۰ نفر

اول محرم ۱۴۰۱ چه روزی است؟

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۰۹
کد خبر: 638652
 اول محرم ۱۴۰۱ چه روزی است؟

ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است. نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر (در عربی: مُؤْتَمِر یا المُؤْتَمِر) بوده‌است و در زمان جاهلیت محرم (در عربی :المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه صفرگفته می‌شد.

اول محرم ۱۴۰۱ چه روزی است؟

تاریخ دقیق شروع ماه محرم ۱۴۰۱ ( ۱ محرم سال ۱۴۴۴) در تقویم شمسی برابر روز شنبه ۸ مرداد سال ۱۴۰۱ مصادف با ۳۰ جولای سال ۲۰۲۲ است. پایان یا روز آخر (سی ام) ماه محرم سال ۱۴۴۴ قمری برابر با جمعه ۷ شهریور ۱۴۰۱ شمسی مصادف با ۲۹ آگوست ۲۰۲۲ میلادی است. 

به گزارش اقتصادآنلاین، محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده‌ بود. ماه محرم برای شیعیان بسیار مقدس است؛ آن‌ها برای گرامی داشتن این ماه برای حسین بن علی گریه کرده و سینه‌زنی و هیئت می‌گیرند و کسانی که به هیئت بروند را غذا می‌دهند، زیرا معتقد هستند که این کارها پس از مرگ به آن‌ها نفع می‌رساند و گناهان آن‌ها آمرزیده می‌شود.

در دوم ماه محرم الحرام سال ۶۱ هجری کاروان حضرت امام حسین (علیه السلام) وارد کربلا شد و سپاهیان دشمن که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شد در روزهای تاسوعا و عاشورا که روز نهم و دهم محرم می‌باشد او و یارانش را به شهادت رساندند.

امام رضا(علیه السلام) در خصوص این ماه فرمود:« در جاهلیت هم حرمت این ماه نگاه داشته می‌شد و در آن نمی‌جنگیدند ولی در این ماه، خون‌های ما را ریختند و حرمت ما را شکستند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند و خیمه‌ها را آتش زدند و غارت کردند و حرمت پیامبر را درباره ذریه‌اش رعایت نکردند.»

شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب مفاتیح‌الجنان بیان شده‌است. محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حسین بن علی است.

عاشورا

عاشورا (به عربی: عَاشُورَاء‎) همچنین به روز عاشورا معروف است دهمین روز از ماه محرم در گاه‌شماری هجری قمری است، برای مسلمانان، عاشورا مصادف است با روزی که حسین بن علی، امام دوم شیعیان و نوه پیامبر اسلام محمد در قیام کربلا کشته شد. 

این روز در ایران، پاکستان، لبنان، بحرین، عراق، هند، مراکش و الجزایر،  به یک تعطیلی ملی تبدیل شده‌است و بسیاری از جوامع قومی و مذهبی در آن شرکت دارند.

رویداد های مهم ماه محرم

  • نبرد کربلا – تاسوعا و عاشورا و قتل حسین و اسارت خاندان امام حسین به کوفه و شام
  • فتح خیبر
  • غزوه ذات الرقاع
  • به خلافت رسیدن عثمان
  • کشته شدن میثم تمار.
  • کشته شدن علی بن حسین امام چهارم شیعیان.
  • قتل محمد امین برادر مأمون عباسی
  • قتل جعفر برمکی و انقراض خاندان برمکی و دولت برمکیان.
  • واقعه هولاکو و مستعصم و انقراض دولت بنی عباس