۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

گزارش ماهانه عملکرد صنعت محصولات شیمیایی / تاثیر افزایش نرخ ارز یا افت فروش؟!

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۶
کد خبر: 715914
گزارش ماهانه عملکرد صنعت محصولات شیمیایی / تاثیر افزایش نرخ ارز یا افت فروش؟!

بررسی گزارش های ماهانه شرکتهای محصولات شیمیایی در فروردین ماه حاکی از تغییرات مثبت و منفی درآمد فروش آنها، خواه متاثر از افزایش یا کاهش نرخ فروش و خواه متاثر از افزایش یا کاهش مقدارفروش (چه داخلی و چه صادراتی) نسبت به اسفند ماه است.

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ یکی از مهم ترین موضوعات در بررسی عملکرد مالی شرکت ها و سنجش عملکرد آنها، آشنایی با گزارش ماهانه شرکتهای بورسی و استفاده از گزارشات ماهانه شرکت ها در تحلیل بنیادی برای بدست آوردن سود آینده می باشد.

در بورس اوراق بهادار شرکت‌های پذیرش شده حاضر، موظف هستند که گزارش عملکرد ماهانه خود را به صورت ماهانه منتشر کنند که شامل مقدار تولید، نرخ فروش و مقدار فروش شرکت می‌باشد.

این گزارشات معمولا تا ده روز بعد از اتمام ماه منتشر میشود که به سرمایه گذار در تشخیص این مسئله کمک میکند که آیا شرکت دارای روند عملیاتی مناسبی هست یا خیر!

پس از پی بردن به اهمیت بررسی این نوع گزارشات، برآن شدیم که این گزارشات را برای صنایع مختلف ارزیابی کنیم تا بتوان تصمیمات بهینه تری برای سرمایه گذاری اتخاذ نماییم.

صنعت پتروشیمی، یک صنعت استراتژیک در اقتصاد ایران محسوب می شود و از دو دیدگاه می توان به اهمیت آن نگاه کرد:

دیدگاه اول در خصوص تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده است؛ به این معنا که مقدار سودآوری محصولات پتروشیمی بسیار بیشتر از فروش نفت خام است.

دیدگاه دوم در خصوص بازارهای فروش محصولات پتروشیمی است؛ با اعمال تحریم اقتصادی بر ایران، فروش نفت دچار مشکل شد و خریداران نفت ایران کمتر شدند؛ که این موضوع باعث کاهش درآمدهای ایران و توقف رشد اقتصادی شد. یکی از بخش هایی که ارز آوری خوبی برای ایران در زمان تحریم ها داشت، فروش تولیدات مجتمع های پتروشیمی بود.

از آنجایی که گروه محصولات شیمیایی بیشترین ارزش بازار را در اختیار دارد، عوامل موثر بر سودآوری این گروه از اهمیت ویژه ای برای سرمایه گذاران برخوردار است که به آن خواهیم پرداخت:

عوامل موثر بر سودآوری شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی:

  • قیمت جهانی: اصلی ترین دلیل سودآوری مستمر واحدهای پتروشیمی در ایران، عدم قیمت گذاری دستوری بر روی محصولات این شرکت هاست و همواره فروش محصولات پتروشیمی در ایران براساس قیمت های جهانی بوده و نوسانات بازارهای کامودیتی می تواند بر روند سودسازی این شرکت ها اثر بگذارد.
  • نرخ ارز: از آنجا که قیمت فروش محصولات پتروشیمی در ایران بر پایه قیمت های جهانی است، برای مشخص شدن قیمت محصولات پتروشیمی در ایران، بایستی این قیمت های جهانی در قیمت دلار ضرب شود تا نرخ ریالی آن بدست بیاید؛ به همین دلیل میزان فروش و سود شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی، رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد.
  • بورس کالا: در سالیان اخیر برای افزایش شفافیت، برخی از محصولات شرکت های پتروشیمی وارد بورس کالا شدند و همین عامل باعث ثبات در روند عرضه و تقاضا و متعادل شدن قیمت ها شده است و قطعا می تواند بر روی سودآوری آن ها تاثیر داشته باشد.
  • قیمت انرژی در صنایع پتروشیمی: یکی دیگر از عوامل موثر بر حاشیه سود شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی، قیمت انرژی فروخته شده به مجتمع های پتروشیمی توسط دولت است؛ قیمت انرژی مصرفی در صنایع مختلف، همواره بخش بزرگی از هزینه های تولیدی شرکت ها را شامل می شود؛ بنابراین نوسانات در قیمت گذاری انرژی مصرفی )گاز و...) این واحد های تولیدی، می تواند سودسازی آن ها را دچار تلاطم کند.

در ادامه سعی کردیم میزان فروش داخلی و صادراتی تمام شرکت های این صنعت را به تفکیک و از سال 1400 جمع آوری کرده  و عناصری که میتوانند در افزایش یا کاهش فروش شرکت دخیل باشند، اعم از مقدار فروش داخلی و صادراتی و حتی نرخ فروش آنها، مورد بررسی قرار دادیم.

  • شرکت پتروشیمی پارس )پارس) در فروردین ماه به درآمد فروش 4693 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 2% کاهش پیدا کرده است. اما در مقایسه با ماه مشابه سالها قبل افت فروش محسوسی داشته که ناشی از کاهش تقریبی بیش از 25 درصد نرخ فروش محصولات خود است.

پارس1

  • شرکت پتروشیمی مارون (مارون) در فروردین ماه به درآمد فروش 2983 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 23% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 6% نرخ صادراتی فروش دو محصول استراتژیک )پلی اتیلن سنگین و منو اتیلن گلایکول) آن اشاره کرد.

مارون

مارون2

  • شرکت پلیمر آریاساسول (آریا) در فروردین ماه به درآمد فروش 2600 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 19% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 21% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد.

آریا1

آریا2

  • شرکت پتروشیمی نوری (نوری) در فروردین ماه به درآمد فروش 8346 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 9% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 16% مقدار فروش داخلی و افزایش 14% مقدار فروش صادراتی آن که 34% از فروش کل را دارد، اشاره کرد.

نوری1

نوری2

  • شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) در فروردین ماه به درآمد فروش 3119 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 4% افزایش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به افزایش 20% مقدار فروش داخلی آن و همچنین عدم فروش صادراتی اشاره کرد.

بوعلی1

بوعلی2

  • شرکت پتروشیمی (زاگرس) زاگرس در فروردین ماه به درآمد فروش 2354 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 91% افزایش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به افزایش 100% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد.

زاگرس1

زاگرس3

  • شرکت پتروشیمی تندگویان (شگویا) در فروردین ماه به درآمد فروش 2674 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 38% افزایش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به افزایش 14% مقدار فروش در کنار افزایش 23% نرخ فروش محصولات استراتژیک آن )گرید بطری و گرید الیاف) اشاره کرد.

شگویا

  • شرکت پلی پروپیلن جم (جم پیلن) در فروردین ماه به درآمد فروش 561 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 38% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 39% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

جم پیلن1

جم پیلن2

  • شرکت پتروشیمی خارک (شخارک) در فروردین ماه به درآمد فروش 631 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 44% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 40% مقدار فروش آن اشاره کرد.

شخارک

  • شرکت پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) تا لحظه انتشار این گزارش، عملکرد فروش فروردین ماه خود را منتشر نکرده است.

شکبیر1

شکبیر2

  • شرکت پتروشیمی شازند (پتروشیمی اراک) (شاراک) در فروردین ماه به درآمد فروش 1483 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 36% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 37% مقدار فروش داخلی و صادراتی آن اشاره کرد.

شاراک1

شاراک2

  • شرکت پتروشیمی فن آوران (شفن) در فروردین ماه به درآمد فروش 1056 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 19% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 33% مقدار فروش داخلی آن که 22% حجم فروش را داراست، اشاره کرد.

شفن1

شفن2

  • شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیائی ایران (شیران) در فروردین ماه به درآمد فروش 521 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 52% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 52% مقدار فروش صادراتی و 40% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

شیران1

شیران2

  • شرکت پترو شیمی غدیر (شغدیر) در فروردین ماه به درآمد فروش 248 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 46% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 44% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

شغدیر1

شغدیر2

  • شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) در فروردین ماه به درآمد فروش 237 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 23% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 25% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

شبصیر1

شبصیر2

  • شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید )شجم) در فروردین ماه به درآمد فروش 158 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 44% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 44% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

 

  • شرکت پتروشیمی اصفهان (شصفها) تا لحظه انتشار این گزارش، عملکرد فروش فروردین ماه خود را منتشر نکرده است.

شصفها

شصفها2

  • شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) در فروردین ماه به درآمد فروش 179 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 44% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 64% مقدار فروش داخلی در کنار افزایش 15% نرخ فروش برخی محصولات استراتژیک آن )پروپیلن گلایکول ها و بازرگانی) اشاره کرد. همچنین مقدار فروش صادراتی آن نیز 38% کاهش پیدا کرده است.

شکام1

شکام2

  • شرکت پلی اکریل ایران (شپلی) در فروردین ماه به درآمد فروش 349 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن تغییری نداشته است.

شپلی

  • شرکت نیروکلر (شکلر) در فروردین ماه به درآمد فروش 91 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 10% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 7% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد. همچنین مقدار فروش صادراتی آن 95% افزایش پیدا کرد که البته با کاهش 47% نرخ فروش محصول استراتژیک )سود سوز آور و مشتقات آن) همراه بود.

شکلر1

شکلر2

  • شرکت کلرپارس (کلر) در فروردین ماه به درآمد فروش 55 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 27% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 25% مقدار فروشی داخلی و کاهش 34% نرخ فروش داخلی یکی از محصولات استراتژیک آن )کلر و مشتقات آن و سود سوزآور) اشاره کرد. همچنین مقدار فروش صادراتی آن 41% افزایش داشت که با کاهش 14% نرخ فروش داخلی یکی از محصولات استراتژیک آن )کلر و مشتقات آن و سود سوزآور) همراه بود.

کلر1

کلر2

  • شرکت معدنی املاح ایران (شاملا) در فروردین ماه به درآمد فروش 95 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 14% افزایش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به افزایش 13% مقدار فروش داخلی آن که با افزایش نرخ فروش 15% پودرسولفات سدیم و کاهش 22% نرخ فروش نمک تصفیه شده همراه بود، اشاره کرد. همچنین مقدار فروش صادراتی آن نیز 58% افزایش داشته که البته زیر 10% از حجم فروش کل را شامل میشود.

شاملا1

شاملا2

  • شرکت کربن ایران (شکربن) در فروردین ماه به درآمد فروش 144 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 24% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 18% مقدار فروش داخلی آن وعدم فروش صادراتی اشاره کرد.

شکربن1

شکربن2

  • شرکت صنعتی دوده فام (شصدف) در فروردین ماه به درآمد فروش 150 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 21% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 20% مقدار فروش داخلی و کاهش 26% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد.

شصدف1

شکربن2

  • شرکت صنایع شیمیایی فارس (شفارس) در فروردین ماه به درآمد فروش 60 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 30% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 52% مقدار فروش صادراتی که با کاهش 29% نرخ فروش 2 محصول استراتژیک آن )فرمالین و پودر چسب) همراه بود، اشاره کرد. لازم به ذکر است سهم فروش صادراتی تنها 9% از کل فروش ماه بود.

شفارس1

شفارس2

  • شرکت پتروشیمی آبادان (شپترو) در فروردین ماه به درآمد فروش 82 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 37% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 36% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

شپترو1

شپترو2

  • شرکت صنعتی و شیمیایی رنگین (شرنگی) در فروردین ماه به درآمد فروش 8.2 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 83% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 85% مقدار فروش آن اشاره کرد.

شرنگی

  • شرکت پتروشیمی فارابی (شفارا) در فروردین ماه به درآمد فروش 38 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 77% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 85% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.

شفارا

  • شرکت دوده صنعتی پارس (شدوص) در فروردین ماه به درآمد فروش 108 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 6% افزایش پیدا کرده است.

شدوص1

شدوص2

  • شرکت ملی شیمی کشاورز (شملی) در فروردین ماه به درآمد فروش 43 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 65% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 68% مقدار فروش آن اشاره کرد.

شملی

  • شرکت صنایع شیمیایی سینا (شسینا) در فروردین ماه به درآمد فروش 27 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 13% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 29% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد. همچنین مقدار فروش صادراتی 15% افزایش یافت.

شسینا

شسینا1

  • شرکت تواید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) تا لحظه انتشار این گزارش، عملکرد فروش فروردین ماه خود را منتشر نکرده است.

شمواد

شمواد1

  • شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) در فروردین ماه به درآمد فروش 20 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 52% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 45% مقدار فروش آن اشاره کرد.

شتوکا

  • شرکت لعابیران (شلعاب) در فروردین ماه به درآمد فروش 14 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 11% کاهش پیدا کرده است. ازعلت آن میتوان به کاهش 26% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچین نرخ فروش محصول استراتژیک )لعاب کاشی و سرامیک)، 20% افزایش یافت.

شلعاب