۰ نفر

آغاز مذاکرات پاکستان و طالبان

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۰۹
کد خبر: 563442
 آغاز مذاکرات پاکستان و طالبان

نخست وزیر پاکستان با اشاره به رایزنی‌های اخیر خود با سران همسایگان افغانستان در حاشیه اجلاس شانگهای، از ابتکار جدید اسلام‌آباد برای آغاز مذاکرات با دولت موقت کابل خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «عمران‌خان» روز شنبه اعلام کرد وی ابتکار تازه‌ای را برای مذاکره با طالبان افغانستان آغاز کرده است.

خان، امروز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: پس از مذاکرات با رهبران کشورهای همسایه به ویژه مذاکرات مفصل با رییس جمهوری تاجیکستان، اسلام‌آباد مذاکره با طالبان با هدف تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را کلید زد.

وی افزود: با طالبان برای مشارکت دادن اقوام هزاره، تاجیک و ازبک در دولت فراگیر در افغانستان مذاکرات انجام می‌شود.

نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: پس از ۴۰ سال درگیری در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر می تواند صلح و ثبات را در این کشور تضمین کرده و ادامه روند را به نفع مردم تمام منطقه رقم بزند.

عمران‌خان طی مصاحبه با شبکه راشا تودی که شب گذشته منتشر شد، بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید و آن را هدف اصلی همسایگان برای کمک به صلح و ثبات دانست.

وی همچنین از طالبان خواست تا اجازه ندهند افغانستان به مرکزی برای تروریست‌ها و تهدیدات امنیتی برای کشورهای همسایه تبدیل شود.

نخست وزیر پاکستان طی سخنرانی در اجلاس سران سازمان شانگهای، این کشور را شریکی مطمئن برای جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم دانست و ضمن تاکید بر تلاش اعضای شانگهای برای ترویج همزیستی مسالمت آمیز، گفت: ما نیازمند رویکرد هماهنگ سازمان شانگهای برای تثبیت اوضاع در افغانستان هستیم.