۰ نفر

کوین دسک بررسی کرد؛

چگونه سیاست اقتصادی و عدم اطمینان ژئوپلیتیکی بر بازار رمزارزها تأثیر می‌گذارد؟

۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۷
کد خبر: 804675
چگونه سیاست اقتصادی و عدم اطمینان ژئوپلیتیکی بر بازار رمزارزها تأثیر می‌گذارد؟

در صورت عدم تایید قانونی ETFهای بیت کوین نقطه‌ای، این ارز دیجیتال پیشرو احتمالاً به جای یک دارایی امن واقعی، یک دارایی مخاطره‌آمیز باقی می‌ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در چشم انداز همیشه در حال تحول بازارهای ارزهای دیجیتال، سال 2023 ثابت کرده است که سالی با چالش‌های بزرگ است. از آنجایی که بانک‌های مرکزی با افزایش سریع نرخ بهره به فشارهای تورمی واکنش نشان می‌دهند و تنش‌های ژئوپلیتیکی سایه‌های عدم اطمینان را ایجاد می‌کنند، دنیای ارزهای دیجیتال خود را در یک دوراهی می‌بیند.

در این مقاله، ما به عوامل مهمی که بر مسیر بازارهای ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارند، می‌پردازیم: سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه، احیای مجدد دلار آمریکا، و شبح طولانی تورم. ما همچنین نقش در حال تحول ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین را در زمینه مالی و ثبات جهانی بررسی می‌کنیم.

نمودار زیر تأثیر انقباضات کمی توسط فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا را در سال 2023 نشان می‌دهد. انقباض کمی شامل فروش اوراق بهادار خزانه‌داری توسط بانک‌های مرکزی است که منجر به افزایش بازدهی می‌شود. این فشار صعودی بر بازدهی خزانه‌داری با اعمال افزایش شدید نرخ بهره تشدید می‌شود. در نتیجه، این بازده به بالاترین سطح خود در سال رسیده است.

(LTP Research)

با افزایش بازدهی بلندمدت خزانه‌داری به بالای 4 درصد، سرمایه از دارایی‌های پرریسک‌تر مانند رمزارزها خارج می‌شود و به این جایگزین‌های امن‌تر می‌رود، دلار آمریکا را تقویت می‌کند و تقاضا و نقدینگی را در بازار ارزهای دیجیتال کاهش می‌دهد.

رکورد بازده اوراق قرضه خزانه‌داری که از سال 2008 مشاهده شده است، و تقویت مداوم دلار آمریکا از ماه جولای، نه تنها بر سهام بلکه بر ارزهای دیجیتال نیز فشار نزولی وارد کرده است. اصلاح بازار که در ماه ژوئیه آغاز شد، گسترده بوده است و همزمان با آن افزایش DXY (معیار ارزش دلار نسبت به سایر ارزها) به بالاترین سطح سالانه رخ داده است.

پس از چندین بحران بانکی در مارس 2023، فدرال رزرو برنامه تسهیلات خزانه‌داری بانک (BTFP) را برای حمایت از بانک‌هایی که با کاهش ارزش دارایی‌های خزانه خود و بحران نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند، اجرا کرد. این اقدام به کاهش بحران نقدینگی کمک کرده است. در حال حاضر، روند آتی فدرال رزرو نامشخص است، زیرا هیچ نشانه‌ای از توقف انقباض کمی یا برنامه‌ای برای کاهش نرخ بهره وجود ندارد. بنابراین، نگرانی‌های طولانی مدت اکنون حول محور تورم می‌چرخد.

داده‌ها افزایش قابل توجه قیمت گاز و نفت خام ایالات متحده را نشان می‌دهد که به بالاترین سطح خود در سال رسیده است.

