۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

گزارش ماهانه عملکرد صنعت کاشی و سرامیک / آیا خطری فروش این صنعت را تهدید می‌کند؟

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۰۰
کد خبر: 716856
گزارش ماهانه عملکرد صنعت کاشی و سرامیک / آیا خطری فروش این صنعت را تهدید می‌کند؟

بررسی گزارش های ماهانه شرکت های کاشی و سرامیک در فروردین ماه حاکی از آن است که هیچ یک از شرکت ها نتوانستند بهبود در عملکرد خود را نسبت به اسفند ماه ثبت کنند.

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ یکی از مهم ترین موضوعات در بررسی عملکرد مالی شرکت ها و سنجش عملکرد آنها، آشنایی با گزارش ماهانه شرکتهای بورسی و استفاده از گزارشات ماهانه شرکت ها در تحلیل بنیادی برای بدست آوردن سود آینده می باشد.

در بورس اوراق بهادار شرکت‌های پذیرش شده حاضر، موظف هستند که گزارش عملکرد ماهانه خود را به صورت ماهانه منتشر کنند که شامل مقدار تولید، نرخ فروش و مقدار فروش شرکت می‌باشد.

این گزارشات معمولا تا ده روز بعد از اتمام ماه منتشر میشود که به سرمایه گذار در تشخیص این مسئله کمک میکند که آیا شرکت دارای روند عملیاتی مناسبی هست یا خیر!

پس از پی بردن به اهمیت بررسی این نوع گزارشات، برآن شدیم که این گزارشات را برای صنایع مختلف ارزیابی کنیم تا بتوان تصمیمات بهینه تری برای سرمایه گذاری اتخاذ نماییم.

در حالی که بیش از 150 واحد تولیدی کاشی و سرامیک در کشور فعال هستند، این صنعت با هشت نماد فعال سهم ناچیزی از بازار سهام را به خود اختصاص داده است. ارزش بازار این صنعت حدود 77هزار میلیارد تومان است که سهم 0.13% از ارزش کل بازار سرمایه کشور را داراست.

تولیدات این صنعت از متریال های صنعت انبوه سازی در کشور به حساب می آید که علاوه بر مصرف داخلی در ارز آوری نیز نقش بسزایی داشته است.

عمده بهای تولید کاشی‌ و سرامیک را مواد اولیه تشکیل داده است و بخش بزرگی از مواد اولیه صنعت نیز در داخل کشور تامین می‌شود. مواد اولیه این صنعت خاک رس، رنگ و لعاب است که قیمت آن با توجه به تورم داخلی و کشش تقاضا در صنعت کاشی تعیین می‌شود. تنها بخش اندکی از مواد اولیه از خارج از کشور تامین می‌شود که نرخ آن نیز به نرخ دلار وابسته است. اما در مجموع حساسیت این صنعت به دلار بسیار پایین است و در برخی از شرکت‌ها به دلیل وارداتی بودن مواد اولیه، سود شرکت همبستگی منفی با افزایش نرخ دلار خواهد داشت.

تحریم‌ها از جمله ریسک‌های سیستماتیک این صنعت است که شرکت‌ها را از اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خود عقب نگه داشته که با گشایش در عرصه سیاست خارجی این ریسک از سر راه این صنعت برداشته خواهد شد و می‌تواند صادرات شرکت‌ها را وسیع‌تر کند. کاشی و سرامیک ایران در کشور‌هایی مانند عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، گرجستان، امارات، جمهوری آذربایجان، بازار خوبی دارد.

از مهمترین عوامل رشد تولید در کاشی، به روز رسانی ماشین آلات صنعتی و بکارگیری نیروی انسانی متخصص طی چندین مرحله می باشد.

یکی از دلایلی که این صنعت، معمولا نسبتا به سایر گروه‌‌‌های بورسی ضریب قیمت به سود بالاتری را به خود می‌‌‌بیند، رشد خوبی است که شرکت‌ها به‌واسطه تنوع در محصولات و افزایش تولید تجربه می‌کنند. همچنین پایین‌بودن ریسک این صنعت نسبت به کل بازار یکی از دلایل بالا بودن ضریب قیمت به سود است؛ چرا که عمده مواد اولیه این صنعت در دسترس است و تنها کاهش تقاضا در مسکن نوعی ریسک برای شرکت‌های این صنعت تلقی می‌شود.

بررسی عملکرد ماهانه این صنعت هم برای سرمایه گذاران در جهت انتخاب تصمیم درست تر و هم برای شرکتها جهت بهبود عملکرد خود و به تبع آن جذب حداکثری سرمایه برای پیشبرد اهدافشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در اینجا ما میزان فروش داخلی و صادراتی تمام شرکت های این صنعت را به تفکیک و از سال 1400 جمع آوری کرده  و عناصری که میتوانند در افزایش یا کاهش فروش شرکت دخیل باشند، اعم از مقدار فروش داخلی و صادراتی و حتی نرخ فروش آنها، مورد بررسی قرار دادیم.

  • شرکت صنایع سرام آرا (کارام) در فروردین ماه به درآمد فروش 1.6 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 15% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 51% مقدار فروش داخلی آن که تنها 23% از فروش کل را در اختیار داشت، اشاره کرد.

کارام1

کارام2

  • شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی (کسعدی) در فروردین ماه به درآمد فروش 17 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 58% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 60% مقدار فروش داخلی و 57% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد.

کسعدی

کسعدی2

  • شرکت تولیدی کاشی تکسرام (کترام) در فروردین ماه به درآمد فروش 9.5 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 74% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 76% مقدار فروش داخلی و 69% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد.

کترام1

کترام2

  • شرکت کاشی و سرامیک الوند (کلوند) در فروردین ماه به درآمد فروش 48 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 48% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 49% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

کلوند1

کلوند2

  • شرکت کاشی پارس (کپارس) در فروردین ماه به درآمد فروش 26 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 78% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 77% مقدار فروش داخلی و 85% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد..

کپارس1

کپارس2

  • شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه) در فروردین ماه به درآمد فروش 40 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 75% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 82% مقدار فروش داخلی محصولات استراتژیک و 69% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد.

کساوه1

کساوه2

  • شرکت کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ) در فروردین ماه به درآمد فروش 95 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 27% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 30% مقدار فروش داخلی و 16% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد.

کحافظ

کحافظ2