۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی تهران؛

نتیجه ۴۴ سال قیمت‌گذاری دستوری: ناترازی‌ ۱۵ هزار مگاواتی در پیک مصرف برق، وضعیت نابسامان خودرو و...

۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۳۶
کد خبر: 728029
فاطمه جوادی
نتیجه ۴۴ سال قیمت‌گذاری دستوری: ناترازی‌ ۱۵ هزار مگاواتی در پیک مصرف برق، وضعیت نابسامان خودرو و...

رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که قیمت‌گذاری دستوری موجب کاهش قیمت نشد، گفت: ۴۴ سال این مسیر را امتحان کردیم و این نتیجه بازار ماست، هر روز دولت وسعت تصمیم‌گیری‌اش در حوزه قیمت‌گذاری دستوری را به جای این که رها کند، توسعه می‌دهد.

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی؛ محمود نجفی‌عرب، رییس اتاق بازرگانی تهران به اقتصادآنلاین گفت: بیش از دو سال است که اتاق بازرگانی بحث قیمت‌گذاری دستوری را همراه پژوهشکده دانشگاه شریف پیش برده و روی ۹ قلم کالا کار کرده و دلایل این که قیمت‌گذاری دستوری به اقتصاد لطمه می‌زند، احصاء و حتی ماده واحده و لایحه مربوطه آماده شده و به مجلس و دولت هم ارسال کرده‌ایم.

نجفی‌عرب تصریح کرد: ۴۴ سال است که در این مملکت قیمت‌گذاری دستوری می‌کنیم، نمونه‌اش هم برق است که با قیمت‌گذاری دستوری پدر برق کشور را درآورده‌ایم. بخش خصوصی به دلیل بالابودن ریسک‌ها سرمایه‌گذاری نکرده و دولت هم منابعی نداشته که سرمایه‌گذاری کند. به همین دلیل امروز ناترازی‌مان در پیک به ۱۵ هزار مگاوات رسیده است که این میزان عملی است و نه اسمی. این‌ها نتیجه قیمت‌گذاری دستوری است و در تمام کالاهای دیگر از جمله خودرو و لبنیات همین مشکل وجود دارد.

وی افزود: مشکل این است که ما اقتصاد بازار را باور نکرده‌ایم، عرضه و تقاضا را باور نکرده‌ایم، در کالاهایی که عرضه آن بیش از تقاضاست، رقابت سبب رشد کیفیت و کاهش قیمت می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری که هر روز هم داریم به آن اضافه می‌کنیم، در دهه ۱۹۷۰ در دنیا وجود داشت و الان هیچ کجا قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: صنایع ما می‌گویند ارز ترجیحی چه ۴۲۰۰ تومانی و چه ۲۸ هزار ۵۰۰ تومانی را نمی‌خواهیم. ستاد تنظیم بازار رب گوجه‌فرنگی و تن‌ماهی را هم قیمت‌گذاری می‌کند، مگر رب گوجه‌فرنگی در اقتصاد خانوار ما چقدر تاثیر دارد؟

نجفی عرب با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری موجب کاهش قیمت‌ها نشد، گفت: ۴۴ سال این مسیر را امتحان کردیم و این نتیجه بازار ماست، هر روز دولت وسعت تصمیم‌گیری‌اش در حوزه قیمت‌گذاری دستوری را به جای این که رها کند، توسعه می‌دهد.

وی با تاکید بر این که دولت ارز ترجیحی‌اش را حذف کند و یا حداقل به انتهای زنجیره بدهد، گفت: دولت به هر کس که می‌خواهد اصلا مجانی بدهد، ولی برق صنایع را آزاد کند و بگذارد نظام عرضه و تقاضا جایگزین شود و این رشد کیفیت و کمیت در بازار تامین شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد: به طورکلی با قیمت‌گذاری دستوری مخالف هستیم، در صنعت لبنیات و دارو همین بدبختی را داریم. ضمن این که کسری منابع برای سرمایه‌گذاری را هم داریم. در صنعت برق حداقل باید سالی ۵ تا ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم در ۵ سال آینده ناترازی‌مان را جبران کنیم که اولا دلارش کجاست و دوما با این وضعیتی که ایجاد کرده‌اند، چه کسی سرمایه‌گذاری می‌کند؟ در نتیجه این ناترازی، در صنعت برق ما که ۱۰ سال قبل صادرات داشت و این صادرات به کشورهای همسایه در ثبات سیاسی کشور هم اثر مثبت داشت، باقی می‌ماند.

نجفی‌عرب با بیان این که صادرکننده برق بودیم و الان درگیر کمبود داخلی هستیم، گفت: با هر کمبودی زورشان به صنعت می‌رسد و سریع برق صنایع را قطع می‌کنند. خسارتی که در اثر مشکل برق در صنعت سیمان و فولاد ایجاد شده می‌تواند در میزان رشد و توسعه ملی ما اثرگذار باشد، چرا که این‌ها صنایع زیربنایی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha