۰ نفر

تجارت با دوست و دشمن؛

نقشه تجاری چین ۲۰۲۲

۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 731691
نقشه تجاری چین ۲۰۲۲

نقش چین در عرصه تجارت بین‌اللملی، نقشی متمایز است؛ بازیگری که نفوذ خود را اکنون به واسطه بزرگ‌ترین صادرکننده جهان تثبیت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ به واسطه شبکه‌ای پیچیده، مشتمل بر بیش از ۲۰۰ کشور، منطقه و سرزمین، چین وسعت تجارتی چشمگیر دارد؛ چه با کشورهای دوست و چه با کشورهای متخاصم.

آمار سال ۲۰۲۲ مرکز مدیریت عمومی کالاهای چین که مرکزی دولتی است، نشان‌دهنده پراکندگی و ارقام واردات و صادرات این کشور است.

طی سال ۲۰۲۲ این کشور به میزان ۳.۵۷ میلیارد دلار صادرات و ۲.۷۱ میلیارد دلار واردات داشته است، که تراز تجاری آن را با رقم عظیم مثبت ۸۵۷ میلیارد دلار نشان می‌دهد.

چین با شماری قابل ملاحظه از کشورهای طرف تجارت خود تراز مثبت دارد: ۱۷۴ کشور از مجموع ۲۳۴ کشور طرف معامله.

تراز مثبت تجاری چین با برخی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان نمایان است؛ بیش از ۴۰۱ میلیارد دلار تراز مثبت با ایالات متحده و ۱۰۰.۳ میلیارد دلار با هندوستان.

اما تراز منفی تجاری چین عمدتا با کشورهای شرق آسیا است؛ تایوان، که عمدتا به واسطه واردات زنجیره لوازم الکترونیک است که ترازی منفی برای چین رقم زده. همچنین اضافه کنید ژاپن و کره‌جنوبی، دومین و چهارمین کشور بر حسب حجم ارزش تجاری در منطقه را که چین به ترتیب ۱۱.۹ و ۳۷.۸ میلیارد تراز منفی تجاری با این کشورها دارد.

علاوه بر این چین در برابر نفت فروش‌های جهان نیز ببشتر می‌خرد و کمتر می‌فروشد؛ مثلا سعودی و روسیه که نفت فروش هستند، و نیز استرالیا که منبع آهن، طلا، لیتیوم و LNG چین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha