۰ نفر

ترامپ بار دیگر ناکام ماند

۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۷:۱۵
کد خبر: 488683
ترامپ بار دیگر ناکام ماند

دیوان عالی فدرال امریکا با رد درخواست تیم حقوقی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ مبنی بر ابطال نتایج ایالت پنسیلوانیا؛ آخرین امیدهای رییس‌جمهور ایالات متحده برای تغییر نتایج رقابت‌های انتخاباتی را که به شکست او منجر شد، ناامید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، در حکم بسیار کوتاهی که عصر سه‌شنبه به وقت محلی از سوی دیوان عالی فدرال امریکا صادر شد، قضات این دادگاه بدون ارایه توضیح خاصی درخواست جمهوری‌خواهان در خصوص ابطال آرا در پنسیلوانیا را رد کردند. واشنگتن پست گزارش داده است، رد این درخواست به این دلیل بوده که جمهوری‌خواهان نتوانسته‌اند شواهدی روشن از وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ارایه دهند و در مدارک ارسالی آنها حتی به یک رای که مخدوش بوده باشد، اشاره نشده است. به نوشته این روزنامه، شکایت اخیر تیم حقوقی ترامپ درباره نتایج پنسیلوانیا بخشی از تلاش گسترده رییس‌جمهور امریکا برای تغییر نتایج انتخابات به حساب می‌آید که اکنون به انتهای خط نزدیک شده است. زمان برای دونالد ترامپ به سرعت می‌گذرد؛ تا کمتر از یک هفته دیگر مجمع گزینندگان(الکترال کالج) آرای خود را مشخص خواهند کرد و جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات رسما به عنوان رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده معرفی خواهد شد.

دیوان عالی فدرال امریکا از 9 قاضی تشکیل می‌شود که 3 نفر از این قضات به طور مستقیم از سوی ترامپ منصوب شده‌اند. از سوی دیگر پس از مرگ قاضی گینسبرگ از مجموع 9 قاضی 6 نفر آنها تمایلات محافظه‌کارانه دارند و نزدیک به جمهوری‌خواهان به حساب می‌آیند. از همین رو تا ظهر روز سه‌شنبه دونالد ترامپ امیدوار بود که قضات دیوان عالی در این پرونده به نفع او رای دهند. رییس‌جمهور امریکا پیش از تشکیل جلسه دیوان عالی در یک سخنرانی گفت: «اکنون باید ببینیم از میان قاضیان زن و مرد کسی شجاعت دارد آنچه مردم امریکا می‌دانند صحیح است، انجام دهد.» این امید ترامپ نیز خیلی زود ناامید شد، چراکه هر 9 قاضی دیوان عالی علیه درخواست تیم حقوقی رییس‌جمهور امریکا رای دادند و این درخواست رد شد.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، ترامپ در طول هفته گذشته دو مرتبه با رییس مجلس نمایندگان ایالت پنسیلوانیا تماس گرفته تا از او درخواست کند نتیجه آرای انتخاباتی در این ایالت را به نفع او تغییر دهند. اما اعضای مجلس ایالتی پنسیلوانیا این خواسته را غیرمنطقی و خلاف اصول دموکراتیک خوانده‌اند و رییس‌جمهور امریکا در این تلاش نیز ناکام ماند. تماس رییس‌جمهور امریکا با رهبر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا پس از آن صورت گرفت که ستاد انتخاباتی او و هم‌پیمانانش هم در دادگاه فدرال و هم ایالتی در چندین پرونده حقوقی مربوط به تخلف در شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا با شکست قاطعانه‌ای مواجه شدند. دفتر «برایان کاتلر» رییس مجلس ایالتی پنسیلوانیا تماس‌های ترامپ برای درخواست کمک به او به منظور تغییر نتیجه انتخابات را مورد تایید قرار داد. «مایکل استروب» سخنگوی کاتلر درباره تماس ترامپ توضیح داد:«رییس‌جمهور گفت، من درباره تمامی این موضوعات در فیلادلفیا و درباره قانون شما نیز شنیده‌ام. برای اصلاح و ترمیم(نتیجه انتخابات) چه کار می‌توانیم بکنیم؟» یکی از سخنگویان کاخ سفید حاضر نشد درباره این خبر واشنگتن‌پست اظهارنظری کند و سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ نیز به درخواست این روزنامه امریکایی برای اظهارنظر درباره تماس ترامپ با کاتلر پاسخ نداد.

دادستان تگزاس و درخواست ابطال نتایج

 4   ایالت

این تنها دادخواست در حال پیگیری جمهوری‌خواهان نیست. در روزهای گذشته کن پاکستون، دادستان تگزاس کیفرخواستی ارایه داد که طی آن مدعی وقوع تقلبی بزرگ در 4 ایالت میدان نبرد شده بود و خواست که آرای انتخاباتی در پنسیلوانیا، جورجیا، ویسکانسین و میشیگان ابطال شود. این دادخواست با واکنش فوری دادستان میشیگان روبه‌رو شد و دانا نِسِل، اقدام دادستان تگزاس را اقدامی «نمایشی و برای تبلیغات» خواند که ارزش حقوقی ندارد. دادستان میشیگان همچنین تاکید کرد که «اقدامات آقای پاکستون دون شأن مردم ایالت بزرگ تگزاس است و یک دادستان بر اساس اصول حرفه‌ای نباید این‌گونه عمل کند.» دیوان عالی فدرال به دادستان‌های این 4 ایالت دستور داده که نهایتا تا روز پنجشنبه درباره درخواست دادستان تگزاس نظر خود را اعلام کنند و با توجه به شواهد به نظر می‌رسد هیچ یک از دادستان‌های ایالات مذکور حاضر به تایید صحت ادعاهای کن پاکستون نباشند.

جمهوری‌خواهان پیروزی بایدن را قبول ندارند

رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره امریکا با قطعنامه‌ای که در آن تصریح شده بود جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب امریکاست، مخالفت کرده‌اند. به نوشته «سی‌ان‌ان» این جدیدترین اقدام جمهوری‌خواهان کنگره امریکا برای امتناع از پذیرش نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکاست که در روز سوم نوامبر برگزار شد. طبق این گزارش، رد این قطعنامه در جریان نشست محرمانه‌ای که روز سه‌شنبه برگزار شده، صورت گرفته است. در این جلسه استینی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا طرحی پیشنهاد داده که خواستار تصریح بر آماده شدن این مجلس برای برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن و معاونش کامالا هریس است. «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا و «روی بلانت»، رییس کمیته آیین‌نامه‌های مجلس سنا به همراه «کوین مک‌کارتی»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان با رای مخالف به این طرح آن را رد کردند. پایگاه خبری «سی‌ان‌ان» نوشته این اقدام موجب می‌شود کمیته برگزاری مراسم تحلیف عملا نتواند بپذیرد که مراسم تحلیف باید برای جو بایدن برگزار شود. «ایمی کلوبچار»، عضو ارشد حزب دموکرات در کمیته آیین‌نامه‌ها و «نانسی پلوسی»، رییس‌ مجلس نمایندگان امریکا به این طرح رای موافق دادند. هویر، پیشنهاد‌دهنده این طرح در بیانیه‌ای گفت:«اینکه جمهوری‌خواهان تا چه اندازه می‌توانند از پذیرش نتیجه انتخابات و به رسمیت شناختن بایدن و هریس امتناع بورزند، حیرت‌آور است.» او گفته مماشات جمهوری‌خواهان در برابر دونالد ترامپ «دموکراسی ما را به خطر انداخته و اعتماد به نظام انتخاباتی‌مان را تضعیف می‌کند.» او همچنین خاطرنشان کرد: «جمهوری‌خواهان حتی اجازه نمی‌دهند کمیته مشترک برگزاری مراسم تحلیف اعلام کند که جو بایدن و هریس روز ۲۰ ژانویه به عنوان رییس‌جمهور تحلیف خواهند شد و این در حالی است که هیچ شواهد مهمی در رد این واقعیت وجود ندارد.» هویر در جمع خبرنگاران گفت نمی‌تواند دلیل اینکه چرا جمهوری‌خواهان به این قطعنامه رای منفی داده‌اند را حدس بزند. او در پاسخ به اینکه آیا رای‌ جمهوری‌خواهان به خاطر اینکه این قطعنامه جو بایدن را به عنوان رییس‌جمهور منتخب امریکا به رسمیت می‌شناخت به آن رای منفی داده‌اند، گفت: «باید از خودشان بپرسید.»

سی‌ان‌ان نوشته هدف قطعنامه‌ ارایه شده از سوی سران حزب دموکرات پیشبرد روند انتقال قدرت به جو بایدن بوده است، اما جمهوری‌خواهان در آن مانع‌تراشی کرده‌اند. 

برخی اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه از چند هفته پیش به پیروزی جو بایدن در انتخابات اذعان نکرده‌اند و به خبرنگاران گفته‌اند برای مشخص شدن این موضوع باید تا روز ۱۴ دسامبر که جلسه مجمع‌ گزینندگان برگزار و رییس‌جمهور رسما انتخاب می‌شود، صبر کرد.