۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

گزارش ماهانه عملکرد صنعت محصولات غذایی / یکی از کوچک ترین صنایع بورسی با اشتغالزایی بالا!

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۰۰
کد خبر: 716855
گزارش ماهانه عملکرد صنعت محصولات غذایی / یکی از کوچک ترین صنایع بورسی با اشتغالزایی بالا!

بررسی گزارش های ماهانه شرکت های محصولات غذایی در فروردین ماه حاکی از آن است که فروش مطلوب فروردین ماه نسبت به همین دوره در سال ها قبل، میتواند نوید روند صعودی این صنعت را بدهد اما تورم و به دنبال آن کاهش قدرت خرید مردم و کوچک شدن سفره آنها، مسئله ای هست که این گروه را با تهدیدی جدی رو به رو می کند.

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ یکی از مهم ترین موضوعات در بررسی عملکرد مالی شرکت ها و سنجش عملکرد آنها، آشنایی با گزارش ماهانه شرکت های بورسی و استفاده از گزارشات ماهانه شرکت ها در تحلیل بنیادی برای بدست آوردن سود آینده می باشد.

در بورس اوراق بهادار شرکت‌های پذیرش شده حاضر، موظف هستند که گزارش عملکرد ماهانه خود را به صورت ماهانه منتشر کنند که شامل مقدار تولید، نرخ فروش و مقدار فروش شرکت می‌باشد.

این گزارشات معمولا تا ده روز بعد از اتمام ماه منتشر میشود که به سرمایه گذار در تشخیص این مسئله کمک میکند که آیا شرکت دارای روند عملیاتی مناسبی هست یا خیر!

پس از پی بردن به اهمیت بررسی این نوع گزارشات، برآن شدیم که این گزارشات را برای صنایع مختلف ارزیابی کنیم تا بتوان تصمیمات بهینه تری برای سرمایه گذاری اتخاذ نماییم.

صنعت تولید محصولات غذایی را می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین صنایع در ایران در نظر گرفت و از دهه های گذشته تا امروز، شرکت های فعال در این حوزه عمدتا توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند و همین موضوع باعث رقابت پذیری آن ها نسبت به سایر صنایع شده است.

اما تکامل آن را باید در سال های پس از انقلاب جستجو کرد؛ به این معنا که سیاست های اعمال شده در آن ها سال ها مبتنی بر کاهش وابستگی غذایی به کشورهای خارجی بود و همین موضوع باعث محدود شدن واردات محصولات غذایی شد و به دنبال آن، صنایع و کارخانه های متعدد غذایی در ایران احداث گردید و همچنین کارخانه های قبلی نیز حوزه فعالیت خود را گسترش دادند و افزایش تولید و گسترش صنایع غذایی در ایران به حدی چشمگیر بود که ایران را از وارد کننده محصولات غذایی به صادر کننده آن تبدیل کرد.

باید این موضوع را در نظر داشت که سالانه چیزی حدود 130 میلیون تن مواد غذایی در کشور ما تولید می‌شود صنایع غذایی در اقتصاد کشور نقش ویژه‌ای را از حیث تعداد کارگاه صنعتی، ارزش افزوده و میزان اشتغال‌ زایی بر عهده دارند.این صنعت با داشتن بیش از 2500 کارگاه تولیدی در بین 13 هزار کارگاه صنعتی با ده ها و صدها کارپذیر، نیمی از کل اشتغال صنعتی کشور را بر عهده دارد و بنابراین یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور به لحاظ  اشتغالزایی محسوب می‌شود. طبق آمارها، بیش از 10 درصد ارزش افزوده بخش صنعت از تولیدات صنعت غذایی تامین می‌شود. البته این صنعت یکی از کوچکترین صنایع بورسی است و سهم آن در بورس به کمتر از 5 درصد می رسد.

عوامل موثر بر سودآوری شرکت های فعال گروه محصولات غذایی در بورس

  • تخصیص ارز دولتی
  • صادرات
  • افزایش نرخ فروش داخلی
  • به روز شدن تکنولوژی
  • افزایش نرخ ارز

اما چالشهای پیش رو این صنعت برای افزایش سودآوری نیز میتواند بحث جذابی برای مدیران جهت مدیریت بهینه آن و به تبع برای سرمایه گذاران جهت شناسایی شرکتی با بالاترین پتانسیل تولید باشد:

  • افزایش هزینه تولید
  • تورم خوراک ها
  • اصرار نهادهای سیاست‌گذار بر تثیبت قیمت
  • مشکلات حمل و نقل و هزینه آن
  • حجم کلان سرمایه مورد نیاز در گردش
  • ناتوانی در به روز کردن تجهیزات و تامین مواد اولیه

علیرغم تمام چالشها و همچنین محدودیت های صادراتی، به علت نیاز تمام مردم دنیا به محصولات غذایی، این شرکتها از حاشیه سود عملیاتی مثبتی برخوردار هستند که با شناسایی چالشها و تعیین سیاست های بهینه در سطح سازمان و کلان، میتوان شاهد افزایش سودآوری این شرکتها باشیم

در اینجا ما میزان فروش داخلی و صادراتی تمام شرکت های این صنعت را به تفکیک و از سال 1400 جمع آوری کرده  و عناصری که میتوانند در افزایش یا کاهش فروش شرکت دخیل باشند، اعم از مقدار فروش داخلی و صادراتی و حتی نرخ فروش آنها، مورد بررسی قرار دادیم.

  • شرکت صنعتی پارس مینو (غپینو) در فروردین ماه به درآمد فروش 149 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 19% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 30% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژِیک شرکت (گروه بیسکویت و چوب شور، گروه آدامس وایت و گروه ویفر) به ترتیب 19% ، 32% و 25% افزایش یافت.