در حالی که درگیری‌های جاری اسرائیل و حماس باعث اختلال در عرضه نفت نشده است، نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد. رضا فلکشاهی، تحلیلگر نفت هشدار داده است که تشدید بیشتر تنش‌ها می‌تواند در مسیرهای مهم حمل‌ونقل مانند تنگه هرمز که روزانه بیش از یک سوم صادرات نفت دریایی جهان از آن عبور می‌کند، اختلال ایجاد کند. هر گونه شوک عرضه قابل توجه ناشی از تعارضات که بر گذرگاه‌های نفتی تأثیر بگذارد، می تواند تورم را تداوم بخشد و بانک‌های مرکزی را وادار کند که برای مقابله با افزایش قیمت‌های مصرف کننده، افزایش شدید نرخ بهره را در سراسر جهان حفظ کنند.

در حال حاضر، وضعیت بازار رمزارزها کاهش حجم کل معاملات را از ابتدای سال نشان می‌دهد که نشان دهنده کاهش ریسک‌پذیری در بین سرمایه گذاران سازمانی و خرد است.

کاهش حجم معاملات را در واقع می‌توان به ترکیبی از عوامل نسبت داد.

اول، تشدید سرکوب‌ها و اتهامات SEC علیه صنعت ارزهای دیجیتال، نوعی عدم اطمینان نظارتی را ایجاد کرده است، که باعث شده برخی از فعالان بازار رویکرد محتاطانه‌تری اتخاذ کنند و قرار گرفتن در معرض آن‌ها را کاهش دهند.

دوم، اجرای سیاست‌های پولی محدودکننده منجر به خروج سرمایه از بازارهای ارزهای دیجیتال پرخطر به سمت ابزارهای مالی امن‌تر شده است.

در نهایت، وجود عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی فزاینده، ریسک‌گریزی را ایجاد کرده است و سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند که قرار گرفتن در معرض دارایی‌های بالقوه نابالغ مانند ارزهای دیجیتال را کاهش دهند.

در حالی که برخی استدلال می کنند که بیت کوین ممکن است در نهایت به عنوان یک ذخیره ارزش مشابه طلا عمل کند، اما هنوز نتوانسته است خود را به عنوان یک طبقه دارایی امن پذیرفته شده جهانی معرفی کند. افزایش پذیرش سازمانی برای ارزهای دیجیتال در سطح جهانی منجر به گمانه‌زنی در خصوص رایج شدن استفاده از بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش شده است.

به نظر می‌رسد که تقاضای بیت‌کوین عمدتاً ناشی از فعالیت‌های سفته‌بازی است تا رفتار سرمایه‌گذاری مبتنی بر اصول، همانطور که شواهد در خصوص تسلط قابل‌توجه معاملات مشتقه بر معاملات نقدی در صرافی‌های ارزهای دیجیتال آن را تأیید می‌کنند (متوسط حجم معاملات مشتقات تقریباً چهار برابر حجم معاملات نقدی در سال 2023 است).

افزایش قیمت‌های اخیر عمدتاً ناشی از شور و شوق خرده‌فروشی و بازی‌های نوسان‌گیری است، نه تقاضای ثابت نهادی. پتانسیل بیت کوین به عنوان یک پناهگاه امن گسترده، بدون قوانین شناخته شده جهانی و موارد استفاده مشابه ارزهای سنتی و ذخیره‌های ارزش، نامشخص است.

انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت، عوامل کلان اقتصادی و ژئوپلیتیکی که جریان‌های سفته‌بازی را سرکوب می‌کنند، فعالیت و نوسانات بازار ارزهای دیجیتال را محدود کنند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بارها و بارها برنامه‌های پرمخاطب ETF بیت‌کوین را به تعویق انداخته و مسیرهای پذیرش آن به عنوان ارز رایج را مسدود کرده است. تأیید مقررات برای تبدیل بیت کوین به یک ابزار سرمایه‌گذاری نهادی و یک دارایی امن واقعی برای سرمایه‌گذاران جهانی بسیار مهم است. به رسمیت شناختن و مشارکت گسترده نهادی برای کاهش اتکا به جریان‌های سوداگرانه و افزایش دوام آن به عنوان یک تنوع‌بخش پرتفوی در دوره‌های نوسان ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha