۰ نفر

رییس بلاروس ناتو را تهدید کرد

۲۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۵۳
کد خبر: 728350
رییس بلاروس ناتو را تهدید کرد

رییس‌جمهور بلاروس ضمن هشدار درباره پاسخ سریع به هرگونه تجاوز علیه کشورش با همه ابزارها از قبیل تسلیحات اتمی اعلام کرد، می‌شد جلوی جنگ اوکراین را گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، الکساندر لوکاشنکو رییس‌جمهور بلاروس در مصاحبه با یک خبرنگار اوکراینی مواضع بلاروس در قبال جنگ اوکراین و روسیه، تنش‌ها با لهستان و ناتو به ویژه کشورهای حوزه بالتیک را تشریح کرد.

یه گزارش خبرگزاری دولتی «بلتا» بلاروس، او در مصاحبه با ««دایانا پانچنکو» خبرنگار اوکراینی هشدار داد، اگر اوکراین، کشورهای بالتیک یا لهستان به شدت علیه بلاروس اقدام کنند، کشورش فورا پاسخ می‌دهد.

لوکاشنکو گفت: «فقط یک تهدید می‌تواند وجود داشته باشد: تجاوز به کشور ما. اگر تجاوز حتی از طرف اوکراین، لهستان، لیتوانی (یا) لتونی آغاز شود، ما با هر آنچه در اختیار داریم فوراً پاسخ خواهیم داد».

رییس‌جمهور بلاروس ادامه داد، پاسخ (به هر گونه تجاوز) بسیار زیاد خواهد بود....ما با آنها رقابت نمی‌کنیم. با این حال، ما یک ضربه بزرگ به آنها خواهیم داد و آنها در نهایت با ضرر و زیان زیادی روبرو خواهند شد».

لوکاشنکو اعلام کرد که در صورت عدم تجاوز به بلاروس، از تسلیحات اتمی روسیه مستقر در کشورش استفاده نخواهد شد اما اگر این اتفاق بیفتد، بلاروس تعلل نخواهد کرد و از همه زرادخانه خود استفاده خواهد کرد.

وی در بخشی از مصاحبه با روزنامه نگار اوکراین درباره جنگ روسیه و اوکراین حرف زد و اعلام کرد، امکان جلوگیری کردن از این جنگ وجود داشت.

رییس‌جمهور بلاروس که نزدیک‌ترین متحد روسیه است، گفت: «این جنگ قابل جلوگیری بود. در هر برهه از زمان، همین حالا امکان جلوگیری کردن آن وجود دارد و البته می‌توانست قبلا جلوی آن گرفته شود».

وی با یادآوری نقش میانجیگرانه خود بین سران روسیه و اوکراین در زمان ریاست جمهوری «پترو پوروشنکو» رییس‌جمهور سابق اوکراین و میزبانی از توافقات «مینسک» گفت: «من رابط بین پوروشنکو و پوتین بودم که بین آن دو رفت و آمد داشتم در نتیجه من با همه مسائل آشنا بودم».

رییس‌جمهور بلاروس در این مصاحبه اعلام کرد، توافقات مینسک وضعیت ویژه‌ای را برای مناطق خاصی از دونتسک و لوهانسک وضع و انتخابات محلی را در آنجا برگزار می‌کند».

وی ادامه داد: «چیزی است که شما نمی‌دانید و هیچ‌کس نمی‌داند. ما این موضوعات را با پوروشنکو و پوتین در میان گذاشتیم البته نه به صورت (نشست) سه جانبه) بلکه به صورت جداگانه اما من صحبتم با پوتین را به خاطر دارد. به او گفتم: "گوش کن، این گزینه خوبی است. چرا که نه؟ به تدریج، طی یک سال، دو یا سه سال، این قلمرو (لوهاسنک، دونتسک و منطقه شرقی دونباس) منطقه مورد مناقشه نخواهد بود».

