۰ نفر

مزایای فناوری بلاکچین – بخش اول؛

کاربرد‌ بلاکچین در صنعت خرده فروشی و عملیات تجاری

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 640429
کاربرد‌ بلاکچین در صنعت خرده فروشی و عملیات تجاری

ما در زمان یک انقلاب دیجیتال سورئال (فرا واقع گرایی) زندگی می‌کنیم و روز به روز بزرگتر می‌شود. فناوری‌های نوظهور به سرعت جهان را متحول و نوسازی می‌کنند و دنیای شرکت‌ها بدون اتلاف وقت، خود را با این فناوری‌ها هماهنگ می‌کند. در فهرست این فناوری‌ها، بلاکچین جنبه‌ای از انقلاب دیجیتالی است که در مورد آن بسیار صحبت شده است.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی ؛ امروزه می‌توانید کاربرد فناوری‌های بلاکچین را در تمام صنایع و عملیات تجاری مشاهده کنید. از صنعت خودرو گرفته تا ارتباطات راه دور و خرده فروشی، هر صنعتی با استفاده هوشمندانه از راه حل‌های بلاکچین در حال تغییر است. در ادامه به چند مورد از کاربردهای این فناوری خواهیم پرداخت.

 

کاربرد نوآوری‌های بلاکچین در عملیات تجاری

کاربرد‌ بلاکچین در صنعت خرده فروشی و عملیات تجاری1

در حالی که بلاکچین دامنه عظیمی از ارزش افزوده به بسیاری از صنایع دارد، پیامدهای آن در بخش خرده فروشی بسیار چشمگیر است. به عنوان یک خرده‌ فروش، می‌توانید از مزایای باورنکردنی بلاکچین در ایجاد تغییرات مؤثر سازمانی بهره ببرید.

  • بلاک چین در صنعت خرده فروشی

این مقاله، مزایای بی نظیری را که راه حل‌های فناوری بلاکچین می‌توانند به صنعت خرده فروشی ارائه دهند، ترسیم می‌کند. اگر خرده‌فروش هستید، باید بدانید که چگونه بلاکچین پتانسیل بالایی برای افزایش ارزش افزوده در مشاغل خرده‌ فروشی دارد. با این حال، در ابتدا، ضروری است که به تعریف بلاکچین نگاه کنیم. هرچه بهتر بفهمید بلاکچین چیست، درک بیشتری از مزایای تجاری بلاکچین خواهید داشت.

بلاکچین چیست؟

فناوری بلاکچین نسبت به سایر پیشرفت‌های فناوری برتری قابل توجهی دارد. ممکن است در ابتدا با تغییر سیستم‌های مالی شروع شده باشد، اما امروزه، فناوری بلاکچین کاربردهای گسترده‌ای در بخش‌های مختلف پیدا کرده است. بلاکچین یک دفتر کل غیر متمرکز و غیر قابل تغییر است که سوابق تراکنش‌های مالی و دارایی‌ها را در یک شبکه سازمانی تسهیل می‌کند. دارایی‌ها در اینجا می‌توانند شامل دارایی‌های مشهود و نامشهود باشند که می‌توانند به روشی بسیار امن از طریق شبکه بلاکچین ردیابی یا معامله شوند. اکنون که درک روشنی از فناوری ایجاد کرده‌ایم، اجازه دهید به مزایای باورنکردنی در صنعت خرده فروشی بپردازیم.

مزایای قابل توجه بلاکچین برای صنعت خرده فروشی

کاربرد‌ بلاکچین در صنعت خرده فروشی و عملیات تجاری2

  • عملیات زنجیره تامین بهینه

در واقع عملیات زنجیره تامین، ستون فقرات صنعت خرده فروشی را تشکیل می‌دهد. برای اینکه خرده فروشان در اهداف تجاری خود موفق شوند، باید پیشرفت‌های مداومی را در عملیات زنجیره تامین خود ایجاد کنند. معادله بسیار ساده است. هر چه زنجیره تامین و عملیات مدیریت موجودی شما بهینه تر باشد، موفقیت شما در خرده فروشی بیشتر خواهد بود.

خرده فروشان در سرتاسر جهان اکنون در حال سرمایه گذاری در پیشرفت‌های تکنولوژیکی پیشرفته هستند، تا زنجیره تامین خود را ساده کنند. به طور خاص، خرده فروشان در حال حاضر فناوری‌های بلاکچین را در زنجیره تامین خود ادغام می‌کنند تا حداکثر بهره وری عملیاتی را فراهم کنند. طبق وب سایت تحقیقات بازار Allied Market Research انتظار می‌رود، در عملیات زنجیره تامین تا سال 2025، بازار فناوری‌های بلاکچین با CAGR خیره کننده 80 درصدی رشد کند. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار راه‌حل‌های زنجیره تامین مبتنی بر بلاکچین در دوره پیش‌بینی‌شده به ۹۸۵۲.۹ میلیون دلار برسد.

  • خرده فروشان با کمک فناوری بلاکچین

چنین اعداد و ارقامی گویای گستره وسیعی است که خرده فروشان در فناوری بلاکچین می‌بینند تا زنجیره تامین خود را بهینه کنند. باور نکردنی است، نه؟

کاربرد‌ بلاکچین در صنعت خرده فروشی و عملیات تجاری3

اما مزایای واقعی فناوری‌های بلاکچین در عملیات زنجیره تامین که خرده فروشان را جذب می‌کند چیست؟ برای توضیح، مهمترین مزیت بلاکچین در عملیات زنجیره تامین، قابلیت ردیابی بالا است. به عبارت دیگر با بلاکچین، می‌توانید منابع را در تمام مراحل زنجیره تامین به صورت بلادرنگ دنبال کنید و برای بهبود قابلیت ردیابی، تمام اطلاعات را در یک دفتر کل غیر متمرکز ذخیره کنید. علاوه بر قابلیت ردیابی بداهه برای مدیریت مسائل زنجیره تامین، بلاکچین همچنین شفافیت بیشتر در زنجیره تامین را ترویج می‌کند. با توجه به این شفافیت، به عنوان یک خرده فروش کمتر در برابر خریدهای تقلبی آسیب پذیر خواهید بود.

  • فعالیت‌های محصول ثبت بلاکچین

علاوه بر این، نوآوری‌های بلاکچین می‌توانند با ثبت فعالیت‌های محصول برای حداقل نادرستی در سیستم، اتوماسیون را در عملیات زنجیره تامین بهبود بخشند. همچنین ادغام بلاکچین، امنیت کلی زنجیره تامین و عملیات مدیریت موجودی را افزایش می‌دهد.

  • امنیت داده‌های بهینه در زنجیره‌های تامین جهانی برای صنعت خرده فروشی

بلاکچین امنیت داده‌های بهینه را در زنجیره تامین جهانی خرده فروشان بزرگ نیز فعال می‌کند. علاوه بر این، با تسهیل زنجیره تامین توسط بلاکچین، کسب و کارها فرصتی عالی برای ایجاد اعتبار بالاتر به دست می‌آورند.

  • پرداخت‌های امن‌تر

کاربرد‌ بلاکچین در صنعت خرده فروشی و عملیات تجاری4

همه می‌دانیم که شرکت‌ها و خرده فروشان در سراسر جهان، به طور فزاینده‌ای در حال پذیرش ارزهای دیجیتال و بلاکچین برای تراکنش‌های خود هستند. برخی از برترین شرکت‌های خرده‌ فروشی که ارزهای دیجیتال را می‌پذیرند عبارتند از؛ Home Depot، Starbucks، Amazon و Overstock. علاوه بر این، حتی مایکروسافت به جای خدمات نرم افزاری خود، ارز دیجیتال را می‌پذیرد. با این حال، ایده معرفی بلاکچین در پرداخت‌های خرده فروشی به ارائه گزینه دیگری در زمینه پرداخت به مصرف کنندگان محدود نمی‌شود. در عوض، مفهوم پرداخت‌های ایمن‌تر، خرده‌فروشان بیشتری را به سمت سیستم‌های پرداخت بلاکچین سوق می‌دهد.

فناوری‌های بلاکچین امنیت بیشتری نسبت به کارت‌های اعتباری و سایر اشکال پرداخت اینترنتی ارائه می‌کنند. با مکانیسم‌های پرداخت فعال با بلاکچین، می‌توانید امنیت بیشتری در پرداخت‌های مصرف‌کننده و تامین‌کننده داشته باشید. علاوه بر این، بلاکچین می‌تواند کسب و کار خرده فروشی شما را قادر سازد تا از مزایای باورنکردنی مانند، تسویه سریع‌تر پرداخت‌ها در یک مکانیسم غیرمتمرکز بهره‌ مند شود. همچنین، ارائه‌دهندگان پرداخت معمولی در خرده‌فروشی، هزینه‌های گزافی از خرده‌فروشان دریافت می‌کنند، بنابراین، سود را کاهش می‌دهند. با این حال، با پرداخت‌های بلاکچینی، می‌توانید این کارمزد را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و سودآوری خود را تا حد زیادی افزایش دهید. بنابراین، همانطور که می‌بینید، بلاکچین یک سیستم پرداخت شفاف‌تر با امنیت بالا ارائه می‌دهد و این مزایا هزینه‌ای باورنکردنی نیز دارد. خطر معاملات تقلبی مصرف کننده یا تامین کننده به حداقل می‌رسد. زیرا تمام سوابق تراکنش‌ها را می‌توان به طور موثر به صورت غیرمتمرکز ذخیره کرد.

کاربرد‌ بلاکچین در صنعت خرده فروشی و عملیات تجاری5

به‌عنوان یک خرده‌فروش، روزانه چندین تراکنش انجام می‌دهید و پایگاه‌های داده بلاکچین می‌توانند به طرز شگفت‌آوری برای ایمن کردن این تراکنش‌ها کار کنند. در واقع، با بلاکچین، می‌توانید ارز دیجیتال خود را ایجاد کنید که به طور خاص فقط برای پرداخت‌های خرده فروشی شما استفاده می‌شود. این می‌تواند یک راه عالی برای جلب اعتماد مشتریان خود با ارائه یک سیستم پرداخت بسیار شخصی و ایمن باشد. ایده خوبی به نظر می رسد. بلاکچین بدون شک آینده پرداخت‌های تجاری است. برای آشنایی با دیگر مزایای فناوری بلاکچین در صنعت خرده فروشی، می‌توانید بخش دوم این مقاله را نیز مطالعه کنید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.