۰ نفر

آلت کوین ها (altcoin) چیستند؟ بررسی انواع آن ها

۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۳۹
کد خبر: 709195
آلت کوین ها (altcoin) چیستند؟ بررسی انواع آن ها

آلت کوین‌ ها ارزهای دیجیتالی غیر از بیت‌کوین (BTCUSD) هستند. آن‌ها ویژگی‌های مشترکی با بیت‌کوین دارند اما از جهات دیگر نیز متفاوت‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، برخی آلت‌ کوین‌ ها از مکانیسم اجماع متفاوتی برای تولید بلوک‌ها یا اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. یا با ارائه قابلیت‌های جدید یا اضافی، مانند قرارداد‌های هوشمند یا نوسان قیمت پایین، خود را از بیت‌کوین متمایز می‌کنند.

تا نوامبر 2021، بیش از 14000 ارز دیجیتال وجود دارد. براساس اطلاعات CoinMarketCap، بیت‌کوین و اتر به‌ تنهایی نزدیک به 60 درصد از کل بازار ارز‌های دیجیتال را در نوامبر 2021 به خود اختصاص دادند.

به ‌اصطلاح آلت‌ کوین‌ ها بقیه را تشکیل می‌دادند. از آنجا ‌که آن‌ها اغلب از بیت‌کوین مشتق می‌شوند، حرکات قیمت آلت کوین تمایل به تقلید از مسیر بیت‌کوین دارد. بااین‌حال، تحلیلگران می‌گویند بلوغ اکوسیستم‌های سرمایه‌گذاری ارز‌های دیجیتال و توسعه بازار‌های جدید برای آنها، تغییرات قیمت آلت‌ کوین‌ ها را از سیگنال‌های تجاری بیت‌کوین مستقل خواهد کرد.

نکات کلیدی

واژه آلت کوین به همه ارز‌های دیجیتال به ‌غیر از بیت‌کوین اطلاق می‌شود. تا نوامبر 2021، بیش از 14000 ارز دیجیتال وجود دارد.

بر اساس CoinMarketCap، آلت‌ کوین‌ ها نزدیک به 60 درصد از کل بازار ارز‌های دیجیتال را در نوامبر 2021 به خود اختصاص دادند.

برخی انواع اصلی آلت‌ کوین‌ ها شامل ارز‌های رمز پایه مبتنی بر استخراج، استیبل کوین‌ها، توکن‌های امنیتی و توکن‌های کاربردی هستند.

آلت‌ کوین‌ ها ممکن است در آینده فقط شامل ارز‌های دیجیتال مبتنی‌بر استخراج غیر از بیت‌کوین باشند، زیرا استفاده از فناوری همچنان درحال‌توسعه است.

سولانا و بایننس کوین از نظر ارزش بازار تا نوامبر 2021 جزو بزرگ‌ترین آلت‌ کوین‌ ها بودند.

آشنایی با آلت‌ کوین‌ ها

“آلت کوین” ترکیبی از دو کلمه «جایگزین» و «کوین» است و شامل همه جایگزین‌های بیت‌کوین می‌شود. چارچوب اصلی بیت‌کوین و آلت‌ کوین‌ ها مشابه است؛ بنابراین، آن‌ها کد را به اشتراک می‌گذارند و مانند سیستم‌های همتا به همتا یا مانند یک رایانه غول‌پیکر که قادر به پردازش مقادیر زیادی از داده‌ها و تراکنش‌ها به طور هم‌زمان است، عمل می‌کنند. در برخی موارد، آلت‌ کوین‌ ها با تبدیل‌شدن به روشی ارزان برای تراکنش‌های دیجیتال، آرزوی تبدیل‌شدن به بیت‌کوین بعدی را دارند.

اما بین بیت‌کوین و آلت‌ کوین‌ ها نیز چندین تفاوت وجود دارد. بیت‌کوین یکی از اولین تکرار‌های یک ارز دیجیتال است و فلسفه و طراحی آن معیاری برای توسعه سایر ارزها است. بااین‌حال، اجرای آن دارای کاستی‌های متعددی است. برای ‌مثال، اثبات کار (PoW) – مکانیسم اجماع مورداستفاده برای ایجاد بلوک‌ها – انرژی بر و زمان بر است. قابلیت‌های قرارداد هوشمند بیت‌کوین نیز محدود است.

مهم

پس از معرفی آن در سال 2009، بیت‌کوین به اولین کاربرد گسترده پذیرفته شده اثبات کار (PoW) تبدیل شد. 2 PoW اساس بسیاری از ارز‌های دیجیتال دیگر را نیز تشکیل می‌دهد و امکان اجماع ایمن و غیرمتمرکز را فراهم می‌کند.

آلت‌ کوین‌ ها برای ایجاد مزیت رقابتی، محدودیت‌های درک شده بیت‌کوین را بهبود می‌بخشند. چندین آلت‌کوین از روش اجماع اثبات سهام (PoS) برای به‌ حداقل‌ رساندن مصرف انرژی و زمان لازم برای ایجاد بلاک‌ها و اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید استفاده می‌کنند.

برای ‌مثال، اتر، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار، به ‌عنوان گاز (پرداخت هزینه‌های تراکنش) در قرارداد‌های هوشمند در بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌شود. همان‌طور که راه‌اندازی به شدت انتظار اتریوم 2.0 نشان داد، آلت‌ کوین‌ ها عموماً به انتقادات سنتی بیت‌کوین مانند مقیاس‌پذیری و پایداری می‌پردازند.

آلت‌ کوین‌ ها با متمایز کردن خود از بیت‌کوین به این شیوه، بازاری برای خود ایجاد کرده‌اند. این به نوبه خود سرمایه‌گذارانی را جذب کرده است که پتانسیل آن‌ها را به ‌عنوان جایگزینی برای بیت‌کوین می‌بینند. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که با جذب آلت‌ کوین‌ ها و جذب کاربران بیشتر و افزایش قیمت، سود ببرند.

انواع آلت‌ کوین‌ ها

آلت‌ کوین‌ ها بسته به عملکرد و مکانیسم‌های اجماع، طعم‌ها و دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. اینجا خلاصه‌ای کوتاه از برخی موارد مهم‌تر آورده شده است:

ممکن است یک آلت‌کوین در بیش از یک دسته قرار گیرد.

 مبتنی بر معدن

همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، آلت‌ کوین‌ های مبتنی بر استخراج هستند.

اکثر آلت‌ کوین‌ های مبتنی بر استخراج از PoW استفاده می‌کنند، روشی که توسط آن سیستم‌ها با حل مشکلات دشوار برای ایجاد بلوک‌ها، کوین‌های جدید تولید می‌کنند. نمونه‌هایی از آلت‌ کوین‌ های مبتنی‌بر استخراج لایت‌کوین، مونرو و زد کش هستند. اکثر آلت‌ کوین‌ های برتر در اوایل سال 2020 در دسته ماینینگ قرار گرفتند. جایگزین آلت‌ کوین‌ های مبتنی‌بر ماینینگ، از پیش ‌طراحی ‌شده و اغلب بخشی از یک پیشنهاد اولیه کوین (ICO) هستند. چنین سکه‌هایی از طریق الگوریتم تولید نمی‌شوند، بلکه قبل از فهرست شدن در بازار‌های ارز‌های دیجیتال توزیع می‌شوند. یکی از نمونه‌های سکه پیش‌فرض، XRP ریپل است.

 استیبل کوین‌ها

تجارت و استفاده از ارز‌های دیجیتال از زمان عرضه با نوسانات مشخص شده است. هدف استیبل کوین‌ها کاهش این نوسانات کلی با پیوند دادن ارزش خود به سبدی از کالا‌ها، مانند ارز‌های فیات، فلزات گران‌بها یا سایر ارز‌های دیجیتال است. این سبد به‌ عنوان ذخیره‌ای برای بازخرید دارندگان در صورت شکست ارز دیجیتال با مشکل مواجه می‌شود. نوسانات قیمت برای استیبل کوین‌ها نباید از محدوده باریکی فراتر رود.

استیبل کوین‌های قابل‌توجه عبارتند از USDT تتر، DAI MakerDAO و USD Coin (USDC). در مارس 2021، غول پردازش پرداخت Visa Inc. (V) اعلام کرد که شروع به تسویه برخی تراکنش‌ها در شبکه خود در USDC از طریق بلاک‌چین اتریوم می‌کند و قصد دارد ظرفیت تسویه استیبل کوین بیشتر را در اواخر سال 2021.4 گسترش دهد.

توکن‌های امنیتی

توکن‌های امنیتی مشابه اوراق بهاداری هستند که در بازار‌های سهام معامله می‌شوند با این تفاوت که منشأ دیجیتالی دارند. توکن‌های امنیتی شبیه سهام سنتی هستند و اغلب به صاحبان سهام به شکل مالکیت یا پرداخت سود سهام وعده می‌دهند. چشم‌انداز افزایش قیمت برای چنین توکن‌هایی یک جاذبه بزرگ برای سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها است.

در سال 2021، شرکت کیف پول بیت‌کوین Exodus با موفقیت یک پیشنهاد توکن Reg A+ واجد شرایط کمیسیون بورس و اوراق بهادار را تکمیل کرد و 75 میلیون دلار سهام عادی را برای تبدیل به توکن در بلاک‌چین Algorand فروخت. این یک رویداد تاریخی است زیرا این اولین اوراق بهادار دارایی دیجیتال است که سهام را در یک شرکت صادرکننده مستقر در ایالات متحده ارائه می‌دهد.

Meme Coins

همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، میم کوین‌ها از یک شوخی یا برداشتی احمقانه از سایر ارز‌های رمزنگاری معروف الهام گرفته شده‌اند. آن‌ها معمولاً در مدت‌زمان کوتاهی محبوبیت پیدا می‌کنند که اغلب به ‌صورت آنلاین توسط اینفلوئنسر‌های برجسته ارز‌های دیجیتال و سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی که تلاش می‌کنند از دستاورد‌های کوتاه‌مدت بهره‌برداری کنند، تبلیغ می‌شوند.

برای ‌مثال، Elon Musk، مدیر عامل شرکت تسلا و علاقه‌مند به ارز‌های دیجیتال، به طور مرتب توییت‌های رمزآلود درباره سکه‌های میم پیشرو Dogecoin (DOGEUSD) و Shiba Inu ارسال می‌کند که اغلب قیمت‌های آن‌ها را به میزان قابل‌توجهی تغییر می‌دهد. در اکتبر 2021، پس از اینکه ماسک تصویری از حیوان خانگی خود فلوکی، توله سگ شیبا اینو را توییت کرد، شیبا در یک دوره 24 ساعته 91 درصد رشد کرد. سال 2021 به‌عنوان «فصل سکه‌های میم» با صد‌ها مورد از این ارز‌های دیجیتال بر اساس حدس و گمان خالص، درصد سود زیادی را منتشر کردند.

نکته

عرضه اولیه سکه (ICO) معادل صنعت ارز‌های دیجیتال با عرضه اولیه عمومی (IPO) است. شرکتی که به دنبال جمع‌آوری پول برای ایجاد یک سکه، اپلیکیشن یا سرویس جدید است، یک ICO را به‌ع نوان راهی برای جمع‌آوری سرمایه راه‌اندازی می‌کند.

 توکن‌های کاربردی

توکن‌های کاربردی (Utility) برای ارائه خدمات در یک شبکه استفاده می‌شوند. برای ‌مثال، ممکن است از آن‌ها برای خرید خدمات، پرداخت هزینه‌های شبکه یا بازخرید پاداش استفاده شود. برخلاف توکن‌های امنیتی، توکن‌های کاربردی، سود سهام پرداخت نمی‌کنند یا در سهام مالکیت شرکت نمی‌کنند. Filecoin که برای خرید فضای ذخیره‌سازی در شبکه استفاده می‌شود، نمونه‌ای از توکن‌های کاربردی است.

 آیا آلت‌ کوین‌ ها سرمایه‌گذاری خوبی هستند؟

بازار آلت‌ کوین‌ ها در حال ظهور است. تعداد آلت‌ کوین‌ های درست‌شده در بازار‌های ارز‌های دیجیتال در دهه گذشته به ‌سرعت افزایش‌یافته و سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی را به خود جذب کرده است که به‌شدت روی تغییرات قیمت خود شرط‌بندی می‌کنند تا سود‌های کوتاه‌مدت جمع کنند. اما چنین سرمایه‌گذارانی سرمایه لازم برای تولید نقدینگی کافی در بازار را ندارند. بازار‌های ضعیف و فقدان مقررات باعث نوسانات نقره‌ای در ارزش‌گذاری آلت کوین می‌شود.

مورد اتر اتریوم را در نظر بگیرید که در 12 ژانویه 2018 به اوج قبلی خود یعنی 1299.95 دلار رسید. تنها چند هفته بعد، به 597.36 دلار کاهش یافت و در پایان سال، قیمت اتر به 89.52 دلار سقوط کرد. بااین‌حال، آلت‌کوین تنها دو سال بعد در نوامبر سال 2021 به قیمت‌های رکورد بالای 4750 دلار رسید. معاملات زمان‌بندی‌شده می‌توانند سود سرشاری را برای معامله‌گران فراهم کنند. اما یک مشکل وجود دارد. بازار‌های ارز‌های دیجیتال هنوز به بلوغ نرسیده‌اند. به‌رغم چندین تلاش، هیچ معیار یا معیار سرمایه‌گذاری تعریف شده‌ای برای ارزیابی ارز‌های دیجیتال وجود ندارد. در بیشتر موارد، بازار آلت کوین با گمانه‌زنی هدایت می‌شود. چندین مورد از ارز‌های دیجیتال مرده، آن‌هایی که نتوانستند کشش کافی به دست آورند یا به‌سادگی پس از جمع‌آوری پول سرمایه‌گذاران ناپدید شدند، وجود دارد.

بنابراین، بازار آلت‌کوین برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند ریسک بزرگ فعالیت در یک بازار غیر قابل تنظیم و نوظهور را که مستعد نوسان است، بپذیرند. آن‌ها همچنین باید بتوانند استرس ناشی از نوسانات قیمت را کنترل کنند. برای چنین سرمایه‌گذارانی، بازار‌های ارز‌های دیجیتال می‌تواند بازدهی عالی ارائه دهد.

مزایا

آلت‌ کوین‌ ها «نسخه‌های بهتر» بیت‌کوین هستند زیرا هدفشان رفع کاستی‌های ارز دیجیتال است.

آلت‌ کوین‌ ها، مانند استیبل کوین‌ها، به طور بالقوه می‌توانند وعده اصلی بیت‌کوین را مبنی بر رسانه‌ای برای تراکنش‌های روزانه محقق کنند.

برخی آلت‌ کوین‌ ها، مانند اتر اتریوم و کاردانو ADA، قبلاً در بین مؤسسات اصلی مورد توجه قرار گرفته‌اند و در نتیجه ارزش‌گذاری بالایی دارند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند از بین طیف گسترده‌ای از آلت‌ کوین‌ ها که عملکرد‌های مختلفی را در اقتصاد کریپتو انجام می‌دهند، انتخاب کنند.

 معایب

آلت‌ کوین‌ ها در مقایسه با بیت‌کوین بازار سرمایه‌گذاری کوچک‌تری دارند.

از نوامبر 2021، بیت‌کوین حدود 42 درصد از کل بازار ارز‌های دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

فقدان مقررات و معیار‌های تعریف شده برای سرمایه‌گذاری به این معناست که بازار آلت کوین با سرمایه‌گذاران کمتر و نقدینگی ضعیف مشخص می‌شود. در نتیجه، قیمت‌های آن‌ها در مقایسه با بیت‌کوین بی‌ثبات‌تر است.

تمایز بین آلت‌ کوین‌ های مختلف و موارد استفاده مربوط به آن‌ها همیشه آسان نیست و تصمیمات سرمایه‌گذاری را دشوارتر و گیج‌کننده‌تر می‌کند.

چندین آلت‌ کوین «مرده» وجود دارد که در نهایت منجر به کاهش دلار سرمایه‌گذاران شد.

آینده آلت‌ کوین‌ ها

بحث در مورد آینده آلت‌ کوین‌ ها و در واقع ارز‌های دیجیتال در شرایطی که منجر به صدور یک دلار فدرال در قرن نوزدهم شد، سابقه‌ای دارد. در آن زمان، اشکال و انواع مختلفی از ارز‌های محلی در ایالات متحده در گردش بود. هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشت و به اشکال متفاوتی پشتیبانی می‌شد. برای ‌مثال، گواهی‌های طلا توسط سپرده‌های طلا در خزانه‌داری پشتیبانی می‌شد. اسکناس‌های ایالات متحده که برای تأمین مالی جنگ داخلی استفاده می‌شد، توسط دولت حمایت می‌شد.

بانک‌های محلی نیز ارز خود را منتشر می‌کردند که در برخی موارد با پشتوانه ذخایر ساختگی پشتیبانی می‌شد. این تعدد ارز‌ها و ابزار‌های مالی به‌ موازات وضعیت فعلی در بازار‌های آلت‌کوین است. امروزه هزاران آلت‌کوین در بازار‌ها موجود است که هرکدام ادعا می‌کنند هدف و بازار متفاوتی دارند.

بعید است که وضعیت فعلی در بازار‌های آلت‌کوین به یک ارز دیجیتال واحد تبدیل شود. اما همچنین این احتمال وجود دارد که اکثریت بیش از 1800 آلت‌کوین لیست شده در بازار‌های رمزنگاری زنده نخواهند بود. بازار آلت‌ کوین‌ ها حول مجموعه‌ای از آلت‌ کوین‌ ها – آن‌هایی که دارای کاربرد و موارد استفاده قوی هستند – که بر بازار‌ها تسلط خواهند داشت، ادغام می‌شود.

برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال تنوع در بازار‌های رمزنگاری هستند، آلت‌ کوین‌ ها روشی ارزان برای گسترش افق‌های خود فراتر از بیت‌کوین هستند. افزایش‌ها در بازار‌های ارز‌های دیجیتال بازدهی چندبرابر بازدهی تولید شده توسط بیت‌کوین را ایجاد کرده‌اند. اما ریسک‌هایی در سرمایه‌گذاری آلت‌کوین وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عدم وجود مقررات است. بلوغ بازار‌های ارز‌های دیجیتال احتمالاً پیچیدگی و سرمایه بیشتری را به صنعت وارد می‌کند و راه را برای مقررات و نوسانات کمتر هموار می‌کند.

نکته

سرمایه‌گذارانی که به دنبال تنوع در بازار‌های رمزنگاری هستند، باید آلت‌ کوین‌ ها را بررسی کنند و بازدهی را که اغلب چندبرابر بیت‌کوین است، تولید کنند.

آلت کوین چیست؟

واژه آلت کوین به ارز‌های دیجیتال غیر از بیت‌کوین (و گاهی اوقات غیر از اتر) نیز اشاره دارد. چنین کوین‌هایی با گسترش قابلیت‌ها و رفع کاستی‌های خود، خود را از بیت‌کوین متمایز می‌کنند.

 آلت‌کوین برتر کدامند؟

10 آلت‌کوین برتر عبارتند از اتریوم، بایننس کوین (BNB)، تتر (USDT)، سولانا، کاردانو، XRP، پولکادوت، دوج کوین، دلار کوین و شیبا اینو تا نوامبر 2021.1

هزینه آلت کوین چقدر است؟

آلت‌ کوین‌ ها محدوده قیمتی بسیار وسیعی از چند سنت تا هزاران دلار دارند. برای ‌مثال، در نوامبر 2021، اتریوم در حدود 4500 دلار معامله می‌شد درحالی‌که XRP ریپل، ششمین ارز دیجیتال ارزشمند، با قیمت 1.10.87 دلار معامله می‌شد.

 کدام آلت کوین بهترین سرمایه‌گذاری است؟

براساس ارزش بازار، اتر بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آلت‌کوین است. قابلیت‌های قرارداد هوشمند آن موارد استفاده ثابت شده است و بخشی از اتریوم است که می‌توان گفت یکی از پیچیده‌ترین پلتفرم‌های بلاک‌چین در زمان‌های اخیر است.

 آیا آلت‌ کوین‌ ها سرمایه‌گذاری خوبی هستند؟

آلت‌ کوین‌ ها بسیاری از ریسک‌های سرمایه‌گذاری مشابه مرتبط با بیت‌کوین را دارند. علاوه بر این، بسیاری از آلت‌ کوین‌ های کوچک نقدینگی ندارند. اما آلت‌ کوین‌ های معتبر مانند اتر و XRP رقبای بیت‌کوین هستند.

خط آخر 

آلت‌ کوین‌ ها جایگزین خوبی برای سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال هستند که علاقه‌مند به تنوع بخشیدن به سبد‌های خود هستند. اگرچه برخی از آن‌ها، مانند اتر یا اتریوم، با نام قابل تشخیص‌اند، اما اکثریت بیش از 10000 آلت‌کوین موجود در بازار هنوز نشانی از خود نشان نداده‌اند. آلت‌ کوین‌ ها نماینده پتانسیل ارز‌های دیجیتال برای تغییر شکل امور مالی مدرن هستند. اما سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری در آنها تحقیقات خود را انجام دهند. خطرات مرتبط با آلت‌ کوین‌ ها مشابه یا – در برخی موارد – بیشتر از ریسک‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین است.