۰ نفر

بازده تعدیل شده براساس تورم چیست؟

۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۱
کد خبر: 803042
بازده تعدیل شده براساس تورم چیست؟

بازده تعدیل شده بر اساس تورم، معیاری از بازده است که نرخ تورم دوره زمانی سرمایه‌گذاری را در نظر می‌گیرد.

هدف از معیار بازده تعدیل شده براساس تورم، نشان دادن بازده سرمایه‌گذاری پس از حذف اثرات تورم است.

حذف اثرات تورم از بازده سرمایه‌گذاری به سرمایه گذار اجازه می‌دهد تا ظرفیت واقعی درآمدزایی اوراق بهادار را بدون حضور نیروهای اقتصادی خارجی درک کند. بازده تعدیل شده بر اساس تورم به عنوان نرخ بازده واقعی یا نرخ بازده مورد نیاز تعدیل شده براساس تورم نیز شناخته می‌شود.

نکات کلیدی

  • بازده تعدیل شده بر اساس تورم اثر تورم را بر عملکرد سرمایه‌گذاری در طول زمان لحاظ می‌کند.
  • بازده تعدیل شده بر اساس تورم که به عنوان بازده واقعی نیز شناخته می‌شود، امکان مقایسه واقعی‌تر عملکرد سرمایه گذاری‌های مختلف را فراهم می‌کند.
  • تورم اندازه بازده مثبت را کاهش و میزان زیان را افزایش می‌دهد.

آشنایی با بازده تعدیل شده بر اساس تورم

بازده تعدیل شده بر اساس تورم برای مقایسه بازده سرمایه‌گذاری‌های مختلف به ویژه بین کشورهای متفاوت مفید است زیرا نرخ تورم هر کشور در محاسبات بازده لحاظ می‌شود. در این حالت، بدون تعدیل بازده سرمایه‌گذاری‌ها براساس تورم در میان مرزهای بین‌المللی، ممکن است سرمایه‌گذار هنگام تجزیه و تحلیل عملکرد این سرمایه‌گذاری‌ها به نتایج بسیار متفاوتی دست پیدا کند. بازده تعدیل شده بر اساس تورم در مقایسه با سایر معیارهای بازده سرمایه‌گذاری به عنوان معیار واقعی‌تری از بازده سرمایه‌گذاری‌ها عمل می‌کند.

به‌عنوان مثال، فرض کنید بازده سرمایه‌گذاری در یک نوع اوراق قرضه در سال قبل 2 درصد گزارش شده باشد. در این حالت به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذار سود کرده باشد. بااین حال، فرض کنید نرخ تورم سال گذشته 2.5 درصد بوده است. در اصل، این نرخ تورم بدان معنا خواهد بود که بازده این سرمایه‌گذاری با نرخ تورم مطابقت نداشته است و سرمایه‌گذار عملاً 0.5٪ ضرر کرده است.

سهامی را نیز فرض کنید که سال گذشته 12 درصد بازدهی داشته در حالی که نرخ تورم 3 درصد بوده است. به طور تقریبی، می‌توان گفت که نرخ بازده واقعی آن 9٪ یا بازده 12٪ گزارش شده منهای مقدار تورم (3٪) بوده است.

معادله محاسبه بازده تعدیل شده بر اساس تورم

تورم اساس بر شده تعدیل بازده= 1+بازده1+تورم نرخ-1

محاسبه بازده تعدیل شده بر اساس تورم به سه مرحله اساسی نیاز دارد. ابتدا باید بازده سرمایه‌گذاری محاسبه شود. در مرحله بعد، بایستی تورم دوره محاسبه شود. در مرحله سوم نیز، مقدار تورم باید از نظر هندسی از بازده سرمایه‌گذاری کسر شود.

مهم

نرخ‌های تورم و بازده با یکدیگر ترکیب می‌شوند، به این معنی که اگر از معادله صحیح استفاده نکنید و صرفا نرخ تورم را از بازده اسمی سرمایه‌گذاری کم کنید، نتیجه‌ای که به دست می‌آورید کاملا دقیق نخواهد بود.

مثالی از بازده تعدیل شده بر اساس تورم

فرض کنید سرمایه‌گذاری سهامی را در اول ژانویه یک سال معین به قیمت 75000 دلار خریداری می‌کند. در پایان سال، در 31 دسامبر، سرمایه‌گذار این سهام را به قیمت 90000 دلار می‌فروشد. در طول سال، سرمایه‌گذار 2500 دلار نیز سود توزیعی سهام دریافت کرده است. در ابتدای سال، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) روی 700 بوده است. در 31 دسامبر، شاخص بهای مصرف کننده در سطح 721 قرار می‌گیرد.

