۰ نفر

سازمان هواشناسی؛

پیش بینی وضعیت هوا در هفته اول سال آینده

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۲۸
کد خبر: 620990
پیش بینی وضعیت هوا در هفته اول سال آینده

وضعیت بارش حوضه های آبریز کشور گرچه در هفته جاری از وضعیت به نسبت خوبی برخودار است، اما بر اساس پیش بینی موسسه تحقیقات آب این وضعیت در هفته منتهی به پنجم فروردین‌ماه با کاهش چشمگیر روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وضعیت بارشی کشور در سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱) از وضعیتی متفاوت نسبت به سال‌های قبل تر بود به گونه ای که در فصل پاییز بارش های چندان خوبی رخ نداد، اما در فصل زمستان کمی بهتر شد و بارش‌های خوبی رخ داد.

گرچه بارش‌های فصل زمستان نسبت به دو سال پیشتر هم چندان مناسب نبود و علاوه بر آن توزیع بارش‌ها هم نامتوازن بود و این امر سبب شده در برخی حوضه‌ها بارش خوب باشد و در برخی حوضه ها وضعیت کم بارشی تداوم داشته باشد.

گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو هم بیانگر تداوم این نامتوازنی بارش‌ها و نیز کاهش آنها در هفته منتهی به پنجم فروردین است.

بر ایـن اساس برای هفته جاری که بخشی از آن سپری شده، وقوع بارش ها در مناطق محدوده رشـته کوه‌های زاگـرس و نـوار شـمالی کشور رخ داده است.

همچنین با توجه به چشم انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته دوم (منتهی به پنجم فرودین)، وقوع بارش‌های پراکنده در مناطق شمال و شمال غرب کشور و همچنین محدوده رشته کوه‌ها زاگرس مورد انتظار است.

وضعیت بارش های این هفته حوضه‌های آبریز

حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در هفته جاری بالاترین میزان بارش را تاکنون با بیشینه ۱۶۲ میلیمتری و متوسط محدوده چهار میلیمتری داشته است.

مقام دوم پربارش‌ترین حوضه آبریز این هفته متعلق به حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه ۱۳۱ میلیمتر و متوسط محدوده سه میلیمتری است.

حوضه آبریز خزر نیز در این هفته از وضعیت به نسبت خوبی در زمینه بارش برخودار است، به گونه ای که بیشینه بارش این حوضه ۱۲۵ میلیمتر و متوسط آن ۲۰ میلیمتر است.

وضعیت بارشی حوضه آبریز قره قوم این هفته بیشینه بارش ۶۹ میلیمتری و متوسط بارش ۱۸ میلیمتری دارد و حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم بیشینه ۶۰ میلیمتری و متوسط بارش ۱۰ میلیمتر دارد.

حوضه آبریز مرزی شرق این هفته کمترین میزان بارش را دارد به گونه ای که بیشینه بارش آن ۲۴ میلیمتر و متوسط آن یک میلیمتر است.

پنج حوضه آبریز درجه دو کشور این هفته بدون بارش تا امروز هستند.

 

نقشه ایران

چگونگی بارش‌ها در هفته منتهی به پنجم فروردین ۱۴۰۱

در هفته منتهی به پنجم فروردین ماه ۱۴۰۱ وضعیت بارش‌ها فقط در حوضه آبریز دریای خزر به نسبت خوب پیش بینی شده است و هفت حوضه آبریز درجه دو کشور نیز هیچ بارشی نخواهند داشت.

بر این اساس، بیشینه بارش دریای خزر در هفته منتهی به پنجم فروردین به ۲۴ میلیمتر و متوسط محدوده آن ۲ میلیمتر خواهد بود که بالاترین میزان بارش پیش بینی شده را دارا خواهد بود.

پس از آن حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه ۱۸ میلیمتری و متوسط صفر میلیمتر، مقام دوم پربارش‌ها را خواهد داشت و همین وضعیت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حاکم است به گونه ای که بیشینه بارش آن به ۱۵ میلیمتر و متوسط بارش ۲ میلیمتر خواهد رسید.

حوضه آبریز خلیج فارس در هفته منتهی به پنجم فروردین ۱۴۰۱ بیشینه بارشی ۱۰ میلیمتری با متوسط صفر میلیمتری را تجربه خواهد کرد.

کمترین میزان بارش حوضه‌های آبریز کشور متعلق به حوضه آبریز قره قوم است که بیشینه آن ۲ میلیمتر و متوسط بارش صفر میلیمتر است.

حوضه آبریز مرزی شرق هم در هفته منتهی به پنجم فروردین ۱۴۰۱ هیچ بارشی نخواهد داشت.