۰ نفر

افزایش قیمت خرما؛

خرما هم تبدیل به خوراکی لاکچری می‌شود؟!

۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۱۷
کد خبر: 496901
خرما هم تبدیل به خوراکی لاکچری می‌شود؟!

گفته می‌شود افزایش هزینه تولید و بسته بندی خرما، قیمت این محصول صد درصد ایرانی را بالا برده است اما با توجه به حجم بالای تولید و البته میزان بالای مصرف این محصول در کشور این میزان افزایش قیمت طبیعی به‌نظر نمی‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، خرما کم‌کم در حال تبدیل شدن به یکی از خوراکی‌های لوکس و گران‌قیمت است.  در‌شرایطی که حداقل قیمت این محصول در تهران به 50هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده، نرخ هر کیلو از بعضی انواع خرما در سوپرمارکت‌ها و خواربارفروشی‌ها از کیلویی 100هزار تومان هم فراتر رفته است.

البته همه ارقام خرما این قیمت را ندارند اما از ابتدای امسال قیمت همه انواع این محصول از گران تا ارزان، بیش از دوبرابر شده است. سالانه یک میلیون و 250هزارتن خرما در کشور تولید می‌شود که 600تا 700هزار تن آن به مصرف داخلی می‌رسد و بقیه صادر می‌شود.

ارقام مختلف خرما بازارپسندی متفاوتی دارند ولی دست‌کم 5رقم پرمصرف در کشور تولید می‌شود که توسط شرکت‌های مختلف به بازار مصرف کشور عرضه می‌شوند. گفته می‌شود افزایش هزینه تولید و بسته بندی، قیمت این محصول صد درصد ایرانی را بالا برده است اما با توجه به حجم بالای تولید و البته میزان بالای مصرف این محصول در کشور این میزان افزایش قیمت طبیعی به‌نظر نمی‌رسد. خرما تنها در سه‌ماه گذشته 50درصد گران شده است، به‌طور مثال یک بسته 580گرمی خرمای برند رایان شهریورماه 27هزار تومان بود و قیمت امروز آن 39هزار و 500تومان شده است. در برند دیگری به نام ساغر، یک بسته 630گرمی از 29هزار و 700تومان در شهریورماه به 44هزار و 500تومان در هفته اخیر رسیده است. خشکپاک، معروف‌ترین و قدیمی‌ترین برند عرضه‌کننده خشکبار بسته‌بندی شده است که در زمینه خرما هم فعال است اما واقعیت این است که خرما هنوز در کشور ما برند ندارد و یا دست‌کم در زمینه محصولاتی که در داخل کشور توزیع می‌شوند برندینگ محلی از اعراب ندارد. محصولات بسیاری از برندها را می‌توان در سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها و حتی بعضی میوه فروشی‌ها دید.

پیارم و کبکاب از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ارقام خرما محسوب می‌شوند که رقم پیارم قیمت بسیار بالایی نسبت به دیگر انواع خرما دارد. هر کیلو گرم خرمای پیارم با نام هر شرکتی که عرضه شده باشد بین 130تا150هزار تومان قیمت دارد. بسته 600گرمی این نوع خرما با برند نگین تک، 98هزار و 500تومان قیمت خورده است. دیگر ارقام ارزان‌تر هستند اما به‌طور کلی قیمت هیچ خرمایی در بازار تهران کمتر از کیلویی 50هزار تومان نیست و این قیمت می‌تواند به کاهش مصرف این میوه باارزش منجر شود. ایران هم‌اکنون با سرانه مصرف 8کیلویی، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان خرما در جهان است.