نخستین گام این است که بازده سرمایه‌گذاری را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنیم:

  • بازده = (قیمت پایانی - قیمت اولیه + سود توزیعی سهام) ÷بازده تعدیل شده براساس تورم چیست؟ (قیمت اولیه) =

 ($90,000 - $75,000 + $2,500) / $75,000 = %23.3

مرحله دوم، محاسبه سطح تورم در طول دوره با استفاده از معادله زیر است:

  • تورم = (سطح پایانی CPI - سطح ابتداییCPI) ÷بازده تعدیل شده براساس تورم چیست؟ سطح ابتدایی CPI =

(721 - 700) / 700 = 3 درصد

گام سوم این است که به صورت هندسی مقدار تورم را با استفاده از معادله زیر از مقدار بازده کسر کنید:

  • بازده تعدیل شده بر اساس تورم = (1 + بازده سهام) / (1 + تورم) - 1 =

 (1.233 / 1.03) - 1 = 19.7 درصد

از آنجایی که تورم و بازده ترکیب می‌شوند، استفاده از معادله مرحله سه ضروری است. اگر سرمایه‌گذاری صرفا 3 درصد را از 23.3 درصد کسر کند، به تخمینی خطی از بازده واقعی می‌رسد و بازدهی تعدیل‌شده بر اساس تورم را 20.3 درصد محاسبه می‌کند که در این مثال 0.6 درصد بالاتر از بازده واقعی است.

بازده اسمی در مقابل بازده تعدیل شده بر اساس تورم

استفاده از بازده‌های تعدیل شده بر اساس تورم اغلب ایده خوبی است زیرا آن‌ها ارقام را در یک چشم انداز بسیار واقعی‌تر قرار می‌دهند. تمرکز بر نحوه عملکرد سرمایه‌گذاری‌ها در بلندمدت (به جای بررسی بازده روزانه، هفتگی یا حتی ماهانه) اغلب ممکن است تصویر بهتری را در مورد عملکرد گذشته آن‌ها ارائه دهد.

اما ممکن است دلیل خوبی وجود داشته باشد که چرا استفاده از بازده اسمی بهتر از بازده‌های تعدیل شده بر اساس تورم عمل می‌کند. بازده اسمی قبل از کسر هرگونه مالیات، هزینه سرمایه‌گذاری یا تورم محاسبه می‌شود. از آنجایی که ما در دنیای «اینجا و اکنون» زندگی می‌کنیم، این قیمت‌ها و بازده‌های اسمی همان چیزهایی هستند که بلافاصله برای حرکت به جلو با آن سروکار خواهیم داشت. بنابراین، بیشتر افراد مایلند به جای عملکرد گذشته، ایده‌ای نسبی از میزان گران و ارزان بودن یک ابزار سرمایه‌گذاری در حال حاضر – نسبت به چشم انداز آینده آن – داشته باشند. به‌طور خلاصه، نحوه عملکرد قیمت در صورت تعدیل براساس تورم در طی پنج سال پیش، لزوماً زمانی که سرمایه‌گذار قرار است ابزار سرمایه‌گذاری را فردا خریداری کند، چندان اهمیتی نخواهد داشت.

نمونه‌ای از تعدیل بر اساس تورم چیست؟

تعدیل بر اساس تورم به معنای حذف اثر تورم قیمت از داده‌ها است. به‌عنوان مثال، اگر قیمت سهامی در سالی که تورم 3 درصد بود، 23 درصد افزایش پیدا کند، می‌توان نتیجه گرفت، کم و بیش، بازده واقعی، زمانی که بر اساس افزایش هزینه زندگی تعدیل شود، حدود 20 درصد خواهد بود.

چرا تعدیل بر اساس تورم مهم است؟

قیمت‌ها افزایش می‌یابد و این امر بر قدرت خرید تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، قدرت خرید 50 دلار در آوریل 2013 با قدرت خرید 65.23 دلار در آوریل 2023 برابر بود. همین امر در مورد پول سرمایه‌گذاری شده نیز صدق می کند. بازده یک سرمایه‌گذاری 5000 دلاری ممکن است به صورت 70 درصد در طی 10 سال تبلیغ شود. بااین حال، در واقعیت اگر تاثیر تورم لحاظ شود، مشخص می‌شود که بازده یا سود واقعی به دست آمده، کمتر است.

بهترین معیار تورم چیست؟

در ایالات متحده، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) که اداره آمار کار (BLS) منتشر می‌کند، پرکاربردترین معیار سنجش تورم است. این معیار بر سیاست دولت و هزینه وام گرفتن پول تأثیر می گذارد. بااین حال، مانند سایر معیارهای دیگر، کامل نیست و هزینه های زندگی در حال تغییر تمام افراد را منعکس نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha