۰ نفر

در جریان بررسی بودجه صورت گرفت؛

مجوز مجلس به دانشگاه‌های دولتی برای اخذ تسهیلات از بانک ها

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۲۵
کد خبر: 703593
مجوز مجلس به دانشگاه‌های دولتی برای اخذ تسهیلات از بانک ها

طبق مصوبه مجلس، به دانشگاه‌های دولتی اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۴۰۱ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها اقدام کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند (الف) تبصره ۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

طبق این مصوبه، به دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۴۰۱ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.

همچنین بر اساس بند (ب) تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه که به تصویب مجلس رسید، صددرصد (۱۰۰%) وجوه اداره شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱ به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

شرکت‌ها و بانک‌ها مکلف به واریز ۶۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود به صندوق شورای عالی علوم شدند

مطابق با بند (د) تبصره ۹، شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) این قانون، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل شصت درصد (۶۰%) از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه‌ماهه به میزان بیست و پنج درصد (۲۵%)، به حساب صندوق شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

در صورت واریز نشدن وجوه مربوطه در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته دولت به خزانه داری کل کشور، به خزانه داری اجازه داده می‌شود رأساً مبلغ مربوطه را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب صندوق مذکور موضوع این بند واریز کند. این مبالغ برای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و جهاد دانشگاهی مازاد بر درآمد اختصاصی پیش بینی شده آنها در این قانون محسوب می‌شود. کاهش اعتبارات هزینه امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت ممنوع است و هر ساله به میزان رشد اعتبارات این دستگاه‌ها افزایش می‌یابد.