غپینو

  • شرکت گلوکوزان (غگل) در فروردین ماه به درآمد فروش 81 میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 53% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 53% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژِیک شرکت (فروکتوز) 8% افزایش یافت.

غگل

  • شرکت زر ماکارون (غزر) در فروردین ماه به درآمد فروش 481 میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 2% کاهش پیدا کرده است.

غزر

غزر1

غزر2

  • شرکت گروه تولیدی مهرام (غمهرا) در فروردین ماه به درآمد فروش 168 میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 46% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 47% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت (گروه سس) 4% افزایش یافت.

غمهرا

  • شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب) در فروردین ماه به درآمد فروش 60 میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 29% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 36% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصولات استراتژیک شرکت (سس بسته بندی، رب بسته بندی و رب فله) هرکدام 5% افزایش یافتند.

غشهداب

  • شرکت کارخانجات پنبه ودانه های روغنی خراسان (غدانه) در فروردین ماه به درآمد فروش 160 میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 81% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش 80% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غدانه

  • شرکت نوش پونه مشهد (غپونه) در فروردین ماه به درآمد فروش 44 میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 51% کاهش پیدا کرده است .از علت آن میتوان به کاهش 49% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غپونه

  • شرکت مجتمع کشت و صنعت چین چین (غچین) در فروردین ماه به درآمد فروش 28 میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 5% کاهش پیدا کرده است.

غچین

  • شرکت خوراک دام پارس (غدام) در فروردین ماه به درآمد فروش 11 میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 31% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 41% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غدام

  • شرکت نوش مازندران (غنوش) درفروردین ماه به درآمد فروش 1.7 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 85% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 97% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش 2 محصول استراتژیم آن (کنسانتره مرکبات و روغن پوست پرتقال) به ترتیب 23 و 40 درصد کاهش پیدا کرد.

غنوش

  • شرکت سالمین (غسالم) در فروردین ماه به درآمد فروش 78 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 25% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 22% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غسالم

  • شرکت کشت و صنعت پیاذر (غاذر) در فروردین ماه به درآمد فروش 5 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 48% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 50% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غاذر

  • شرکت پاکدیس (غدیس) در فروردین ماه به درآمد فروش 232 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 58% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش 51% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غدیس

  • شرکت ویتانا (غویتا) در فروردین ماه به درآمد فروش 89 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 26% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 36% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش یک محصول استراتژیک آن (انواع بیسکوئیت) که بخش عمده ای از فروش را عهده دار است، 14% افزایش یافت.

غویتا

  • شرکت صنعتی بهشهر (غبشهر) در فروردین ماه به درآمد فروش 1567 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 36% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 38% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین یکی از محصولات شرکت (روغن نباتی کارمزدی) که تنها 7% از حجم فروش را عهده دار بود، افزایش نرخ 100% را تجربه کرد.

غبشهر

  • شرکت صنعتی بهپاک (بهپاک) در فروردین ماه به درآمد فروش 47 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 83% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 70% مقدار فروش آن اشاره کرد.

بهپاک

  • شرکت لبنیات کالبر (غالبر) در فروردین ماه به درآمد فروش 63 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 33% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 23% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غالبر

  • شرکت شهد ایران (غشهد) در فروردین ماه فروشی نداشته است.

غشهد

  • شرکت صنعت غذایی کورش (غکورش) در فروردین ماه به درآمد فروش 924 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 58% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 41% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش 2 محصول استراتژِیک شرکت (روغن خوراکی و ذرت دامی) 5% افزایش یافت.

غکورش

  • شرکت بهنوش ایران (غبهنوش) در فروردین ماه به درآمد فروش 290 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 10% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 16% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژِیک شرکت (انواع نوشابه و انرژی زا) 5% افزایش یافت.

غبهنوش

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان (غگیلا) در فروردین ماه به درآمد فروش 79 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 6% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 5% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غگیلا

  • شرکت صنایع غذائی مینو شرق (غمینو) در فروردین ماه به درآمد فروش 39 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 60% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 65% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصولات استراتژیک شرکت (تافی و بیسکوئیت) به ترتیب 32% و 24%افزایش یافت.

غمینو

  • شرکت بیسکویت گرجی (غگرجی) در فروردین ماه به درآمد فروش 3.6 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 87% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 91% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت (انواع بیسکوئیت) بیش از 3 برابر رشد داشته است.

غگرجی

  • شرکت صنعتی مینو (غصینو) در فروردین ماه به درآمد فروش 249 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 19% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 31% مقدار فروش آن اشاره کرد.همچنین نرخ فروش محصولات استراتژیک شرکت (تافی، بیسکویت و آبنبات و کارامل) هر کدام 19% افزایش یافتند.

غصینو

  • شرکت لبنیات پاستوریزه پاک (غپاک) در فروردین ماه به درآمد فروش 350 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 21% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 20% نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت (انواع شیر) اشاره کرد.

غپاک

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (غشصفا) در فروردین ماه به درآمد فروش 285 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن تغییری نداشته است.

غشصفا

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس (غفارس) در فروردین ماه به درآمد فروش 198 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن تغییری نداشته است.

غفارس

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی (غشاذر) در فروردین ماه به درآمد فروش 131 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 10% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش 12% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غشاذر

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان (غشان) در فروردین ماه به درآمد فروش 146 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 12% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 13% و 7% نرخ فروش محصولات استراتژیک شرکت (انواع خامه و انواع پنیر) اشاره کرد.

غشان

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا) در فروردین ماه به درآمد فروش 123 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 2% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش 1% نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت (انواع پنیر) اشاره کرد. همچنین مقدار فروش آن نیز 17% افزایش یافت.

غگلستا