۰ نفر

سی ان بی سی بررسی کرد؛

تفاوت های اقتصاد ریگانی با طرح کوارتنگ – تراس چیست؟

۱۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۳
کد خبر: 671964
تفاوت های اقتصاد ریگانی با طرح کوارتنگ – تراس چیست؟

مقایسه میان ایدئولوژی لیز تراس که در اوایل ماه سپتامبر نخست وزیر بریتانیا شد و رونالد ریگان رییس جمهوری پیشین ایالات متحده به کرات در رسانه های مختلف انجام شده است. از این رو در ادامه نگاهی به شباهت ها – و تفاوت های کلیدی – بین طرح تراس و رییس جمهوری ایالات متحده داریم که بیش از ۴۰ سال پیش اقتصاد آمریکا را در دست داشت.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، تراس مدافع سرسخت تعدادی از موضوعات اصلی در ریگانومیکس است و همراه با دیگر نمایندگان محافظه‌کار کتابی تالیف کرده که از بهره‌وری ضعیف بریتانیا ابراز تاسف کرده و برای کاهش مقررات، هزینه‌های عمومی و مالیات‌های پایین‌تر بحث می‌کند.

کاهش گسترده مالیات

در واقع، در کمپین انتخاباتی تابستان سال جاری، تراس به صراحت اعلام کرد که کاهش مالیات پلتفرمی است که او در آن طرح خود را اجرا می‌کند. او در گذشته در مورد منحنی لافر توییت کرده بود – تجزیه و تحلیل منحنی زنگی سال ۱۹۷۴ که برای استدلال او استفاده شده که کاهش نرخ مالیات می‌تواند منجر به درآمدهای مالیاتی بیشتر شود.

در حالی که بریتانیا از افزایش شدید قبض‌های انرژی در آینده وحشت داشت، تراس اصرار داشت که کاهش مالیات راهی کلیدی برای محافظت از خانوارها و مشاغل از این ضربه خواهد بود. او همچنین بارها تاکید کرده که اولویت او به عنوان رهبر، تقویت رشد اقتصادی بریتانیا است که برای چندین دهه کند بوده است.

زمان افزایش نرخ بهره

مطمئنا شباهت‌هایی بین زمان ریگان و حال حاضر وجود دارد. هنگامی که چهلمین رییس‌جمهوری در ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱ سوگند یاد کرد، تورم سالیانه ایالات متحده ۱۱.۸۳ درصد بود که این رقم امروز در بریتانیا کمی پایین‌تر است اما همچنان در سطح چشمگیر ۹.۹ درصدی است. بحران انرژی یک محرک کلیدی در هر دو مورد بود.

تورم سرسام آور همچنین به این معنی بود که رهبران در زمانی وارد قدرت شدند که بانک‌های مرکزی کشورهای آنها شروع به افزایش نرخ بهره کرده بود، هر چند در مقیاس‌های بسیار متفاوت.

بانک مرکزی انگلیس تاکنون در طول هفت جلسه از دسامبر ۲۰۲۱، نرخ بهره کلیدی خود را از ۰.۱ درصد به ۲.۲۵ درصد افزایش داده و انتظار می‌رود این نرخ همچنان افزایش یابد. پل ولکر رییس فدرال رزرو چرخه معروف افزایش نرخ بهره را در سال ۱۹۷۹ آغاز کرد که در روز اول ریگان، نرخ وجوه فدرال را به رکورد ۱۹ تا ۲۰ درصد رساند.

سرعت

تراس و ریگان هر دو به سرعت به سمت اجرای سیاست‌هایی برآمدند که توسط ایدئولوژی آنها هدایت می‌شد. ریگان قانون مالیاتی بهبود اقتصادی را تا آگوست ۱۹۸۱ تصویب کرده بود و مالیات بر درآمد فدرال را کاهش داد – بالاترین نرخ از ۷۰ به ۵۰ درصد رساند – و همچنین سود سرمایه، ارث و مالیات شرکت را کاهش داد.

در همین حال، یک ماه پس از به قدرت رسیدن، تراس بزرگترین برنامه کاهش مالیاتی را که بریتانیا در ۵۰ سال گذشته دیده بود، اعلام کرد. این شامل کاهش مالیات بر درآمد – از جمله برای پردرآمدترین افراد در بریتانیا – و حذف افزایش برنامه ریزی شده در مالیات شرکت از ۱۹ به ۲۵ درصد بود.

ریگان در یک سخنرانی در سال ۱۹۸۱ خطاب به ملت اعلام کرد: با کاهش بودجه خود، برنامه کاملی برای کاهش نرخ مالیات ارائه کردیم. هدف ما ایجاد انگیزه برای افراد، مشوق‌هایی برای کسب و کارها برای تشویق تولید و استخدام بیکاران و آزادسازی پول برای سرمایه‌گذاری بود.

تراس هفته گذشته اعلام کرد که سیاست‌های او «اطمینان حاصل کرده است که مردم و کسب‌وکارها مالیات کمتری می‌پردازند ... این بدان معناست که ما می‌توانیم کارهایی انجام دهیم که به مردم کمک می‌کند، خواه سر کار باشند یا به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود و رشد اقتصادی.»

واکنش بازار

پیامدهای لایحه مالیاتی ریگان شاهد افت در بازارهای سهام و اوراق قرضه و نگرانی در مورد بدهی دولت و تورم بود، اما واکنش به طرح اقتصادی دولت بریتانیا شدید بوده است.

تراس و کواسی کوارتنگ رییس خزانه‌داری او، به دلیل به اصطلاح مینی بودجه مورد انتقاد اندیشکده‌های مختلف، مدیران میلیاردر صندوق‌های تامینی و سیاستمداران حزب محافظه‌کار قرار گرفته است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب مخالف کارگر به سطحی از محبوبیت رسیده که از دهه ۱۹۹۰ مشاهده نشده است. در بیانیه‌ای نادر، حتی صندوق بین‌المللی پول گفت که زمان مناسبی برای چنین چرخش مالی نیست.

در روزهای پس از اعلام آن، پوند به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد، معاملات وام مسکن از بازار خارج شد و اوراق قرضه دولتی بریتانیا شروع به فروش با نرخ تاریخی کرد که باعث شد بانک انگلستان یک برنامه خرید موقت را برای آرام کردن نوسانات آغاز کند.

محرک اصلی واکنش بازار این واقعیت است که بانک مرکزی در تلاش برای کاهش تورم، سیاست‌های پولی را انقباضی‌تر می‌کند، در حالی که همزمان دولت محرک‌های جدیدی را اعلام می‌کند که می‌تواند تورمی باشد. تحلیل‌گران همچنین گفتند که وحشتی در مورد مقیاس برنامه‌های بودجه ای بدون تامین مالی وجود داشته است.

در حالی که بدهی فدرال در دوره ریگان نهایتا از ۹۹۵ میلیارد دلار به ۲.۹ تریلیون دلار افزایش یافت، برنامه او هزینه‌های دولت را برای چندین برنامه داخلی از جمله رفاه کاهش داد.

متحدان تراس پیشنهاد کرده‌اند که ممکن است این اتفاق نیز بیفتد و انتظار می‌رود دولت برنامه‌های کاهش هزینه‌های عمومی خود را در هفته‌های آینده گسترش دهد. اما در ذهن آنها پیشتر و در کوتاه مدت بسته عظیم حمایتی است که دولت بریتانیا برای خانوارها و مشاغل در مواجهه با قبوض فزاینده انرژی متعهد شده و انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰ میلیارد پوند در طول دو سال هزینه داشته باشد. به گفته گروه تحقیقاتی موسسه مطالعات مالی، بازارها هنوز در مورد اعتبار بودجه ای دولت متقاعد نشده‌اند.

قدرت ارز، حمایت سیاسی

یک نقطه تفاوت قابل توجه بین بریتانیای کنونی و ایالات متحده در دهه ۱۹۸۰، قدرت ارز است. جدا از کاهش شدید پوند که پس از اعلام طرح تراس مشاهده شد، ارزش پوند انگلیس در طول سال در برابر دلار آمریکا و همچنین یورو کاهش یافته است.

منتقدان تراس می‌گویند که این امر سیاست‌های او را حتی غیرقابل تحمل‌تر می‌کند، زیرا کاهش بیشتر پوند قیمت واردات را افزایش می‌دهد.

ریگان همچنین توانست جناح محافظه‌کارتر حزب دموکرات را جذب کند و لایحه سال ۱۹۸۱ خود را در سنا تصویب کرد. در مقابل، حزب تراس همچنان به شدت تقسیم شده و طرح او با انتقاد شدید از سوی سیاستمداران برجسته محافظه‌کار مواجه شده است.

معکوس‌ها؟

پل وینفری محقق دانشگاه کویینز بلفاست، خاطرنشان کرد در حالی که اولین کاهش مالیات ریگان به طور قابل توجهی باعث کاهش نرخ‌های نهایی (یا مالیات بر درآمد، همانطور که در بریتانیا شناخته می‌شود) شد، بسیاری از کاهش‌های دیگر تقریبا بلافاصله پس از کاهش درآمدهای ملی کاهش یافت.

وینفری گفت: سیاست‌های پولی نیز برای این داستان حیاتی بود. فدرال رزرو به شکل قابل توجهی رشد عرضه پول را کاهش داد تا تورم را مهار کند و پس از آن رکود اقتصادی به وجود آمد. این همچنین اولین کاهش مالیات ریگان را تهدید کرد.

از روز دوشنبه، تراس بخش مهمی از برنامه‌های خود را تغییر داده و برنامه‌های کاهش مالیات را برای افرادی که بیشترین درآمد را داشتند کنار گذاشت. این به رغم اصرار او در یکشنبه بود که «کاملا متعهد» به کاهش مالیاتی است.

به گفته وینفری، در ایالات متحده، فدرال رزرو در اواسط سال ۱۹۸۲ شروع به تسهیل سیاست پولی کرد که «بنیان توسعه اقتصادی پس از آن را فراهم کرد.»

او افزود: در این توسعه بود که دولت ریگان می‌توانست هزینه‌های دفاعی را افزایش و نرخ‌های مالیاتی را کاهش دهد، اگرچه مالیات بر عایدی سرمایه در سال ۱۹۸۶ به ۲۸ درصد افزایش یافت.

میراث ریگانومیکس همچنان موضوع اختلاف نظرهای شدید است. رشد تولید ناخالص داخلی و گسترش کسب‌وکارها حاصل شد اما بدهی فدرال بالاتر و در نتیجه افزایش نابرابری درآمدها و کسری تجاری بیشتر بود.

دیوید بلانچ فلاور استاد اقتصاد دانشگاه دارتموث و عضو سابق کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس گفت که در مورد تشابهات میان طرح تراس و ریگان تردید دارد.

او هفته گذشته در گفت‌وگویی با سی‌ان‌بی‌سی گفت: آنچه ما در اینجا می‌بینیم، هرج و مرج کامل در بازارهاست «حداقل ریگان یک ماموریت از سوی رای دهندگان داشت.»

تراس با رای‌گیری که فقط برای حدود ۱۷۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار آزاد بود، انتخاب شد.

البته میراث او همچنان در حالی شکل می‌گیرد که بحث‌ها در مورد اینکه برنامه گسترده کاهش مالیات و مشوق‌های سرمایه‌گذاری او برای بریتانیا چه سودی – در صورت وجود – دارد، شکل می‌گیرد.