رییس‌جمهور بلاروس تاکید کرد که پترو پوروشنکو رییس‌جمهور سابق اوکراین به پیشنهاد او درباره منطقه شرقی دونباس پاسخ مثبت نداد.

به روایت لوکاشنکو، پترو پوروشنکو رییس‌جمهور وقت اوکراین از برگزاری انتخابات خودداری کرد و «به من گفت: "چرا باید این انتخابات را برگزار کنم؟ آنها تحت کنترل روسیه برگزار خواهند شد." من به او گفتم: "پترو، خوب امسال، ظاهرا انتخابات تحت کنترل روسیه برگزار می‌شوند. این چیزی است که ما می‌توانیم روی آن توافق کنیم. این قابل مذاکره است. من پیشنهاد کردم: "من در آنجا انتخابات برگزار خواهم کرد همانطوری که پوتین و پوروشنکو موافق باشند. پوروشنکو نپذیرفت. پوتین با همه چیز موافقت کرده بود».

خبرنگار اوکراینی از لوکاشنکو سوال کرد، در صورت موافقت پوروشنکو با پیشنهاد او آیا دونباس به عنوان یک منطقه خودمختار به حاکمیت اوکراین برمی‌گشت؟

رییس‌جمهور بلاروس در جواب به این سوال ضمن تکرار موضع خود درباره نقش آفرینی توافقات مینسک برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین بر سر منطقه شرقی دونباس، به شدت علیه مواضع ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور کنونی اوکراین و مواضع غربگراینه او او و تاکیداتش برای عضویت در ناتو موضع گرفت.

او در جواب به سوال خبرنگار اوکراین اعلام کرد، «عملاً بله (منطقه دونباس به صورت یک منطقه خودمختار به حاکمیت اوکراین برمی‌گشت) اما او (پوروشنکو) می‌ترسید که افراد اشتباهی در آنجا(انتخابات ریاست جمهوری اوکراین) انتخاب شوند. شما مرز را در آنجا تحت کنترل خود می‌داشتید همه اینها (برای) اوکراین بود. افراد اشتباهی انتخاب شدند اما این مردم هستند که رای می‌دهند. آنها سال آینده به افراد درست رای خواهند داد. این همان چیزی بود که ما بحث کردیم. باید آن موقع مشکل حل می شد، توافقات مینسک باید اجرا می شد».

خبرنگار اوکراینی از او سوال کرد که آیا روسیه قرار بود به صورت کامل به تعهدات خود در توافقات میسنک در رابطه با اوکراین اجرا کند؟

لوکاشنکو جواب داد: «۱۰۰ درصد (روسیه تعهداتش را اجرا می‌کرد). شما نمی‌توانید (روسیه) را مقصر بدانید و حقایق بازگو کننده چنینی چیزی نیست اما درباره اینکه اوکراین به تعهداتش احترام نگذاشت، حقایق بسیاری وجود دارد».

اظهارات این مقام ارشد بلاروس درباره جنگ اوکراین و روسیه و تاکیدهای مکرر او به لزوم حفظ توافقات مینسک در شرایطی انجام می‌شود که مقام‌های مسکو بارها طی سال‌های گذشته ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت اوکراینی‌های روس تبار در منطقه دونباس، کی‌یف را به نقض تعهدات خود در توافقات مینسک متهم کرده است.

به گفته مقام‌های روسیه، یکی از دلایل آغاز «عملیات نظامی ویژه در اوکراین»، اجابت به درخواست کمک دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر حملات ارتش اوکراین بوده است.

مقام‌های بلاروس طی هفته‌های اخیر و با شدت گرفتن تنش‌ها با برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو از قبیل لهستان، بارها درباره هرگونه تجاوز ناتو و غرب هشدار داده‌ و از تصمیم بلاروس برای استقرار تسلیحات اتمی روسیه در خاک بلاروس به عنوان ابزاری بازدارنده برای مقابله با تجاوزات احتمالی دفاع کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha