۰ نفر

اگر دسته‌چک می‌خواهید، بخوانید

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۰
کد خبر: 841707
اگر دسته‌چک می‌خواهید، بخوانید

در این مطلب به بررسی شرایط دریافت دسته‌چک و مدارک لازم برای آن می‌پردازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با اعتباری که چک‌ها گرفته‌اند داشتن دسته چک می‌تواند مبادلات مالی هر شخصی را آسان‌تر کند؛ اما برای گرفتن دسته چک چه شرایطی لازم است؟

شرایط دریافت دسته چک

یکی از شرایط لازم برای گرفتن دسته چک این است که حسابی داشته باشید که حداقل ۲ سال از افتتاح آن گذشته باشد.

شرط بعدی برای دریافت دسته چک داشتن حساب جاری است؛ شما باید در شعبه بانکی مورد حساب جاری افتتاح کنید پس از آن اگر شرایط گرفتن دسته چک را داشته باشید می‌تواند به شعبه درخواست دهید.

شرایط لازم برای افتتاح حساب جاری اشخاص حقیقی

افتتاح حساب جاری فقط برای افراد بالای ۱۸ سال انجام می‌شود که سواد خواندن و نوشتن نیز داشته باشند.

متقاضی صادر کننده چک‌های بلامحل نباشد.

ارائه مدارک شناسایی معتبر عکس دار( شناسنامه، کارت ملی) و یک برگ رونوشت از صفحه اول شناسنامه و کارت ملی الزامی است (درصورت توضیحات کپی از صفحه مربوطه).

شخص افتتاح کننده حساب باید مجوز کسب و کار، حکم کارگزینی یا هر مدرکی شغلی که دارد و یک برگ کپی از آن را به بانک ارائه دهد.

تکمیل فرم افتتاح حساب جاری (در یک نسخه) توسط مشتری و امضای آن در حضور متصدی افتتاح حساب با درج کامل مشخصات شناسنامه، شماره سریال شناسنامه، کد ملی، آدرس کامل محل سکونت و محل کار همراه با کد پستی و شماره تلفن.

مطالعه و قبول مقررات و شرایط عمومی حساب جاری و امضای برگ مربوطه.

شرایط افتتاح حساب برای اشخاص حقوقی

اگر به دنبال افتتاح حساب جاری حقوقی هستید علاوه بر شرایط ذکر شده باید یک نسخه فتوکپی و یا رونوشت گواهی شده از اساسنامه شرکت برای شرکت‌های غیر سهامی و یک نسخه فتوکپی یا رونوشت گواهی شده از شرکتنامه که به ثبت رسیده باشد ارائه دهید.

همچنین یک نسخه از اولین آگهی ثبت شرکت و یک نسخه از آخرین آگهی‌های رسمی منتشر شده در روزنامه رسمی که این اطلاعات را داشته باشد:

نام و نام خانوادگی و مشخصات اعضای هیات مدیره و هیات عامل شرکت.

مشخصات دارندگان حق امضای شرکت با تصریح اینکه چه کسانی حق برداشت از حسابهای شرکت را دارند و چگونه امضای اسناد و اوراق تعهدآور را انجام می دهند.

مدت و حدود اختیارات هیات مدیره و هیات عامل (مدیران اجرایی).

در اساسنامه حق افتتاح حساب جاری برای شرکت پیش بینی شده باشد.

مواردی از اساسنامه شرکت که تغییر یافته است.

ارائه کپی اظهارنامه تسلیم شده به اداره ثبت شرکت ها.

ارائه شناسنامه عکسدار مدیران شرکت و کپی کارت ملی آنها.

شرایط عمومی اعطای دسته چک

عدم سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده

عدم بدهی غیر جاری یا سوخت شده

عدم شمول در ماده (۷) قانون صدور چک

چنانچه فردی دارای سابقه چک برگشتی در بانک مرکزی باشد بر اساس ماده ۲۱ قانون صدور چک، افتتاح حساب تا ۳ سال پس از کیفر خواست اکیداً ممنوع است.

تحویل دسته چک

برای هر جلد دسته چک مبلغی طبق تعرفه سالیانه اخذ و پس از درج نام و نام خانوادگی مشتری و شماره حساب مربوطه در پایین هر برگ، دسته چک تحویل مشتری می شود.

تحویل دسته چک های بعد، به مشتری منوط به موارد زیر است:

الف: دارنده حساب فاقد سابقه چک برگشتی باشد.

ب: تعیین تکلیف حداقل۸۰% از چک های صادره آخرین دسته چک تحویلی

دریافت چک بدون دسته چک!

افرادی هستند که تمایل به دریافت دسته چک ندارند، اما ممکن است نیازی داشته باشند که برخی تعهداتشان را با چک پرداخت کنند و لذا این اشخاص می‌توانند از چک موردی استفاده کنند. چک موردی فقط به شخص حقیقی تخصیص پیدا می‌کند. برای دریافت این چک، لازم است اشخاص حقیقی حساب جاری نزد بانک خود داشته باشند و از محل حساب جاری چک موردی دریافت کنند. اشخاص حقیقی می‌توانند در هر بار تقاضا دو فقره چک موردی دریافت کنند، اما سقف دریافت «چک موردی»، ۵ فقره چک در سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha