۰ نفر

صالح آبادی مطرح کرد؛

چرا آمار بانک مرکزی با آمار مرکز آمار متفاوت است؟

۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴
کد خبر: 689141
چرا آمار بانک مرکزی با آمار مرکز آمار متفاوت است؟

رییس کل بانک مرکزی در باره اختلاف آمار بانک مرکزی با مرکز آمار گفت: اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار از بودجه خانوار فرق دارد و همچین نحوه آمارگیری این دو متفاوت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علی صالح آبادی افزود: طبیعی است که زمانیکه نوسانات قیمتی داریم اختلافات آماری میان مرکز آمار و بانک مرکزی بیشتر شود.

وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی پایین تر از تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: برخلاف روند بانک مرکزی در دولت قبل مبنی بر عدم انتشار آمار، بانک مرکزی فعلی به علت اطلاعی که از کیفیت آمارهای خود دارد این درخواست را از دولت سیزدهم داشت که این موضوع حل و فصل شود.

صالح آبادی افزود: یکی از دلایل تفاوت آمار ما با مرکز آمار درباره تورم و شاخص قیمت‌ها مربوط به این است که آمار بانک مرکزی فقط به مناطق شهری محدود می‌شود. این درحالی است که در آمار مرکز آمار هم اطلاعات مناطق شهری و هم اطلاعات مناطق روستایی در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه سبد کالایی مناطق شهری و‌ روستایی نیز متفاوت است و بنابراین نتایج آمارها هم می‌تواند متفاوت باشد، گفت: همچنین ما برای تعیین وزن کالاها از آمارهای بودجه خانوار بانک مرکزی استفاده می‌کنیم، درحالیکه مرکز آمار از اطلاعات خود استفاده می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته بعدی این است که آمار مرکز آمار در بیستم هر ماه منتشر می‌شود، یعنی ۱۰ روز ماه قبل و ۲۰ روز ماه جاری درنظر گرفته می‌شود. این درحالی است که بانک مرکزی اطلاعات ۳۰ روزه یک ماه را در نظر می‌گیرد و به همین دلیل است که آمار بانک مرکزی با چند روز تاخیر منتشر می‌شود.

صالح آبادی گفت: درحال حاضر سال مبنا بانک مرکزی و مرکز آمار مشابه است. اما در صورت تفاوت سال مبنا، اختلافات آماری بیشتر هم می‌تواند باشد.