۰ نفر

رحمت اله نوروزی نایب رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس؛

ستاد کرونا نظر نهایی را در خصوص بازگشایی مدارس اعلام کند/ باید بالاترین سطح رفاه اقتصادی و معیشتی برای معلمان فراهم شود

۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲
کد خبر: 464470
ستاد کرونا نظر نهایی را در خصوص بازگشایی مدارس اعلام کند/ باید بالاترین سطح رفاه اقتصادی و معیشتی برای معلمان فراهم شود

نایب رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس یازدهم معتقد است تا زمانی که مشکلات معیشتی فرهنگیان و معلمان به عنوان مهمترین رکن تربیتی و انسان ساز جامعه ادامه داشته باشد، دستیابی به اهداف کلان کشور در بخش های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و...بسیار دشوار خواهد بود.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ رحمت اله نوروزی در رابطه با نگرانی هایی که این روزها از سوی خانواده ها در خصوص بازگشایی مدارس مطرح می شود می گوید: ستاد کرونا باید نقشه راهی متناسب با شرایط را برای بازگشایی مدارس اعلام کند که در آن به مجموعه نگرانی های مطروحه در این زمینه پاسخ داده شود. از سوی دیگر هنوز معلوم نیست اپیدمی کرونا در چه زمانی پایان می یابد تا مبتنی بر آن بتوان برنامه ریزی های لازم را ترتیب داد. راهکار عاقلانه این است که راهی میانه انتخاب کنیم که در آن هم به دغدغه های خانواده ها پاسخ داده شود و هم در روند آموزشی دانش آموزان خللی وارد نشود.

نایب رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس در ادامه گفت: اگر قرار بر برگزاری حضوری باشد، کلاس ها باید به گونه ای برنامه ریزی شوند که با کمترین تعداد و در محدودترین زمان ممکن برگزار شوند. یعنی مثلا قبلا هر کلاس یک ساعت و نیم یا دو ساعت بود، الان کلاس های نیم ساعته تا 45دقیقه ای داشته باشیم. قبلا 30 الی 40 نفر در هر کلاس بودند، امروز باید کمتر شوند. ضمن اینکه نقش انجمن های اولیا مربیان در این شرایط برجسته تر می شود. باید از ظرفیت های این انجمن ها برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درست به خانواده ها استفاده شود.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به نقش معلمان در توسعه پایدار اقتصادی تاکید کرد: اگر انقلاب میجی ژاپن باعث شد تا این کشور به بالاترین دستاوردهای اقتصادی و رشد و توسعه دست پیدا کند، به این دلیل بود که ژاپن، بنیان پیشرفت و توسعه خود را مبتنی بر رشد مستمر در ساختار آموزشی قرار داد و بالاترین سطح رفاه معیشتی را برای معلمانش در نظر گرفت. از این طریق ژاپن موفق شد نسل های انسانی دارای مهارت و خلاقیت را متناسب با اهدافش تربیت کند.

 او در ادامه خاطرنشان کرد: در اسناد بالادستی کشورمان و همچنین رهنمودهای رهبری هم مدام بر این امر تاکید شده که پیشرفت کشور باید مبتنی بر تولید علم و دانش و در بطن آموزش و پرورش دنبال شود. برای دستیابی به این افق های ترسیم شده نیازمند معلمان متخصص و متعهدی هستیم که بتوانند انسان هایی در تراز ایران اسلامی و در راستای پیشرفت همه جانبه کشور تربیت کنند. در حال حاضر روند استخدام های آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می شود؛ بنابراین نیروهای حق التدریس، نهضتی و... هم باید از این مسیر موضوع استخدام خود را دنبال کنند.

نایب رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت رسیدگی به مطالبات بحق فرهنگیان تاکید کرد: معلمان نباید دغدغه معیشتی داشته باشند تا بتوانند تمام فکر و وقت خود را برای بالاترین سطح کیفی آموزش بگذارند؛ وقتی فکر و ذکر معلمان کشورمان دنبال مشکلات معیشتی و اجاره خانه و جهیزیه فرزند و... باشد معلوم است که نمی توانند اثرگذاری حداکثری را در فرآیند آموزشی و تربیتی دانش آموزان داشته باشند. علی رغم این مشکلات اما قشر فرهنگیان همواره تلاش کرده اند تا عملکرد مناسبی را ارائه کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه همانطور که مقام معظم رهبری در رهنمودهایشان تاکید کرده اند، آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی است و مبدا هر نوع تحول بنیادین در کشور از عملکرد درست این بخش آغاز می شود. حضرت آقا در سال85 در دیدار روسای آموزش و پرورش  تاکید داشتند که معلمان باید نسل های ایرانی را با 12 ویژگی مانند کنجکاوی؛ پرسشگری، فعال بودن، خلاقیت، تعهد، ایمان، مهارت و...تربیت کنند. مجموعه نیروهایی که قرار است جذب آموزش و پرورش شوند، باید توانایی تربیت دانش اموزان ایرانی مبتنی بر الگوهای ارائه شده در اسنادبالادستی را داشته باشند.

نایب رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ساختار آموزش و پرورش ایران به کلاس‌دار احتیاج ندارد، ما معلمانی احتیاج داریم که از دل آن رهبری برای کشور بیرون بیاید، از دل آن رییس جمهور کاربلد بیرون بیاید، کارآفرین بیرون بیاید؛ دانشمند برون بیاید، تولیدکننده بیرون بیاید و... بر این اساس رسیدگی به موضوعات مرتبط با فرهنگیان با جدیت در دستور کار کمیسیون ها و فراکسیون های تخصصی مجلس قرار دارد تا بهترین تصمیم در این زمینه اتخاذ شود.