ۱۸ درصد صبا، ۷ درصد رایتل و ۶ درصد تاصیکو ، ۶درصد سیتا، ۵ درصد انرژی و ۴ درصد تیپیکو و ۲ درصد حکشتی و زیر ۱ درصد سایر صنایع.

لازم به ذکر است برای مثال هلدینگ سیمان سیتا که تجدید ارزیابی را در دستور کار دارد به تنهایی مالک ۵۱ درصد شرکت سیمان فارس و خوزستان سفارس می باشد. اکثر شرکت های زیر مجموعه این هلدینگ خود زیرمجموعه های با ارزش غیر بورسی و دارایی های ثابت قابل توجهی دارند.

یا پالایشگاه خلیج فارس نیمه دوم سال خبر از عرضه شدن در بورس دارد. 

اخبار مجمع شستا :

روز یکشنبه ۲۹ مهر ماه ،مجمع سالانه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بعداز ظهر با حضور ۹۰ درصد سهامداران در محل مجموعه تلاش برگزار و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به خرداد ۱۴۰۲ و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از ۲۰۰ ریال سود محقق شده هر سهم ۱۸۸ ریال معادل ۹۰  درصد برای هر سهم توزیع شود.

بر اساس این گزارش، سود سهامداران حقیقی ،صندوق‌های سرمایه‌گذاری  و سبدگردان های سجامی ۳۰ آبان واریز و سهامداران حقیقی،صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری و سبدگردان های غیر سجامی اول بهمن از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک رفاه کارگران و ارائه مدارک مورد نیاز پرداخت می‌شود.  سود سهامداران حقوقی سجامی، دوم دی از طریق سجام و سهامداران حقوقی غیر سجامی نیز ۵ اسفند به بعد به حساب بانکی واریز خواهد شد.

همچنین به اتفاق آرا، شرکت های سازمان تامین اجتماعی، املاک ومستغلات تامین اجتماعی، سرمایه گذاری خانه سازی ایران، خدمات بهداشتی درمانی میلاد سلامت تهران و رفاه گستر تامین اجتماعی به عنوان اعضای حقوقی هیات مدیره برای دو سال انتخاب شدند.

در این میان، مجمع فوق العاده با دستور جلسه تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس، برگزار و تصویب شد.

اهم سوالات مجمع شستا:

شرکت دماوند به ارزش ۲۰ همت، بیش از ۴۰ همت به تاپیکو داده شد، پاسخگو باشید؟ معامله توسط تاپیکو انجام شده و تذکرات و مصوبات لازم رو قبل از انجام معامله برای تاپیکو ارسال کردیم.

بازدهی شستا از سکه کمتر بوده چه برنامه‌ای برای ارتقا دارید؟ آیا بهتر از ۲ سال پیش عمل کرده اید؟ بله بهتر عمل کردیم و دو سال پیش ۳۵ همت سود بوده که ۱۲ همت آن قابل تقسیم نبوده و امسال ۳۴ همت سود از درآمد عملیاتی داریم و برای اولین بار برنامه راهبردی ارائه دادیم و ۱۶۶ شرکت شستا دارای برنامه تحول است.

برآوردی از شرکت ستاره خلیج فارس دارید؟ مجوزهای لازم برای عرضه اولیه ستاره گرفته شده و تا عرضه نشود برآورد دقیقی ازین شرکت نداریم.

بیشتر شرکت‌های بورسی در حال تجدید ارزیابی هستند آیا شما هم تجدید ارزیابی انجام می‌دهید؟ ما نیز لاجرم به تجدید ارزیابی هستیم و البته شستا ۱۶ همت تجدید افزایش سرمایه در شرکت‌ها داشته است.

مشکل خمیرهای بیستون مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ تاپیکو مشکل بیستون را شناسایی کرده و تسهیلاتی فراهم کرده و قرارداد ۱۸ ماهه است تا به تولید برسیم.

صبا تامین از عرضه اولیه تا اکنون در ضرر هستیم توضیح بدهید؟ سهم صباتامین ۱۲۰۰ بوده که با افزایش سرمایه به ۳۰۵ تومان رسیده و تقریبا ۳ برابر شده است.

تجدید ارزیابی سیمان فارس انجام شد؟ ارزش کارشناسی شده آن چه میزان است؟ بحث کمیسیون ماده ۵ در حال ابلاغ است و برآوردش ۵ همت است و البته تجدید ارزیابی انجام شده و مراحل قانونی پیگیری می‌شود.

سود سال آینده چقدر پیش بینی می‌شود؟ با برنامه‌های ما و اصلاح پرتفوی شستا به سود قابل افتخاری دست می‌یابیم.

سودآوری و استراتژی و آینده‌ی سود دماوند را با اعداد و رقم بیان کنید؟ ما در دو مجمع پاسخ گفتیم، تحلیل سرمایه گذاری است و نیازمند زمان است و هماهنگ شود تا حضوری پاسخگو باشیم.

مصوبات مجمع شستا

صورت‌های مالی منتهی به ۱۴۹۲/۳/۳۱ در مجمع تصویب شد.

سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس قانونی انتخاب شد.

روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه درج آگهی شرکت تصویب شد.

حق حضور اعضای غیرموظف ۱۴۰۲ برای هر جلسه ۴۶۰۰۰۰۰ تومان که دو ماه در جلسه برگزار می‌شود تصویب شد.

سود قابل تقسیم ۳۴.۲ همت بود که ۹۰ درصد آن تقسیم و تصویب شد که به ازای هر سهم ۱۸۸ ریال تصویب شد.

برنامه راهبردی شرکت و بودجه آن و کلیاتش مورد تصویب مجمع قرار گرفت؛ و در پایان تغییر بندهای اساسنامه بر اساس ابلاغیه سازمان بورس تصویب شد.

تحلیل نموداری شستا:

پس از تکمیل دیامتریک سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ از کف ۷۵ تومان تا حوالی ۱۵۵ تومان رشد موج A را باز به صورت یک دیامتریک داشتیم  و از اردیبهشت ماه تا کنون موج B تکمیل میشود. این موج می تواند به صورت سه موجی یا هفت موجی باشد و هنوز قطعیت الگو مشخص نیست. زمان نیاز است و حمایت قوی ۱۰۰۰-۱۱۰ را دارد. در صورت تکمیل الگوی موج B وارد موج صعودی میان مدت C با تارگت های جذاب تر خواهیم شد.

بررسی ارزندگی شستا / از تجدید ارزیابی زیرمجموعه ها تا تقسیم سود مجمع و تحلیل نموداری سهم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha